۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۲۶۹۶۸۳
درس‌هایی از قرآن(7)

ارتکاب گناه در سرنوشت همه افراد جامعه تأثیر می‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم مطهر رضوی گفت: ارتکاب گناه در جامعه دامن گیر تنها یک شخص نمی شود بلکه در سرنوشت یکایک افراد اجتماع تأثیر دارد، بنابراین رعایت حقوق دیگران الزامی است.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، در هفتمین جلسه «درس هایی از قرآن» که حرم مطهر رضوی برگزار می شود، اظهار کرد: گاه دیدار و گفت و گوی تن به تن اثرش بیشتر از سخنرانی های میلیونی است؛ امام حسین(ع) با زهیر به صورت تن به تن صحبت کرد و این صحبتش اثر داشت در حالی که روز عاشورا چندین سخنرانی ایراد کردند که نتوانست کسی را از لشکر دشمن جذب کند.

 

وی تصریح کرد: قرآن هم به پیامبر(ص) تأکید کرده است که به سخنرانی های و خطبه های رسمی و جمعی ات اکتفا نکن و در دیدارهای تن به تن و رابطه های ات نیز به موعظه و هدایت مردم بپرداز.

 

ناظران بر اعمال انسان

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان ناظران بر اعمال ما عنوان کرد: امام ناظر ما است؛ حضرت مهدی(عج) ما را می بینند؛ گاهی برای اعمال غصه می خورند و گاهی شاد می شوند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: خود انسان هم گواه اعمالش است؛ روز قیامت لوحی باز می شود که می گوید بخوان، این کتابی است که همه اعمالت در آن ثبت شده است.

 

وی با بیان این که وجدان نیز حاکم است، ابراز کرد: خدای متعال در قرآن می گوید وجدانت را نسبت به پرونده اعمالت قاضی قرار بده؛ بنابراین هرگاه قصد رفتار بد و ناپسندی را به کسی داریم خود را جای او بگذاریم و ببینیم آن رفتار را قبول می کنیم.

 

حکومت و مردم

مفسر قرآن کریم با بیان این که حکومت و مردم از دیگر قاضی و ناظرها است، عنوان کرد: سه نوع بازرس داریم، یک نوع بازرس میلیونی و عمومی است؛ مردم اگر خلافی را دیدند باید گزارش بدهند، نمی توانند بگوید به من مربوط نیست وظیفه نیروی انتظامی است، همه مردم مسؤولیت دارند.

 

وی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به معنای نظارت بر اعمال یکدیگر است و کسی حق ندارد در برابر آن موضع گیری کند و بگوید به شما ربطی ندارد هریک از ما ولی یکدیگر هستیم پس حالا که بر هم ولایت داریم حق توصیه به خوبی ها و نهی یکدیگر از بدی ها را هم داریم.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: ارتکاب گناه در جامعه دامن گیر تنها یک شخص نمی شود بلکه در سرنوشت یکایک افراد اجتماع تأثیر دارد بنابراین رعایت حقوق دیگران الزامی است.

 

وی با تأکید بر این که رعایت حقوق دیگران به آمار و تعداد بستگی ندارد، اظهار کرد: مردم حق دارند در جامعه ای سالم زندگی کنند حتی اگر در جمعی 10 نفره هشت نفر تمایل به گناه یا عمل زشتی داشته باشند نمی توانند به دلیل کثرت جمعیت، آن فضا را بر دو نفر دیگر نیز تحمیل کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: بازرس های دولتی و حکومتی دومین نوع بازرس هستند که حقوق دریافت می کنند تا بر اعمال مردن نظارت داشته باشند.

 

وی با اشاره به بازرس ویژه به عنوان سومین نوع آن گفت: زمین هم شهادت می دهد، طبق آیه «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا» زمانی که زمین لرزه شود، زمین درونش را بیرون بریزد و اخبار را بیان می کند؛ آن گاه شهادت می دهد که چه شخصی روی آن عبادت کرده یا به قمار و گناه مشغول بوده است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: عبادات اگر جنبه مردم آزاری داشته باشد حرام است، اذان گفتن با صدای بلند در اسلام تأکید شده است اما مناجات خوانی سحرگاهی را در اسلام نداریم چه بسا گاهی سبب آزار و اذیت مردم شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: گاهی یک تشویق یا تنبیه یک کلمه ای آثار سوئی در جامعه به جای می گذارد و تا زمانی که آثار آن در جامعه باقی باشد، گناهش بر گردن مسبب آن است هم چنین اگر رفتار یک زن بی حجاب روی زنان دیگر اثر منفی گذارد و هر تعداد زنی که به این وسیله منحرف شده باشند، گناهش دامن گیر آن زن بی حجاب اولیه می شود.

 

یادآور می شود؛ سلسله جلسات «درس هایی از قرآن» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هرشب ساعت 22 در صحن جامع رضوی برگزار می شود./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات