۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۷۲۹۲۶
استاد حوزه علمیه:

از عوامل مؤثر در آرامش، معرفت و اتصاف به صفات الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که یکی از راه های رسیدن به آرامش، ایمان و از عوامل تأثیرگذار بر ایمان، توجه به صفات خداوند است، گفت: دعای جوشن کبیر از جمله ادعیه ای است که هزار صفت از صفات الهی در آن بیان شده است و معرفت و متصف شدن به صفات الهی از علل مؤثر در رسیدن به آرامش است.
آرامش در قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام سید روح الله موسوی استاد حوزه علمیه و کارشناس معارف مهدویت، امروز در جمع نمازگزاران مسجد جامع نجف‌آباد یکی از گمشده های امروز زندگی بشر، را نبود آرامش بیان کرد و گفت: در زندگی امروز بشر گمشده ای است که بسیار کمیاب و ارزشمند است و تمام انسان ها از هر نوعی در وجود خودشان به آن نیازمندند.

 

وی درباره آرامش و تفاوت آن با آسایش تصریح کرد: گروهی گمان می کنند آرامش همان داشتن رفاه و آسایش مادی دنیوی است در حالی که این دو با هم متفاوتند و بخش اعظم آسایش مربوط به جسم مادی انسان است در حالی که قسمت اعظم آرامش مربوط به روح انسان می باشد.

 

حجت الاسلام موسوی درباره راه های رسیدن به آرامش افزود: بشر امروز هیچ گاه نخواهد توانست به وسیله اسباب آسایش به آرامش برسد و به همین دلیل است که وقتی برای امری چون ازدواج اقدام می کنند، ظرف انتخابشان ملاک های مادی است در حالی که ازدواج امری است که سبب آرامش روح می شود و باید با ملاک های معنوی و روحی صورت گیرد.

 

وی در ادامه بیان داشت: زندگی که براساس ملاک های مادی آغاز شود، چون در زندگی به آن ملاک ها نمی رسند، سبب ایجاد طلاق می شود و دور شدن از ملاک های معنوی در انتخاب همسر چون ایمان و اخلاق یکی از علل افزایش آمار طلاق در کشور شده است.

 

استاد حوزه علمیه یکی از راه های رسیدن به آرامش را ایمان بیان کرد و گفت: اولین گام برای رسیدن به آرامش، ایمان است و طبق آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ» دو مرتبه کلمه ایمان بیان شده است که ای کسانی که با زبانتان ایمان آوردید، با قلب تان ایمان بیاورید.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ایمان حقیقی و قلبی است که سبب رسیدن به یقین می شود و یکی از عوامل تأثیرگذار و تقویت کننده ایمان، توجه به صفات خداوند است و با این که از کودکی در کتاب های دینی از صفات خدا خوانده ایم ولی هیچ وقت کسی درباره کاربرد این صفات چیزی بیان نکرد که هر یک از این صفات خداوند به چه معنایی است.

 

حجت الاسلام موسوی در ادامه بیان داشت: اصل اخلاق، اتصاف به صفات الهی است و در سیره خیلی از بزرگان شاهد هستیم که خودشان را متصف به یکی از صفات خداوند کردند و یکی از ادعیه ای که درباره صفات خداوند بسیار به خواندن آن سفارش شده است، دعای جوش کبیر است که هزار اسم از اسامی خداوند در آن بیان شده است.

 

وی با بیان این که اگر در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی از انجام فرایض و واجبات الهی تا کسب درآمد و تجارت، اگر خود را متصف به صفات الهی بشویم معنای واقعی عبادت و کسب و کار را خواهیم فهمید و باور می کنیم که روزی مان به دست خداوند است و آن زمان است که خیلی از اعمال را در معامله انجام نمی دهیم.

 

کارشناس مسائل مذهبی درباره صفت "مسبب الاسباب" یکی دیگر از صفات خداوند بیان داشت: این صفت یعنی آنچه از دنیا می خواهید را از خدا بخواهید که دست طلب پیش دیگران دراز کردند، تنها سبب کوچک شدن فرد خواهد شد و گاهی می شود که به کلام الهی و معصومان اعتماد نمی کنیم، و به اسباب دنیا بیشتر اعتماد می کنیم چنان که در بحث پرداخت خمس این گونه است که خداوند تضمین کرده کسی که خمس بپردازد، چند برابر آن پول به سرعت جایگزین می شود.

 

وی در ادامه توصیه کرد: سعی کنیم دعای جوشن کبیر را لااقل یک بار با معرفت بخوانیم و در بعضی از الفاظ آن دقت کنیم که خداوند چگونه با ما حرف می زند و صفات خداوند را وارد زندگی مان کنیم و این راه همیشه باز است و در ماه مبارک رمضان این سرعت برای اتصال به صفات الهی از هر زمان دیگری بیشتر است./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات