۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۶۸۰۲۰
آیت‌الله زنجانی در شرح دعای روز اول ماه رمضان:

غفلت از خدا، خواب عقل است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله زنجانی در شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان، غفلت از خدا را خواب عقل دانست و گفت: بنده به آموزش پیامبر(ص)، دوری از غفلت را از خدا می خواهد.
آيت الله زنجاني

آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان با اشاره به مضامین عالی و مفاهیم بسیار بلند این دعا؛ «الّلهُمَّ اجعَل صیامی فیهِ صیامَ الصّائمینَ وَ قیامی فیهِ قیامَ القائمینَ وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَهِ الغافِلینَ وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِله العالَمین وَاعفُ عَنّی یا عافیاً عَنِ المُجرِمینَ»، اظهار داشت: این دعای روز اول ماه مبارک رمضان است که از طریق ابن عباس از حضرت رسول(ص) برای هر روز نقل شده و دارای مفاهیم بسیار بلند و معارف عالی اهل بیت(ع) است.

 

آیت الله زنجانی گفت: در دعای روز اول خدای متعال به ما یاد می دهد که ادب روزه گرفتن را فرا بگیریم یعنی واقعا روزه روزه داران را داشته باشیم؛ «الّلهُمَّ اجعَل صیامی فیهِ صیامَ الصّائمینَ» یعنی روزه من را مثل روزه دارانی که با شرایط آن انجام می دهند بگیرم.

 

وی افزود: به این معنا که روزه روزه داران بر اساس نیت خالص و بر اساس تقرب الی الله با سلوک عملی که دهانش را می بندد از غذا خوردن و یا آشامیدن و ضمن آن از معاصی هم خودش را محفوظ بدارد صیامَ الصّائمینَ یعنی مانند روزه روزه داران که در حقیقت روزه را آنها به جا می آورند و ماهم از آنها یاد بگیریم.

 

وی ادامه داد: «وَ قیامی فیهِ قیامَ القائمینَ» خدایا اگر من را در این روز و در این ماه موفق به عبادت می کنی و توفیق شب زنده داری می دهی، این توفیق هم مانند شب زنده دارانی که با تو با خلوص نیت در پیشگاه تو می ایستند و مناجات می کنند قرار بده.

 

غفلت، خواب عقل است

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه شرح دعای روز اول بیان داشت: «وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَهِ الغافِلینَ» نَبِّهنی یعنی من را بیدار بکن از خواب غفلت زندگان، این خیلی مسأله مهمی است که خدای متعال اینگونه یاد می دهد به ما از طریق پیامبر بزرگوارش که تمام وجود انسان گاهی اوقات دچار غفلت می شود غفلت هم خواب عقل است.

 

وی افزود: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که به خیلی چیزها علم داریم ولی با این حال که علم داریم ترتیب اثر نمی دهیم مثلا می دانیم مرگ است می دانیم که آخر مسأله و کار ما به مرگ منتهی می شود اما آثار مرگ را در وجودمان پیدا نمی کینم علتش چیست؟

 

وی ادامه داد: علتش این است که دچار غفلت شدیم غفلت هم خواب عقل است بنابراین تاکید می شود که «وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَهِ الغافِلینَ» از خواب انسان هایی که دچار غفلت شده اند و دچار خواب عقل شده اند بیدار کن که در نتیجه بیداری عقل، انسان موفق می شود که از خدا طلب مغفرت بکند طلب عفو داشته باشد و خودش را از آتش جهنم نجات بدهد.

 

آیت الله زنجانی با اشاره به فراز «وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِله العالَمین» در دعای روز اول ماه مبارک رمضان، گفت:‌ خدایا گناهان من را به من ببخش، بخشیدن در اینجا یعنی خدایا به عنوان لطف و محبتی که در رابطه با من می خواهی انجام بدهی اول درخواست من این است که از خطاها و جرم هایی که مرتکب شده ام، آن جرم ها را با بخشش خودت به من هدیه ای بده.

 

وی در بیان فراز پایانی «وَاعفُ عَنّی یا عافیاً عَنِ المُجرِمینَ» دعا گفت: از من درگذر و گناهان من را ببخش ای خدایی که از تمام مجرم ها گذشت خواهی کرد و ما را هم در همان زمره گذشت شدگان قرار بده و گناهان ما را ببخش و بیامرز./933/ت301/ب4

ارسال نظرات