۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۷۸۹۰۶
استاد دانشگاه:

گذشت و مهربانی دستور قرآن به مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با بیان این‌که طبق آیات قرآن مسلمانان باید بین خود با یکدیگر با گذشت و مهربان و صرفا با دشمنان اسلام سرسخت و آشتی‌ناپذیر باشند، گفت: غضب مانند شعله آتش است و زمانی که شخص خشم و غضب خود را فرو می‌خورد این آتش را خاموش می‌کند.
نيکنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نیکنام استاد دانشگاه شامگاه پنج‌شنبه در سلسله جلسات تبیین و تفسیر جامعه کبیره تحت عنوان خانواده آسمانی که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: غضب بخشی از جنون و دیوانگی است که اگر کسی غضبناک شده و پشیمان نشود معلوم است که جنون در او ریشه دوانده است.

 

وی افزود: غضب مانند شعله آتش است زمانی که شخص خشم و غضب خود را فرو می‌خورد این آتش را خاموش می‌کند، پیامبر(ص) می‌فرمایند: وقتی خشمگین می‌شوید سکوت کنید.

 

استاد دانشگاه در تبین درمان خشم عنوان کرد: خداوند محسنین، نیکوکاران و کسانی را که با سعه صدر با دیگران برخورد کرده و آنها را می‌بخشند دوست دارد، در حقیقت مسلمانان بین خود با یکدیگر با گذشت و مهربان و فقط با دشمنان اسلام سرسخت و آشتی‌ناپذیر هستند.

 

نیکنام با اشاره به برتری رحمت الهی بر غضب او اظهار داشت: زمانی که ما در دعاهای خود خدا را به رحمت او خوانده و از او طلب بخشش داریم فراموش نکنیم باید خودمان نیز کینه‌ای نبوده و با انعطاف‌پذیری برادر مسلمان خود را ببخشیم.

 

وی با اشاره به واقعه عاشورا و دلمردگی دشمنان در مقابل عطش همراه با مرگ کودکان امام حسین(ع) بیان داشت: مال حرام دل انسان را از بین برده و شخصیت او را به آتش می‌کشاند تا جایی که فرد مانند اصحاب یزید در مقابل امام حسین(ع) ایستاده و هیچ حرف حقی از امام خود را قبول نمی‌کند.

 

استاد دانشگاه افزود: بر اساس آیات قرآن کسانی که مال حرام می‌خورند گویا آتش خورده‌اند که سبب می‌شود عقل و انسانیت خود را از دست داده و گوش به فرمان دشمن شوند.

 

نیکنام ابراز کرد: خداوند در روز ازل ما را انسان خلق کرده و به ما عقل، چشم، گوش، فطرت پاک انسانی داده تا از این ابزارها در راه رسیدن مقصد الهی استفاده کنیم ما نباید اعضا و جوارح خود را در اختیار شیطان قرار دهیم، بر اساس گفته شیخ جعفر شوشتری آیا ما از یک حیوان که بار خود را به مقصد می‌رساند کمتر هستیم که نتوانیم امانت الهی را درست به مقصد برسانیم.

 

وی افزود: ما باید به دور از غرور و منیت از عقل، حواس پنج‌گانه و فطرت پاک در راستای فرمایشات قرآن و پیامبر(ص) استفاده کنیم تا رضای الهی را برای زندگی ابدی خود در آخرت به دست آوریم.

 

استاد دانشگاه در پایان با اشاره به داستانی از حضرت موسی خاطرنشان کرد: روزی خداوند به حضرت موسی(ع) فرموند: ای موسی فردا که آمدی با خود یک نفر کمتر از خود را بیاور، فردای آن روز حضرت موسی تنها آمد خداوند فرموند ای موسی چرا تنها آمدی؟ حضرت موسی(ع) فرموند: من کسی را پایین‌تر از خود نیافتم خداوند در جواب حضرت موسی(ع) فرمودند: به عزت و جلالم سوگند اگر کسی را می‌آوردی همین جا جامه رسالت را از تن تو جدا می‌کردم./807/پ202/ب4

ارسال نظرات