۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۷۱۲۳۹
بصیرت و غیرت دینی؛

ویژگی مشترک یاران امام حسین و امام زمان

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد گفت: بعضی نماز و روزه‌شان درست است ولی نمی‌توانند مسائل سیاسی و اجتماعی‌ را بفهمند تحلیل‌هایشان را از دشمن، از سر سفره مهمانی فامیل و ماهواره می‌گیرند این‌ها بصیرت ندارند. یاران امام حسین(ع) در عصر خود بابصیرت بودند، یاران امام زمان(عج) هم این چنین هستند.
مهدوي
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد مسئول هیأت انصار ولایت دارالعباده یزد دوشنبه هشتم تیرماه در جلسه چهارم دوره تکمیلی طرح «تا انتها حضور» در جمع مهدی‌یاوران فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) حضور یافت و به بحث پیرامون رابطه عاشورا و ظهور و پیوندهای بین این دو فرهنگ پرداخت.
شباهت‌های عاشورا و ظهور
بین عاشورا و ظهور رابطه وجود دارد. در عاشورا از نظر زمانی زمینه قیام فراهم شد، در ظهور هم وقتی شرایط ظهور فراهم شود این اتفاق می‌افتد. در عاشورا هدف از قیام اصلاح امت بود در ظهور همین‌طور. قلت مؤمنان هم همچون عاشورا در ظهور وجود دارد. حادثه عاشورا ملاک تشخیص حق از باطل شد در ظهور هم قبل و هنگام ظهور این تشخیص اتفاق می‌افتد . عاشورا یک ظرفیت است تا روز قیامت اگر بخواهیم از عاشورا بهرهبرداری کنیم و از آن درس بگیریم جای کار دارد. 
پیوندهایی بین ظهور و عاشورا
پیوندهایی بین ظهور و عاشورا وجود دارد که بررسی آن‌ها بیشتر مفهوم پشتوانه بودن فرهنگ عاشورا را برای ما روشن می‌کند. یکی از آن‌ها این است که در روایت آمده است روز ظهور حضرت، روز عاشوراست البته این جزء علایم حتمی نیست ولی احتمال دارد روز ظهور حضرت روز عاشورا باشد. دومین پیوند این‌که حضرت از مکه قیام می‌کنند و به سمت کوفه حرکت می‌کنند و تشکیل حکومت می‌دهند دقیقاً همان مسیری که امام حسین(ع) حرکت کردند. پیوند سوم، شعار یاران امام زمان(عج) است وقتی ایشان ظهور می‌کنند یارانشان پرچم‌هایی دارند که روی آن شعاری نوشته شده که مرتبط با عاشوراست: شعار «یا لَثارات الحسین(ع)»؛ یعنی ای کسی که خونخواهی امام حسین(ع) را بر عهده داری.
انقلاب اسلامی محصول فرهنگ عاشورا
پیوند دیگر این‌که امام زمان(عج) وقتی ظهور می‌کنند خود را با امام حسین(ع) معرفی می‌نمایند. دلیل این امر این است که مردم دنیا به دو دلیل امام حسین(ع) را در زمان ظهور می‌شناسند: 1. چون فرهنگ عاشورا فرهنگ بالنده‌ای است که هیچ‌گاه ساکن نمی‌شود و در طول اعصار و قرون قیام‌ها و انقلاب‌های زیادی ایجاد کرده. از جمله  قیام جمهوی اسلامی ایران. انقلاب اسلامی محصول فرهنگ عاشوراست و امام بارها این جمله را فرمودند: انقلاب ما از نهضت عاشورا سرچشمه گرفته است. وقتی وارد انقلاب کشورهای شیعی و حتی غیرشیعی می‌شویم شعارهای عاشورایی را می‌بینیم زیرا عاشورا یک پشتوانه است ظرفیتی درونش وجود دارد که هرجا بخواهد انقلاب ارزشی شکل بگیرد شعارها و فرهنگش می‌تواند به عنوان پشتوانه استفاده شود و چون این پشتوانه مورد خشم دشمنان واقع می‌شود علیه آن قیام می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مشخص می‌شود. امروز در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها می‌بینید گروههای مختلفی علیه عاشورا در حال ساخت است و خود همین یکی از عواملی است که باعث می‌شود بیشتر مطرح شود.
پیوندی دیگر
 پیوند دیگر عاشورا و ظهور، حضور امام زمان(عج) در کربلا است؛ وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کنند وارد کربلا می‌شوند و پرچم سرخ گنبد اباعبدالله‌الحسین(ع) را برمی‌دارند. و به عنوان پرچم قیامشان استفاده می‌کنند.
رجعت؛ پیوندی میان امام حسین(ع) و امام زمان(عج)
