۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۲۸۳۳۳۲
وزیر ارشاد:

جشنواره امام رضا دست مایه ای برای ترویج فرهنگ رضوی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، گفت: مهم ترین دستاورد جشنواره امام رضا(ع) در خارج از کشور نهادسازی فرهنگی است.
وزير ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) سوم شهریور با حضور مسؤولان کشوری و استانی در سالن صبا مشهد برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و حجت الاسلام احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

علی جنتی در این مراسم با تبریک میلاد باسعادت امام رضا(ع) به مهمانان داخلی و خارجی جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: جشنواره امام رضا(ع) هیچگاه خشکی و کم آبی را تجربه نمی‌کند و هرچه پیش می‌رود تشنگان بیشتری را سیراب می‌کند.

وی با بیان این که سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) دست مایه ای برای ترویج فرهنگ رضوی است، افزود: این جشنواره در معرفی معارف عملی ائمه در جغرافیای جهان تأثیرگذار بوده است.

جنتی با بیان این که برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) مشام دوستداران اهل بیت(ع) را در پرتو توجه و تبیین فرهنگ رضوی از عطر رضوی سرشار و آکنده کرده است، اظهار کرد: این درحالی است که برگزاری مسابقات فرهنگی، ادبی و هنری و طراوت جاویدان سیره عملی امام رضا(ع) در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در طراوت جاویدان سیره عملی امام رضا(ع) مؤثر بوده است.

جنتی ابراز کرد: سیزدهمین جشنواره ملی امام رضا(ع) با عنایت این امام به عنوان رویدادی بزرگ در کشور مطرح شد و این در حالی است که موج خودجوش در سراسر ایران با حمایت و حضور مردم به راه انداخته شد.

وی گفت: این تنها جشنواره‌ای است که‌ خلاف سایر جشنواره‌ها دچار بحران نشده و این از عنایات ویژه امام رضا(ع) است، موج خودجوشی که این رویداد فرهنگی در سراسر جهان ایجاد کرده در نوع خود از شگفتی‌های فعالیت‌های فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اجر و طراوت این جشنواره دائمی است و جهانی را از داشته‌های خود با طراوت می‌کند و همه را به سوی هشتمین چراغ ولایت فرامی‌خواند.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین دستاورد جشنواره امام رضا(ع) در خارج از کشور نهادسازی فرهنگی است، سال‌ها در این مسیر قدم برداشتیم، به نمایندگی از ملت ایران و اهالی فرهنگ و هنر به این برادران و خواهران درود می‌فرستم و به عشق و ارادت خالصانه آن‌ها غبطه می‌خورم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: آموزه‌های رضوی باید بیش از پیش تبلیغ شود، فرهنگ اهل بیت(ع) و به‌ویژه فرهنگ عالم آل محمد(ص) سرچشمه جوشان سبک زندگی ایرانی و اسلامی است، امروز نیازمند شناسایی گسست‌های فرهنگی هستیم.

جنتی تاکید کرد: صداقت و راستگویی و انفاق و بخشش و آرامش و مدارا و صبر و شکیبایی فضائلی هستند که در تضاد و کوران سنت و مدرنیته تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند؛ بازگشت به آموزه‌های دینی تنها راه ترمیم این گسست‌ها است و جشنواره امام رضا(ع) بخشی از این مسؤولیت خطیر را برعهده دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های بارز این رویداد تصریح کرد: اینک با اطمینان می‌توان گفت که رویکرد خودجوش و مردمی این جشنواره از بعد دولتی آن پیشی گرفته است و مردمی‌ترین جشنواره کشور است که بیش از 56 درصد از این رویداد جنبه مردمی داردو این جشنواره رویدادی مردم نهاد است و کوشش و جوشش قابل تقدیری داشته و دولت خود را موظف به حمایت از آن می‌داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جشنواره کتاب رضوی، دل‌نوشته‌های رضوی و اشعار عربی و ترکی از گستره ملی به بین‌ المللی ارتقا یافته و ظرفیت‌های جدید را ایجاد کرده است، استقبال از برخی جشنواره‌ها به‌گونه‌ای است که متناسب با ظرفیت‌های کشورهای دیگر بومی‌سازی شده است، البته در داخل کشور نیز جنبه بومی و محلی به خود گرفته است.

جنتی تاکید کرد: تنوع رشته‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های جشنواره است، تقویت رویکرد علمی جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و طیف وسیعی از دانشگاهیان پشت این جشنواره قرار گرفته‌اند، البته به‌همه این‌ موارد ارزیابی و نظارت دقیق بر برنامه‌ها را باید افزود.

گفتنی است، در این مراسم پیام حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور قرائت شد و از هفت خادم فرهنگ رضوی از ایران و 9 خادم فرهنگ رضوی از ملل دیگر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند./934/پ202/ب4

ارسال نظرات