۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۶۰۳۷
حجت الاسلام والمسلمین رجبی:

متن توافق هسته ای باید با دقت و حساسیت بررسی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر نقاط ضعفی در متن نهایی مذاکرات وجود دارد باید برطرف شود، گفت: مسؤولان باید به دقت بررسی کنند که اگر واقعا خطوط قرمز رعایت نشده زیر بار تأیید و تصویب چنین توافقنامه ای نروند.
حجت الاسلام والمسلمين رجبي

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارزیابی قطعنامه شورای امنیت درباره توافق ایران و طرف های غربی پرداخت و گفت: همین قطعنامه مهر تأییدی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که ما بدانیم سازمان های بین المللی و طرف های غربی دشمنانی هستند که برای منافع خود به میدان می آیند تا بهره برداری کنند.

 

سازمان ملل مسائلی را در قطعنامه آورده که از حیطه مذاکرات خارج است
وی افزود: تلاش برای رسیدن به این بهره برداری در مذاکرات و قطعنامه دیده شده است، سابقه و برخورد مغرضانه سازمان ملل در جنگ تحمیلی و در موارد دیگر مشاهده شده است؛ قرار بود که قطعنامه اخیر به صورت مثبت و در مسیر رفع تحریم ها صادر شود اما مواردی وجود دارد که حتی خود مسؤولان مذاکره کننده معتقدند که این موارد در توافق اخیر نبوده است.


قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که در برخی از حوزه ها اصلا اجازه مذاکره وجود نداشته و تیم مذاکره کننده در آنها ورود نکرده است، اظهار داشت: سازمان ملل که می خواهد بر اساس مذاکرات تحریم ها را لغو کند مسائلی را در آن می گنجاند که بر خلاف و خارج از حیطه مذاکرات است که نشان از کینه دیرینه و بازیچه دست بودن برای آمریکا و صهیونیست ها دارد.


وی ادامه داد: برداشتن و لغو تحریم ها مثبت است اما این که دیده می شود دشمن در قطعنامه نیز سوء استفاده های خود را انجام می دهد باید توجه مسؤولان جلب این مسأله شود که در متن نهایی نهایت دقت را داشته باشند و بدانند که دشمنان ایران از هر فرصتی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی غفلت نمی کنند.

 

مجلس شورای اسلامی با دقت متن توافق را بررسی کند
حجت الاسلام والمسلمین رجبی با بیان این که اگر نقاط ضعفی در متن نهایی مذاکرات وجود دارد باید برطرف شود، ابراز داشت: مجلس شورای اسلامی باید در این موارد حساس باشد و بررسی کند که آیا خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب رعایت شده است.


وی عنوان کرد: متأسفانه آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان خطوط قرمز فرموده بودند در برخی از تعابیر این توافقنامه به نظر می رسد که رعایت نشده باشد، مسؤولان باید به دقت بررسی کنند که اگر واقعا خطوط قرمز رعایت نشده زیر بار تأیید و تصویب چنین توافقنامه ای نروند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مسؤولان با رعایت مصالح کلی نظام باید با حساسیت و دقت بالا باید خواست ملت و رهبر معظم انقلاب که رعایت خطوط قرمز است را مورد بررسی قرار دهند.

 

مسؤولان متن توافق را از عباراتی که سبب سوء استفاده دشمنان می شود خالی کنند
وی اضافه کرد: مسؤولان باید توجه داشته باشند که آژانس، سازمان ملل و 1+5 دشمن بوده و در صدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران هستند، این گروه ها هیچگاه به فکر منافع ایران نیستند؛ مسؤولان در هر مرحله از هر اقدامی که می تواند جلوی آسیب ها را بگیرد باید استفاده کرده و متن را از عباراتی که سبب سوء استفاده دشمنان می شود خالی کنند.


قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اگر در مذاکرات به صورت شفاهی توافقاتی شده نباید توجه کرد، گفت: به بهانه جدابودن مسأله سیاسی و حقوقی نباید از آثار حقوقی مذاکرات غفلت کرد، گاهی گفته می شود که دشمن از نظر حقوقی می تواند کارهایی انجام دهد اما از نظر سیاسی نشدنی است؛ دشمن ترفندهایی طراحی کرده که از آن سوء استفاده کند.


وی رعایت حقوق ملت در کنار سه اصل حکمت، عزت و مصلحت را بسیار مهم خواند و افزود: موضع عزت مدارانه نظام جمهوری اسلامی ایران باید در روند اجرایی شدن تعهدات حفظ شود، دشمنان ایران نباید تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران از آرمان ها و ارزش های خود کوتاه آمده است.

 

استکبار ستیزی و مقابله با ظلم از اصول انقلاب اسلامی ایران است
حجت الاسلام والمسلمین رجبی با بیان این که استکبار ستیزی و مقابله با ظلم از اصول انقلاب اسلامی ایران است، اظهار داشت: اگر بنا بود که ما همانند رژیم سابق با نظام های استکباری سر سازش داشته باشیم انقلاب کردن و این همه هزینه دادن برای آن معنا نداشت.


وی ادامه داد: اصول انقلاب همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند از اساس اسلام نشأت می گیرد، اگر می خواهیم که نظام ایران بر اساس اسلامی پیاده شود باید اصل عزت مدارانه را داشته باشیم و حکیمانه برخورد کنیم؛ برخورد حکیمانه این است که انسان اهداف والای خود را در نظر گرفته و متناسب با آن موضع بگیرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که معنای برخود حکیمانه نزول از اهداف عالی نیست، ابراز داشت: استقلال و امنیت کشور، دفاع از مظلومان و محرومان و مبارزه با استکبار از اصول اساسی برخورد حکیمانه است./1323/ت301/ج

ارسال نظرات