مراحل اثرگذاری اعمال بر روی انسان تبیین شد
به گزارش خبرنگار رسا در مشهد، حجت الاسلام باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با بیان اینکه امام علی(ع) همواره به دنبال برترین و سخت ترین اعمال نیک بودند، اظهار کرد: روز آخر ماه شعبان، پیامبر(ص) در حال قرائت خطبه ای پیرامون برکات و بایدها و نبایدهای ماه رمضان و وعده های الهی برای روزهداران بودند که امیرمؤمنان(ع) از برترین و بهترین عمل در ماه رمضان سوال کرده و پیامبر(ص) پاسخ دادند برترین اعمال در ماه رمضان اجتناب و پرهیز از گناه و حرام است.
وی تصریح کرد: یکی از خاصیتها و آثار سوء گناه در ماه مبارک رمضان این است که انسان را از اجر و برکات عظیم این ماه محروم می کند و یا نمیگذارد انسان بهره قابل توجهی از این ماه ببرد؛ برکاتی چون ثواب قرائت قرآن که قرائت یک آیه آن برابر با قرائت کل قرآن کریم در سایر ماهها است.
حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی انسان شقی را انسانی معرفی می کند که از ماه رمضان خارج میشود در حالیکه گناهانش بخشیده نشده اند؛ به عبارتی انسانی که به دلیل ارتکاب گناه و فعل حرام در ماه رمضان نه تنها گناهان گذشته اش بخشیده نشده بلکه از برکات و ثواب ماه رمضان هم بهره ای نبرده است.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز کرد: وقتی عمل انسان با گناه آلوده شد، عمل باطل نمی شود اما آن تأثیر مفیدی که باید بر روی انسان بگذارد، از بین می رود.
وی با بیان اینکه بین عمل صحیح و عمل مقبول تفاوت وجود دارد، ابراز کرد: یک عمل مانند نماز ممکن است صحیح باشد اما این به معنای مقبول بودن آن نیست، نماز صحیح نمازی است که مطابق رساله مرجع تقلید اقامه شود اما نماز مقبول نمازی است که افزون بر صحیح بودنش، به دلیل ارتباط قلبی که با پروردگار برقرار می شود آثار و برکاتی را بر روی نمازگذار بگذارد.
مراحل اثرگذاری اعمال نیک
امام جمعه موقت مشهد عنوان کرد: طبق روایات به ویژه روایتی از پیامبر اکرم(ص) اعمال نیک انسان برای اینکه مقبول واقع شود و اثرگذاری خودش بر روی انسان را داشته باشد باید از هشت مرحله با موفقیت عبور کند.
وی افزود: مرحله اول بررسی انسان عمل کننده در مورد حق الناس است، اگر بر گردن انسان حق الناس مادی و یا از اعمالی چون دروغ، تهمت، غیبت، آبرو ریزی و غیره باشد عمل نیک او مورد قبول واقع نمی شود.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: اگر عمل نیک انسان مرحله نخست را با موفقیت پشت سر گذاشت، آن گاه نیت و هدف فرد از انجام کار و اینکه آیا این عمل برای رضای خدا و یا رسیدن به دنیا انجام شده است مورد بررسی قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: در مرحله سوم تکبر و خود بزرگ بینی فرد نسبت به دیگران پس از انجام عمل نیک و در مرحله چهارم عجب و خودبزرگ بینی فرد نسبت به خودش است.
امام جمعه موقت مشهد گفت: در مرحله پنجم حسادت فرد نسبت به دیگران مورد بررسی قرار می گیرد که در صورت وجود هر یک از این بیماری ها در وجود و یا نیّت فرد، عمل نیک او مورد پذیرش واقع نمی گردد.
حجت الاسلام فرزانه افزود: در مرحله ششم بررسی اعمال نیک انسان سخت گیری فرد در مواجه با انسان گناه کار بررسی می شود؛ به عبارتی انسان باید نسبت به گناه حساس باشد، واکنش نشان دهد و به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد اما نباید در مقابل فرد خاطی سخت گیر باشد بلکه باید با اغماض و گذشت از فرد خاطی بگذرد.
وی اظهار کرد: شرک در اعمال انسان پنهان و پنهانیاش همچون رد پای مورچه بر روی سنگ سیاه در دل شب است، بنابراین در مرحله هفتم عمل نیک انسان باید از منظر شرک هم مورد بررسی واقع شود.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: به عبارتی اگر انسان کار خیر و نیکی همچون ساختن مسجد، مدرسه و بیمارستان را برای رضای خدا انجام دهد اما بخواهد که از او در مورد این کار خیرش نامی ذکر شود، عملش آلوده به شرک بوده و مورد پذیرش قرار نمی گیرد.
امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به این که عمل خوب عملی است که چون خدا امر کرده انجام شود، در مرحله هشتم و پایانی نیت عمل کننده کار نیک مورد بررسی قرار می گیرد.
حجت الاسلام فرزانه بیان کرد: منظور این است که اگر فرد عمل نیکش را برای رضای خدا و چون پرودگار امر کرده انجام داده باشد، عملش مورد پذیرش واقع می شود اما اگر این عمل نیک برای رهایی از جهنم و ترس از عذاب الهی انجام شده باشد مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد./1308/پ202/ب4