۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۷۹۸۶۲
استاد حوزه و دانشگاه:

شریعت اسلام احیاکننده تنبه و توجه در انسان‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: تمام احکام اسلامی به گونه ای برنامه ریزی شده است که انسان ها همیشه یاد خدا باشند؛ از این رو شریعت اسلام می خواهد حالت تنبه و توجه را در انسان زنده کند، تا انسان لقمه ای را به غفلت نخورد و لحظه ای را به معصیت نگذراند.
دين اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، با اشاره به سالگرد شهادت امام صادق(ع) گفت: مادر امام صادق(ع) ام فروه بودند، ما با رجوع به سیره مادران اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، روش تربیتی زیبایی خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به آیه «یَا ایّها الّذین امنوا اذکرا الله ذکراً کثیراً، ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را بسیار یاد کنید.»، ابراز کرد: تمام احکام اسلامی به گونه ای برنامه ریزی شده است که انسان ها همیشه یاد ذات اقدس الهی باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به عوامل غفلت زدایی اشاره کرد و گفت: خداوند متعال، اوقات نماز را در مجموع شبانه روز تقسیم کرده است تا غفلت ها ادامه پیدا نکنند، زیارت اولیاالله نیز از انسان غفلت زدایی می کند.

 

حیدری افزود: ظرف وجود خود را بزرگ کنید؛ چرا که هر اندازه ظرف وجود انسان بزرگ تر باشد، آثار بهتری نیز نصیب ما می شود و غفلت زدایی ما بیشتر می شود.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با خاطر نشان کردن این که اولیای خداوند، در مستحبات و مکروهات به یاد حضرت حق هستند، اظهار کرد: از این رو شما نیز سعی کنید در بهره مندی از مباحات، مستحبات و مکروهات را رعایت کنید.

 

شریعت اسلام، تنبه و توجه را در انسان زنده می کند
وی ابراز کرد: شریعت اسلام می خواهد حالت تنبه و توجه را در انسان زنده کند، تا انسان لقمه ای را به غفلت نخورد و لحظه ای را به معصیت نگذراند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مستحب است هر چند وقت یکبار کفن خود را بوشانید؛ چرا که انسان در اوج خوشی ها و شادی ها مست می شود و باید دانست که ما جز اعمال چیزی با خودمان نمی بریم.

 

حیدری با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید، [زنهار] اموال شما و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نگرداند.»، افزود: اموال و اولاد عامل غفلت هستند، اما می شود انسان مال و فرزند داشته باشد و گرفتار غفلت نشود.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که بهره مندان از ثروت و فرزند دو گروه هستند، افزود: طبق آیه اول سوره تکاثر، گروه اول کسانی هستند که با مال و فرزند دچار غفلت می شوند و طبق آیه 33 سروه نور، گروه دوم کسانی هستند که مال و فرزند آن ها را غافل نمی کند.  

 

وی ابراز کرد: آیه «رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ، مردانى که نه تجارت و نه داد و ستدى آنها را از یاد خدا غافل نمی کند.»، مصداق کسانی است که تجارت و خرید و فروش آن ها را لحظه ای از یاد ذات اقدس الهی غافل نمی کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: واژه «فتنه» که در آیه «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ،  و بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است و پاداش عظیم (براى آنها که از عهده امتحان برآیند) نزد خدا است.»، آمده است ابزار آزمایش است، نه خود آزمایش. فرزند و اموال مانند هر ابزار آزمایش می تواند هم رشد دهنده و هم رسوا کننده باشد. 

 

حیدری افزود: فرزند هم می تواند رشد دهنده پدر و مادر و هم می تواند خوارکننده آن ها باشد و این بسته به نوع تربیت دارد که فرزند را چگونه تربیت کنیم و در چه خطی قرار دهیم. 

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به فراز « وَ وَکَّدْتُمْ مِیثَاقَهُ، سلام بر شما اهل بیتی که پیمان خداوند را محکم گرفتید. »، اظهار کرد: تمام فرازهای زیارت جامعه کبیره را با آیات قرآن مرتبط می کنیم، این فراز نیز به آیه 172 سوره اعراف که معروف به آیه میثاق است، اشاره می کند. 

 

وی ابراز کرد: واژه «وکّدتم» ماضی باب تفعیل است که بر شدت و محکمی دلالت می کند و واژه «میثاق» از ریشه «وثق» به معنای پیمان محکم است، عقد ازدواج را میثاق می گویند؛ چرا که شوهر در حال عقد پیمان می بندد که در صروت توافق اخلاقی همسر خود را به گونه ای شایسته نگه دارد و در صورت عدم توافق به نیکی رها کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنىِ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتهَُمْ وَ أَشهَْدَهُمْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلىَ‏ شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَاذَا غَفِلِین‏»، گفت: این آیه به میثاق عمومی اشاره می کند.

 

خداوند متعال با آیه میثاق بر همگان اتمام حجت کرد
حیدری با اشاره به این که خداوند با آیه میثاق بر انسان ها اتمام حجت کرد، تصریح کرد: خداوند متعال از انسان ها میثاق گرفت تا به همگان اتمام حجت کند که حیات و هلاک معنوی هر کسی آگاهانه باشد. 

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: در آیه 42 سوره انفال آمده است «لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَى مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَةٍ وَإِنَّ اللّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ، تا آنها که هلاک (و گمراه) مى‏شوند، از روى اتمام حجّت باشد؛ و آنها که زنده مى‏شوند (و هدایت مى‏یابند)، از روى دلیل روشن باشد؛ و خداوند شنوا و داناست.»، خداوند متعال از انسان ها میثاق گرفت تا روز قیامت نگویند از حقیقت آشکار و روشن بی خبر بودیم.

 

وی ابراز کرد: خداوند متعال پیمان خصوصی نیز گرفته است که خاص انبیای الهی است که آیه «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا، و [یاد کن] هنگامى را که از پیامبران پیمان گرفتیم و از تو و از نوح و ابراهیم و موسى و عیسى پسر مریم و از [همه] آنان پیمانى استوار گرفتیم.». اشاره به این میثاق می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ائمه اطهار(ع) که تالی تلو پیامبر اسلام(ص) هستند، در تمام مقامات الا مقام نبوت با نبی مکرم اسلام(ص) شریک هستند و این بزرگواران بر سر پیمان عمومی و خصوصی بودند و هستند. 

 

حیدری با خاطر نشان کردن این که ائمه اطها(ع) حافظ دین خداوند هستند، افزود: پیمان خصوصی در مورد اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تبیین و شریعت و حفظ دین اسلام است.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به ویژگی های عالم ذر اشاره و اظهار کرد: آیت الله جوادی آملی معتقدند که میثاق الهی نه در عالم ذر و نه در عالم ملکوت بوده، بلکه در فطرت انسان ها نهادینه شده است.

 

وی گفت: امکان ندارد انسانی با فطرت الهی آفریده نشده باشد؛ بنابراین تمام انسان ها با فطرت پاک الهی و خداگرایی به دنیا می آیند و هوای نفس روی آن غبار ایجاد می کند و نمی گذارد فطرت خود را نشان بدهد.

 

حیدری افزود: فطرت الهی هرگر خاموش نمی شود؛ بلکه مثل آتشی زیر خاکستر باقی می ماند تا تندباد حوادثی همچون سیل و سقوط هواپیما آن را آشکار کند؛ از این رو زمانی که انسان ها دچار مصیبت می شود خدار ا مخلصانه یاد می کنند./1309/پ201/ح

ارسال نظرات