رجعت؛  از عقاید حتمی شیعه است یعنی بازگشتن برخی از خوبان و بدان عالم؛ مثلا در روایت داریم که برخی از پیامبران رجعت می‌کنند پیامبرانی مثل حضرت عیسی، خضر، ادریس و الیاس(علیهم‌السلام) بعد ائمه(ع) رجعت می‌کنند در روایت داریم که  اولین ایشان امام حسین(ع) هستند در میان ائمه(ع) تمام آن‌ها بعد از رجعت حکومت می‌کنند. امام حکومت را پایه‌گذاری می‌کنند و بعد به شهادت می‌رسند وقتی به شهادت رسیدند امام حسین(ع) ایشان را غسل می‌دهند و دفن می‌نمایند و بعد از ایشان حکومت می‌کنند دوران حکومت ایشان 309 سال است. دسته سوم رجعت کنندگان هم مؤمنان خالص و مشرکان خالص هستند. در شهادت امام زمان(ع) این امام حسین(ع) هستند که نماز می‌خوانند شاید این‌ها اشاره به این باشد که هدف و راه قیام امام زمان(عج) همان راه و هدف عاشوراست  و از این امر کاملاً محرز و روشن می‌شود که چقدر پیوند و اتصال بین این دو فرهنگ بالاست.
امام زمان(عج) به یارانی در تراز یاران امام حسین(ع) نیاز دارند
عاشورا از جنبه‌ای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فردی و خانوادگی قابل بررسی است. وقتی وارد زندگی اصحاب امام زمان(عج) می‌شویم می‌بینیم از نظر فردی دارای ویژگی‌هایی هستند؛ مثلا  ایمان‌های قوی و عزم‌های راسخ دارند؛ مخصوصا در آن 313 نفر. اگر این را به فرهنگ عاشورا برگردانیم می‌بینیم یاران امام حسین(ع) هم این چنین بوده‌اند. یعنی امام زمان(عج) برای این‌که بتوانند قیام کنند و یک انقلاب جهانی را اداره نمایند حتماً به یارانی در تراز یاران امام حسین(ع) نیاز دارند. امام حسین درباره یارانشان فرمودند: «بهتر و باوفادارتر از یاران خودم سراغ ندارم تا قیامت.» این‌ها الگوی یاران امام زمان(عج) هستند. امام زمان(عج) برای قیام باید یارانی همچون یاران امام زمان(عج) در عزم و اراده، ایمان، شجاعت، توانمندی‌های جسمی و رزمی و معنوی داشته باشند. و باز به این برمی‌گردیم که عاشورا یک الگو برای قیام امام زمان(عج) است.
یاران امام زمان(عج) چه ویژگی‌هایی دارند؟
وقتی یاران امام حسین(ع) را بررسی می‌کنیم می‌بینیم؛ مثلاً حبیب‌بن مظاهر شخصی است که شب تا صبح قرآن را ختم می‌کرد، در دین فقیه بود، نمازها و عبادت‌هایش فوق‌العاده بود و ،دوبار برای امام جانفشانی کرده؛ یکبار در دوران نوجوانی یکبار در کربلا. حتی جون؛ غلام سیاه امام حسین(ع). وقتی زندگی هریک از اصحاب امام حسین(ع) را بررسی می‌کنیم انسان‌های معمولی نبودند؛ زیرا کسی که می‌خواهد این چنین قیامی در راه خدا انجام دهد و زیر بار چنین مسئولیتی برود باید توانایی‌های معنوی و جسمیش بالا باشد از نظر علمی و عقیدتی هم نباید سست باشد. آن‌ها اعتقادات محکمی داشتند یاران امام زمان(عج) هم عقاید محکمی دارند کوه نمی‌تواند آن‌ها را جابجا کند. و این خیلی مهم است که ما بتوانیم خودمان را به این مرتبه برسانیم و از نظر عقیدتی خود را بالا ببریم تا دشمن نتواند با شبهات خود ذهن ما را متزلزل کند. یاران امام بارهای سنگین قیام را بر دوش می‌کشند و باید توانایی‌های جسمی و فکری‌شان بالا باشد. وفاداری، استقامت در حق، مرگ‌‌آگاهی و نترسیدن از مرگ و توحید بالا از ویژگی‌های دیگر آن‌هاست.
بصیرت؛ ویژگی مهم یاران امام زمان(عج)
مفاهیم متعددی که در عاشورا کاربرد داشت در ظهور حضرت هم کاربرد دارد؛ مثلا بصیرت یعنی ایمان همراه با آگاهی‌های لازم روز. این‌که انسان بصیرت دینی داشته باشد دینش را بشناسد به اضافه شناخت شرایط زمان. بعضی هستند که نماز و روزه‌شان درست است ولی نمی‌توانند مسلئل سیاسی و اجتماعی‌شان را بفهمند تحلیل‌هایشان را از دشمن می‌گیرند از سر سفره مهمانی فامیل و ماهواره می‌گیرند هرکس هرچه گفت می‌پذیرند. این‌ها بصیرت ندارند کسی بصیرت دارد که اطلاعات دینی‌اش بالاست از سوی دیگر اطلاعات روزش هم بالاست. اخبار را مطالعه می‌کند گول نمی‌خورد. یاران امام حسین(ع) در عصر خود بابصیرت بودند و یاران امام زمان هم این چنین هستند.
غیرت دینی
غیرت دینی و الهی داشتن در کربلا کاملاً مشهود بود. یاران امام حسین(ع) باغیرت از دین دفاع می‌کردند غیرت در مسئله ولایت و دفاع از آن و غیرت در مسئله مربوط به نوامیس. امام برای برپایی خیمه‌ها هندسه‌ای دارند که کاملاً مبنی بر معرفت و غیرت است. غیرت در عاشورا بسیار تبلور دارد در ظهور هم هست و امام زمان(عج) در هنگام قیام توصیه‌هایی به یارانشان دارند از جمله این‌که به نوامیس تعرضی نکنید./843/د101/س
 
منبع: فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج)
ارسال نظرات