۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۲۷۱۲۱۳
آیت الله توکل:

عرفان های غیر الهی مانع رسیدن انسان به تعالی حقیقی می شوند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که ریاضت های غیر شرعی به انسان قدرت می دهند اما فاقد نورانیت است، گفت: ریاضت ها و عرفان های غیر دینی و الهی فاقد نورانیت هستند و انسان را به مقامات متعالی نمی رسانند بلکه چیزی شبیه تنها به ظاهر روح تشنه انسان را کمی آرام می کنند.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جمع اعضای هیأت یا فاطمه الزهرای بابل با بیان این که حقیقت روزه گرفتن پیروی از دستورات خداوند است، گفت: روزه برای خدا است و آن قدر جزای روزه بالا است که خداوند وعده داده که خودش جزای آن را می دهد و آن را نشان دهنده بندگی بندگان قرار داده است.

 

وی افزود: نور باطن انسان با تقوای الهی به دست می آید و بر اساس آیه قرآن روزه داری موجب تقوا می شود.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، آخرت را آیینه و بازتاب اعمال انسان در دنیا دانست و تصریح کرد: هر چه در این دنیا بکارید در آن دنیا برداشت خواهید کرد و جای انسان در قیامت بر اساس بنایی است که در این دنیا ساخته ایم.

 

وی اذعان کرد: به عمل عادی در این دنیا مقام عادی در آخرت و به کار خاص مقامی خاص و به کار اخص مقام اخص در آخرت می دهند  اما روزه داری آنقدر ارزشمند است که در مقابل روزه گرفتن و همدردی با فقرا، خداوند اجر و پاداش آن را هم در این دنیا و هم در دنیای آخرت می دهد.

 

آیت الله توکل به نقد برخی عرفان های کاذب و ریاضتی پرداخت و خاطرنشان کرد: مرتاضان هندی به غرایض خود به طور غیر مشروع فشار می آورند و این بر اساس یک اصل در انسان است که اگر انسان غرایش خود را چه به شکل باطل و چه غیر باطل فشار بیاورد، مقامی را کسب خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: عمل نامشروع برای کسب مقام مانند این است که لقمه حرام انسان را سیر می کند و لباس حرام نیز موجب گرمای بدن انسان می شود و از سرما در امان می ماند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ریاضت های غیر شرعی به انسان قدرت می دهند اما فاقد نورانیت است، گفت: ریاضت ها و عرفان های غیر دینی و الهی فاقد نورانیت هستند و انسان را به مقامات متعالی نمی رسانند بلکه چیزی شبیه تنها به ظاهر روح تشنه انسان را کمی آرام می کنند.

 

آیت الله توکل خاطر نشان کرد: اسلام برای آن که انسان با بستر سازی به مقامات عالی برسد، از ابتدای شکل گیری یک فرزند و یا حتی قبل از ان برنامه دارد.

 

وی افزود: بستر سعادت و شقاوت فرزندان در هنگام حمل در شکم مادران فراهم می شود و اگر مادر بستر سازی کرد، این کودک بعد ها در مسیر معنویت حرکت می کند و اگر این زمینه های دقت نشود بعدها  مشکلاتی در مسیر تعالی او بوجود می آید.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم به تفاوت فرزندان حلال و فرزندان حرام پرداخت و اظهار داشت: بر خلاف برخی که بیان می کنند که انسان زنا زاده به مقامات معنوی نمی رسد، بر اساس مطالعه در روایات همه مسیر ها و مقامات یک حلال زاده برای حرام زاده هم باز است اما در فرد زنازاده یک مقدار میل به گناه بیشتر است.

 

وی ادامه داد: چون یک فرد غیر حلال زاده در معرض گناه است بر اساس دستور اسلام نمی تواند یک مرجع تقلید و یا امام جماعت شود چون اگر او یک لحظه زمین بخورد اسلام از او ضربه خواهد خورد.

 

آیت الله توکل با توصیه به مادران برای دقت در زمان بارداری خاطرنشان کرد: سعادت و یا شقاوت افراد  در ایام حمل  بسترسازی می شود و به همین دلیل باید در این زمان دقت بسیار زیادی داشت.

 

وی اظهار داشت: بر اساس تجربه مادرانی که در دوران بارداری اقدام به خواندن سوره هایی خاص از قرآن کند، فرزندانشان در آینده  راحت تر از دیگر سوره ها می توانند آنها را حفظ  کنند./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات