۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲۶۶۸۸۲

اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کوک شدن سازهای ارکستر فلارمونیک تهران در کویت، شرکت هنرمندان نخجوانی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تهران و امضای تفاهم‌نامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام عناوین خبرهای کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ

به گزارش خبرگزاری رسا، موسیقی ایرانی پیام‌آور صلح و دوستی برای جهانیان، کوک شدن سازهای ارکستر فلارمونیک تهران در کویت، شرکت هنرمندان نخجوانی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تهران و امضای تفاهم‌نامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  عناوین خبرهای کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

 

موسیقی ایرانی پیام‌آور صلح و دوستی برای جهانیان است

سید محمدحسین هاشمی، در گفت‌وگو با رسانه‌های کویتی با ابراز خرسندی از استقبال بی‌نظیر مردم این کشور از هنرنمایی گروه ارکستر فلارمونیک تهران، هنر و موسیقی ایرانی را پیام‌آور صلح و دوستی برای جهانیان دانست.

 

  سید محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی این سازمان که به دعوت شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت در این کشور به سر می‌برد، در مصاحبه با رسانه‌های گروهی کویت، با بیان مطلب فوق گفت: روابط فرهنگی اجتماعی و اقتصادی ایران و کویت از دیرباز متین و مستحکم بوده و پس از امضای توافقنامه فرهنگی میان دو کشور و تدوین برنامه‌های اجرایی آن، داد و ستد فرهنگی هنری و رسانه‌ای دوجانبه، رونق مضاعفی پیدا کرده است.

 

به گفته هاشمی، برگزاری جشنواره فیلم‌های سینمایی ایرانی در کویت، دعوت این کشور از گروه ارکستر فلارمونیک خانه هنرمندان تهران برای شرکت در هجدهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی کویت، حضور ناشران کویتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین امضای توافقنامه همکاری‌های علمی میان دانشگاه کویت و 6 دانشگاه بزرگ کشورمان، بیان‌گر عمق روابط دیرینه علمی ـ فرهنگی دو کشور است.

 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: موسیقی به عنوان زبان بشریت، حد و مرز نمی‌شناسد و نیازمند ترجمه نیست و می‌تواند پایه‌گذار تفاهم و همزیستی میان ملت‌ها و پیام‌آور صلح و دوستی باشد.

 

هاشمی افزود: دامنه فعالیت‌های فرهنگی دوجانبه، با تلاش و همت رایزنی فرهنگی ایران در کویت و پس از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این کشور، افزایش یافت و نقشه‌ راهی برای همکاری‌های دو کشور ترسیم شد که از جمله می‌توان به ترجمه متون و کتاب‌های ادبی، فرهنگی و رمان‌ فارسی به زبان عربی و بالعکس و تولید فیلم‌های سینمایی مشترک، اشاره کرد.

 

وی که ریاست انجمن دوستی ایران و کویت را نیز به عهده دارد، ادامه داد: این انجمن، مسئولیت گسترش و تعمیق روابط میان دو ملت بر مبنای دیپلماسی عمومی را بر عهده دارد و امیدواریم سایر کشورهای منطقه به این همکاری صمیمانه و متقابل دو کشور همسایه و مسلمان اقتدا کرده و از آن الگو بگیرند.

 

هاشمی همچنین درباره نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در معرفی فرهنگ و هنر کشورمان به جهانیان گفت: این سازمان مسئولیت اهتمام به روابط فرهنگی ایران در خارج از کشور را بر عهده دارد و در حال حاضر بیش از 80 نمایندگی فرهنگی یا خانه فرهنگ ایران زیر نظر این سازمان، در 62 کشور جهان به دنبال رساندن پیام دوستی و مودت ملت ایران به مردم دنیا هستند.

 

بنا بر اعلام این خبر، گروه ارکستر فلارمونیک تهران به رهبری نادر مشایخی، یکشنبه شب در مراسم پایانی هجدمین جشنواره بین‌المللی موسیقی کویت با حضور صدها تن از شیفتگان هنر و موسیقی ایرانی، به دعوت وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی کویت و در قالب توافقنامه فرهنگی امضا شده میان دو کشور، هم‌زمان با روز جهانی موسیقی، هنرنمایی کرد.

این گروه دوشنبه شب نیز دومین برنامه خود را به همراه گروه کر فیلارمونیک در کویت اجرا کرد.

 

 

سازهای ارکستر فلارمونیک تهران در کویت کوک شدند

گروه ارکستر فلارمونیک تهران به رهبری نادر مشایخی، دومین اجرای خود در کویت را دوشنبه شب در تالار بزرگ السالمیة کویت با حضور صدها تن از شیفتگان هنر و موسیقی ایرانی، برگزار کرد.

