صحیفه سجادیه در جامعه مهجور واقع شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور امروز پنج شنبه در ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار می شود به شرح این فراز«واسْتَفْرِغْ اَیّامى فیما خَلَقْتَنى لَهُ»پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) می فرمایند« و روزگارم را در آنچه از پى آنم آفریدهاى مصروف دار».
آیت الله حسینی بوشهری با طرح این سؤال که چرا اطاعت مورد سفارش خداوند قرار گرفته است، گفت: یک بعد انسان اخلاقی و عقلایی و بعد دیگر آن غریزه است و برای کنترل غریزه باید از خداوند اطاعت کرد؛ اگر انسان کنترل نشود به حریم دیگران دست دراز خواهد کرد.
وی ادامه داد: دین خط قرمزها و محدوده ها را مشخص می کند و هرکسی می تواند حریم خودش را بشناسد؛ امام صادق(ع) خطاب به یکی از یارانش می فرماید آنچه شما از حرام و حلال تصور می کنید خداوند بر بندگانش پیش بینی کرده است.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اطاعت در مقابل عصیان است، اظهار داشت: افراد عصیان گر به حریم دیگران دست درازی می کنند و حریمی برای دیگران قائل نیستند.
وی در ادامه به شرح این فراز« اَغْنِنى وَ اَوْسِعْ عَلَىَّ فى رِزْقِکَ» پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این فراز می فرمایند« و بىنیازم گردان و روزیت را بر من وسعت ده».
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که صحیفه سجادیه در میان شیعان مهجور واقع شده است، گفت: در برخی موارد شعیان را مورد تهمت قرار می دهند که مشرک هستند ولی این کتاب سراسرش مملو از معانی توحیدی است.
وی مسأله غنی و فقر را بسیار مهم دانست و بیان داشت: در این مورد همیشه چند سؤال مطرح است که آیا غنی برای انسان بهتر است یا فقر و آیا غنی ممدوح است یا این که مذموم است و آیا فقر ممدوح است یا مذموم.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند بزرگ ترین بی نیازی انسان این است که چشمداشتی به اموال دیگران نداشته باشد؛ به همین خاطر در روایات بسیار تأکید شده است به گونه ای زندگی کنید که متکی به دیگران نباشید.
وی با اشاره به این که رزق به مادی و معنوی تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: مقصود امام سجاد(ع) از رزق، چنانچه از روایات فهمیده می شود اعم از رزق مادی و معنوی است.
آیت الله حسینی بوشهری افزود: غنی فقط بی نیازی مادی و ثروتمند شدن نیست بلکه اگر خداوند به انسان عقل و فهم مسائل، علم، ادب، را عطا فرماید بهترین روزی است و هیچ شخصی نمی تواند این موارد را از افراد بگیرد.
وی بیان کرد که فقر ذاتا ممدوح نسیت وافزود: در برخی از روایات ما در مورد فقر آمده است«کاد الفقر ان یکون کفرا» گاهی فقر انسان را به سمت کفر می کشاند ویا این که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند«اللهم انی اعوذ بک من الکفر و الفقر» خداوندا از کفر و فقر به تو پناه می برم.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: شخصی از پیامبر اکرم(ص) سؤال کرد فقر و کفر را در یک ردیف می دانید؛ پیامبر اکرم(ص) پاسخ دادند گاهی افراد فقیر ایمان شان ضعیف است که به همین دلیل ممکن است که هرکاری را انجام دهند.
وی افزود: اولیای الهی اگر در فقر هم باشند به دلیل این که در هر لحظه دین و ایمان شان را حفظ می کنند فقر نمی تواند ضرری به آنها وارد سازد و به سمت کفر بکشاند./1324/پ201/ج