۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۸۴۲۴۰
حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری:

هوش و درایت آیت الله حائری یزدی مثال زدنی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به سالروز رحلت آیت‌الله حائری یزدی، هوش و درایت مؤسس حوزه علمیه قم را مثال‌زدنی خواند و گفت: آیت الله حائری یزدی در دوران سخت پهلوی و جنگ جهانی اول با درایت و ذکاوت مثال زدنی خود حوزه را مدیریت کرد و بهانه‌ای به دست دشمن نداد.
محمد رضا صفايي بوشهري

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری از استادان درس اخلاق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، که به مناسبت سالروز رحلت آیت الله حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم انجام شد، گفت: مرحوم آیت الله حائری عالمی وارسته و بسیار تأثیرگذار در حوزه علمیه قم بود که در سن 10 سالگی دروس حوزه را شروع کرد و در ابتدای دوران جوانی به درجه اجتهاد نائل آمد.

 

تحمل سختی های فراوان

وی ادامه داد: وقتی ایشان در سال 1340 هجری قمری، با اصرار بسیاری از علما و بزرگان به قم آمد و حوزه علمیه قم را تأسیس کرد، این ایام مصادف با دوران سخت آزار و اذیت پهلوی و جنگ جهانی اول شد اما ایشان با درایت و ذکاوت مثال زدنی خود توانست حوزه را مدیریت کند و هیچ گاه بهانه ای دست دشمن نداد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به جایگاه علمی، اخلاقی بارز مرحوم حائری اظهار داشت: پرورش شاگردان بزرگی همچون امام خمینی(ره)، آیت الله گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله اراکی، آیت الله سید محمد تقی خوانساری، آیت الله محمد حجت کوه کمره ای، آیت الله اراکی و فرزند خودش آیت الله شیخ مرتضی حائری نشان بر این مدعاست.

 

تأسیس اولین بیمارستان قم

وی خاطر نشان کرد: ایشان نه تنها در حوزه علمیه قم و پرورش شاگردان مبرز نقش ویژه ای داشت، بلکه فعالیت های شایسته دیگری همچون تأسیس اولین بیمارستان قم را نیز در کارنامه درخشان فعالیت های خود دارد.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه افزود: اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه ویژگی های این عالم وارسته را بیان کنیم، باید بگوییم تقوا، اخلاص، علمیت، توکل و توسل سرلوحه کار ایشان بود و لازم است از همین جا به طلبه ها نیز توصیه کنیم تا جایی که می توانند خود را به این سلاح های معنوی مجهز کنند.

 

وی ادامه داد: طلبه یعنی کسی که طالب کسب معارف دین و علوم اهل بیت(س) است و با این معارف مردم را به سمت خدا دعوت می کنند بنابراین اگر این اعمال با تقوا و اخلاص جمع شود، همان زمانی است که خداوند، فرشتگان و سایر موجودات روی زمین بر او درود و صلوات می فرستند.

 

طلبه تثبیت کننده ولایت اهل بیت

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در تبیین ضرورت وجود حوزه علمیه در تثبیت ولایت اهل بیت(ع)، ابراز داشت: استوانه عالم خلقت ولایت اهل بیت(ع) است و بدون ولایت جامعه مرده‌ای خواهیم داشت بنابراین برای حفظ این استوانه باید کارشناسان خبره‌ای در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام دهند چون عقیده روایات ما این است که طلبه تالی تلو امام معصوم است./1330/ت302/ی

ارسال نظرات