۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۲۷۷۲۲۸
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

برخی نخبگان شناخت درستی از فرهنگ ندارند

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علی رغم گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی حتی برخی نخبگان هم شناخت کافی از فرهنگ ندارند.
حسن بنيانيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسن بنیانیان، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در نوبت عصر نخستین همایش بزرگداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به آذربایجان شرقی اظهار داشت: بر خلاف رویکردهای لیبرال و سکولار، جمهوری اسلامی مسؤول هدایت و اصلاح فرهنگی جامعه است.


وی با بیان این‌که همه دستگاه ها اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی؛ وظایف فرهنگی دارند، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید داشتند که مسأله فرهنگ باید در جایگاه واقعی خود بنشیند و به نخبگان شناسانده شود که نشان می دهد علی رغم گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب حتی نخبگان هم شناخت کافی از فرهنگ ندارند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از نظر مقام معظم رهبری دولت موظف به هدایت مردم است و راهکارهای لازم در نقشه جامع فرهنگی کشور تدوین شده است؛ قش فرهنگ سازی ناآگاهانه بیشتر از فرهنگ سازی آگانه است و با تداوم این شرایط قدرت را در کشور از دست خواهیم داد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که گزاره های دینی مبنای نظام جمهوری اسلامی است و باید در کنار پیشرفت و رفاه، عدالت و اخلاق را به عنوان دو معیار در ارزیابی میزان موفقیت این نظام در نظر گرفت، اظهار داشت: عملیاتی نشدن نقشه جامع فرهنگی کشور علی رغم تدوین و تصویب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در درازمدت زیان‌بار خواهد بود.


بنیانیان فرهنگ را شامل باورهای اساسی، ارزش ها، آداب و نمادهایی که هویت جامعه را می سازند؛ دانست و گفت: مدیریت فرهنگی جامعه در تمامی بخش ها به موازات پیشرفت  پروژه های عمرانی مطالبه رهبر معظم انقلاب است. همه دستگاه ها و مدیران در معضلات فرهنگی نقش دارند و گاهی نقش مدیر راه و شهرسازی در ترویج بدحجابی بیشتر از مدیر ارشاد است.


وی با بیان این‌که همه دولت های بعد از انقلاب به موضوع فرهنگی بی توجه و کم توجه بوده اند و مجلس هم وقت کافی برای حل مسائل فرهنگی نگذاشته است، تصریح کرد: نقش تخریبی دولت ها در فرهنگ بیشتر از نقش مثبت آنها بوده است. اگر تمدن اسلامی می خواهیم باید ابتدا دیدگاه های فرهنگی افراد را اصلاح کنیم.


رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که شیخ بهای
ی ابتدا یک عالم دینی و سپس یک معمار متخصص بوده است، افزود: اگر باورهای دینی دانشجویان در سال فارغ التحصیلی ضعیف تر از سال ورود به دانشگاه باشد، ضرر کرده ایم.


بنیانیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری مطالعات عمیقی در بخش فرهنگی دارند، گفت: شاکله مقام معظم رهبری فرهنگی است و باتوجه به اینکه ایشان مرجعیت و عالمیت دینی هستند و همچنین در جایگاه رهبری قرار دارند، فرمایشات ایشان در زمینه فرهنگی بسیار ارزشمند و راهگشای مشکلات است./935/پ202/ج

ارسال نظرات