 

در این مراسم که با حضور معاون فرهنگی این سازمان، اعضای انجمن دوستی ایران و کویت، سفیر ایران در کویت و انبوهی از شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی عرب و خانواده‌های ایرانی مقیم این کشور برگزار شد، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در کویت رد سخنانی، تجمع باشکوه ایرانیان در سالن بزرگ سالمیه را «جشن بزرگ میلاد» نامید و با تشکر از حضور گروه 80 نفره ارکستر فلارمونیک تهران و اجرای طنین‌انداز آن در جشنواره بین‌المللی موسیقی کویت، گفت: مایه خرسندی است که امروزه شاهد گسترش روابط فرهنگی و هنری با کشور دوست و همسایه کویت هستیم تا در این فضای ملتهب منطقه نشان دهیم که موسیقی ایرانی همانند دیگر هنرها و مبانی فرهنگ کشورمان، حامل پیام صلح و محبت و دوستی ایرانیان برای جهانیان به خصوص همسایگان مسلمان و عرب است.

 

وی در ادامه ضمن تشکر از شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت و وزارت اطلاع‌رسانی این کشور برای دعوت از ارکستر 80 نفره ایرانی، ابراز امیدواری کرد که داد و ستد فرهنگی و هنری دو کشور، همچنان توسعه یابد.

 

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با توجه به حضور سید محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمع ایرانیان مقیم کویت، به تشریح فعالیت‌های این سازمان در حوزه ایرانیان خارج از کشور پرداخت و وعده داد که رایزنی فرهنگی ایران در کویت، در آینده نیز برنامه‌هایی در شأن ایران بزرگ و در قد و قامت ایرانیان اجرا کند.

 

در ادامه این مراسم پرشور، نوازندگان چیره‌دست کشورمان با نواختن قطعات متعدد اصیل ایرانی و کلاسیک خارجی، بارها مورد تشویق مخاطبان حاضر قرار گرفتند.

 

تک‌نوازی سامر حبیبی و اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی در کنار اجرای هنرمندانه قطعاتی از سمفونی‌های معروف جهان، از ویژگی‌های دومین برنامه این گروه در کویت بود.

سرود «ای ایران ای مرز پرگهر» آخرین اجرای این گروه بود که موجی از شور و هیجان در دل ایرانیان شرکت‌کننده و حضار عرب ایجاد کرد.

 

بنا بر اعلام این خبر، ارکستر فلارمونیک تهران به دعوت وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی کویت و در قالب توافقنامه فرهنگی امضا شده میان دو کشور همزمان با روز جهانی موسیقی به کویت سفر کرده است.

 

نخستین اجرای این گروه در مراسم هجدمین جشنواره بین‌المللی موسیقی کویت برگزار شد که علی الیوحه، دبیر کل شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب این کشور با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر به نادر مشایخی رهبر این گروه، از هنرنمایی یکایک هنرمندان تجلیل کرد.

 

شرکت هنرمندان نخجوانی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تهران

نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تهران میزبان دو تن از هنرمندان نخجوانی است که در آثارشان از نمادها و نشان‌های اسلامی بهره جسته‌اند.

 

 بر اساس هماهنگی‌های انجام شده توسط وابستگی فرهنگی ایران در نخجوان، دو هنرمند برجسته نخجوانی به نام‌های عاکف حسن‌اف و آفت احمداوا، در رشته صنایع‌دستی چوب، در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تهران که از امروز چهارشنبه 20 خرداد آغاز می شود و تا روز دوشنبه 25 خرداد ادامه خواهد یافت، شرکت می‌کنند.

 

این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود و نمایندگانی از سه قاره، هنرهای صنایع‌دستی آثار خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

 

هنرمندان نخجوان برای نخستین بار است که در این نمایشگاه شرکت و آثار فاخر و برجسته خود را عرضه می‌کنند. این هنرمندان در آثار خود از نمادها و نشان‌های اسلامی بسیار بهره جسته‌اند و آثارشان از این نظر جذابیت خاصی دارند.

 

 

تفاهم‌نامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام امضا شد

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه امضا کردند.

 

تفاهم‌نامه همکاری‌ دوجانبه فی‌مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با حضور قهرمان سلیمانی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز به امضا رسید.

 

در امضای این تفاهم نامه جعفری ملک رئیس مرکز توسعه همکاری های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز حضور داشت.

 

گفتنی است، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مرکزی در شیراز است که آخرین پژوهش‌ها، تحقیقات و دستاوردهای علمی از کشورهای اسلامی را جمع‌آوری می‌کند و در اختیار دانشمندان و پژوهشگران ایرانی قرار می‌دهد./998/ت303/ی

ارسال نظرات