۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۶۹۵۵۹
آیت الله سبحانی:

قوانین اسلام تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، قوانین اسلام را از معجزات الهی خواند و گفت: اسلام با سنت‌های بشری غیر معقول و خرافات جاهلی مبارزه کرد و قوانین الهی را در جامعه حاکم کرد؛ زیرا اسلام از روز ولادت تا روز مرگ برای انسان، برنامه دارد و افکار معمولی نیست.
آيت الله جعفر سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، به مسأله ارث در قرآن اشاره کرد و گفت: افزون بر مسائل نماز، روزه، حج، نکاح و موضوعات دیگر اسلام، قوانین ارث از معجزات قرآن کریم است.

 

وی با اشاره به موضوع وصیت در دین اسلام ابراز داشت: دو مسأله وصیت به وارث و وصیت بر اجنبی در بحث ارث مطرح است که اهل سنت درباره وصیت به غیر ارحام با شیعه اتفاق نظر دارد؛ اما وصیت بر وارث را اهل سنت قبول ندارد و فقط شیعه وصیت بر یک سوم را جایز می‌داند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم به شهرت روایت «لاوصیة لوارث» در میان اهل سنت اشاره کرد و گفت: اهل سنت طبق این روایت، وصیت را جایز نمی‌شمارد؛ در صورتی اگر این روایت از نظر سند صحیح باشد، وصیت بالاتر از ثلث را مدنظر قرار داده است که وصیت مازاد و فراتر از ثلث را شیعه نیز نمی‌پذیرد؛ در صورتی که در اصل این حدیث نیز شک و تردید وجود دارد.

 

وی قوانین اسلام را از معجزات الهی خواند و افزود: ملاک ارث در صدر اسلام، هجرت و موارد دیگر بود؛ اما اسلام با سنت‌های بشری غیر معقول و خرافات جاهلی مبارزه و قوانین الهی را در جامعه حاکم کرد؛ زیرا اسلام از روز ولادت تا روز مرگ برای انسان، برنامه دارد و افکار معمولی نیست.

 

حضرت آیت الله سبحانی، مسأله ارث را با موضوع ظهار مرتبط دانست و تأکید کرد: در همه آیات قرآن نوعی پیوستگی و ارتباط وجود دارد و کسانی که فکر می‌کنند آیات قرآن با هم ارتباط ندارند و از هم گسسته‌اند با کلام الهی آشنایی ندارند.

 

وی با اشاره به اولویت داشتن نزدیکان بر دیگران در ارث یادآور شد: طبق آیه سوره احزاب، «اولوالارحام» که نزدیکان نسبی و سببی هستند برای ارث بر مؤمنان دیگر مقدم هستند؛ چنان که حضرت فاطمه زهرا(س) نیز در ارث بردن از پیامبر اکرم(ص) بر دیگران باید مقدم می‌شد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، محروم شدن حضرت فاطمه زهرا(س) از ارث را سیاسی خواند و تصریح کرد: پیامبراکرم(ص) دو نوع اموال عمومی و خصوصی داشتند که اموال عمومی ایشان مربوط به مقام نبوت، امامت و جنبه عمومی دارد؛ اما چرا حضرت زهرا(س) از اموال خصوصی محروم شده است؟

 

وی محرومیت از ارث را نوعی جریمه برای گنه کاران دانست و گفت: در دین اسلام برای جریمه و تنبیه افرادی همچون فرد قاتل، محروم شدن از ارث در نظر گرفته شده است و جای سؤال است که چرا شخصیتی همچون حضرت زهرا(س) از ارث محروم شده است؟

 

این مرجع تقلید به شهرت روایت «نحن لایورث ما ترکناه صدقة» در میان اهل سنت اشاره کرد و یادآور شد: این روایت به پیامبر(ص) نسبت داده می‌شود؛ در صورتی که اگر حضرت این روایت را فرموده است، باید به اهل بیت(ع) و همسرانشان می‌فرمودند نه‌ دیگرانی که بحث ارث به آنها ارتباطی ندارد.

 

وی افزود: اما در هر صورت اگر این روایت با تنوین نصب «صدقةً» خوانده شود به این معنا است که پیامبران، اموالی را که به عنوان صدقه باقی می‌گذارند؛ به ارث نمی‌دهند» و افزون بر این مطلب، آیات فراوانی بر ارث بردن فرزندان پیامبران دلالت دارد.

 

حضرت آیت الله سبحانی به ماجرای فدک اشاره و تصریح کرد: با همه این موارد؛ چرا با دلایلی که برخی ذکر کرده‌اند؛ اموال همسران پیامبر همانند حفصه، عایشه، حبیبه و دیگران مصادره نشده است و فقط فدک و اموال حضرت فاطمه(س)‌ مصادره شد که نشان از سیاسی بودن این موضوع است./908/پ201/ج

ارسال نظرات