۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۸۲۷۲۹

صفت کریمه بیان کننده جامعیت شخصیت حضرت معصومه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کریم یکی از صفات عام خداوند است که سایر صفات الهی را در بر می گیرد، گفت: در قرآن کریم اولین صفتی که برای جبرئیل به عنوان رسول الهی به کار برده شده کریم است و اطلاق این صفت با عنوان کریمه به حضرت فاطمه معصومه(س) نشان می‌دهد که این بانوی بزرگوار دارای یک شخصیت جامع و کامل در پیشگاه الهی است.
دهه کرامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عدالت ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه صفت کریم یکی از صفات عام الهی بوده و سایر صفات خداوند تحت اشراف این صفت قرار دارد، گفت: در قرآن واژه کریم به عنوان یک واژه جامع و کامل به کار رفته که سایر صفت‌ها و فضاپل پسندیده و نیک را در بر می گیرد.

 

وی افزود: در آیات قرآن زمانی که می‌خواهند جبرئیل را به عنوان فرشته وحی معرفی کنند ابتدا به او صفت کریم داده شده و پس از آن از این رسول وحی به عنوان صاحب قدرت، صاحب جایگاه برتر در عرش، فرمانروای فرشتگان و رسول امین یاد شده است که این موضوع نشان دهنده اهمیت واژه کرامت و کاربرد آن برای اولیای الهی و ائمه(ع) از جمله امام حسن مجتبی (ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اطلاق واژه کریمه به شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) نشان می‌دهد که ایشان در برابر ذات اقدس الهی تسلیم محض بوده و در عرش الهی دارای عبودیت محض هستند و جامع فضائل شایسته هستند به همین خاطر کریمه اهل بیت(ع) نام گرفته اند.

 

حجت‌الاسلام عدالت با اشاره به اینکه آیت الله جوادی آملی در تفسیر واژه کریم می‌فرمایند که این واژه دارای معادل فارسی نبوده و جامع صفات و فضایل اخلاقی است، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که حضرت فاطمه معصومه(ع) مانند مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) دارای مقام عصمت و شفاعت نسبت به سایر بندگان الهی هستند.

 

وی افزود: انسان کریم دارای شاخصه هایی است که او را برجسته می‌کند و اولین شاخصه انسان کریم این است که خود را خدمتگزار به مردم می‌داند و در هر مقام و سمتی که هست سعی می‌کند با کار خود به مردم کمک کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان کریم هرگز در حق دیگری ظلم نمی‌کند و حاضر نمی‌شود کرامت خود را زیر پا بگذارد و جایگاه کرامت به حدی بالا است که انسان کریم حتی نسبت به دشمنان خود بدی نکرده و هرگز جواب بدی را با بدی نمی دهد.

 

حجت‌الاسلام عدالت ادامه داد: اگر تمامی درهای عالم به روی انسان کریم بسته شود او به جبرانش این کار را با دیگران نمی‌کند و با بخشش و بخشندگی بزرگی شخصیت خود را به دیگران نشان می دهد.

 

وی یادآور شد: انسان کریم حاضر نیست به دشمنانش بدی کند و کرامت انسانی هم در این است که انسان نسبت به همه عالم حتی دشمنان هم بخشنده باشد و از بدی به آن‌ها پرهیز کند زیرا بدی با کرامت و کریم بودن در تضاد مستقیم است./837/پ202/ف

ارسال نظرات