۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۶۶۲۸۸
با معرفی نفرات برتر برگزار شد؛

اختتامیه مسابقه عکس جمعه قالی مشهد اردهال کاشان

خبرگزاری رسا ـ نخستین دوره مسابقه عکس جمعه قالی در کاشان با حضور مسؤولان، اساتید، دانشجویان، عکاسان و هنرمندان در دانشگاه کاشان برگزار شد.
مراسم قاليشويان مشهد اردهال كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، قاسم گندمی دبیر مسابقه عکس «جمعه قالی» سه شنبه شب در مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقه عکس جمعه قالی در دانشگاه کاشان گفت: در این مسابقه بیش از 600 اثر از 80 هنرمند عکاس از مناطق مختلف کشور و شهرستان کاشان با موضوع ‹‹کاروان پیاده‌ روی عزاداران فین کاشان››، ‹‹آیین سنتی مذهبی قالیشویان اهالی فین کاشان و جمعه نشلجی ها›› به دبیرخانه مسابقه عکس جمعه قالی ارسال شد.

 

وی افزود: پس از داوری آثار در پاییز 93 با رای هیات داوران تعداد 9 اثر بعنوان آثار برتر انتخاب و در مراسم اختتامیه مورد تجلیل قرار می گیرند.   

 

گندمی یادآور شد: موضوعات مسابقه عکس جمعه قالی در سه بخش عزاداری، کودک و مردم‌شناسی، و با هدف معرفی هرچه بیشتر جنبه‌ های مختلف آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال برگزار شد.

 

دبیر مسابقه عکس «جمعه قالی» گفت: این مسابقه با حمایت دانشگاه کاشان به مناسبت مراسم سنتی مذهبی قالیشویان و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان و آموزشگاه سینمایی سیاه و سفید در مهرماه سال گذشته برگزار شد.

 

در ادامه محمدرضا ذوقی مدیر فرهنگی دانشگاه کاشان نیز با اشاره به اهمیت هنر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اسلام گفت: دانشگاه کاشان با توجه به وظیفه ی ذاتی خود که پرورش نیروی انسانی در دو جنبه علمی و فرهنگی است تلاش می کند با همکاری با مجموعه های علمی و فرهنگی خارج از دانشگاه از قبیل مؤسسات فرهنگی شهرستان و مجموعه های فعال در سطح کشور این وظیفه خطیر را هرچه بهتر به انجام برساند.

 

وی با اشاره به ثبت جهانی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان گفت: شناسایی و معرفی هر چه بیشتر مقام والای حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر علیه السلام بعنوان نخستین سفیر ولایت در ایران را از مهم ترین اهداف نخستین مسابقه عکس جمعه قالی برشمرد.

 

مدیر فرهنگی دانشگاه کاشان در ادامه با تقدیر از هنرمندان شهرستان، فعالیت های انجام شده در شهرستان را مثبت خواند و وعده همکاری جهت برگزاری دومین دوره مسابقه عکاسی جمعه قالی در سطح کشوری را داد.

 

شایان ذکر است، در این مراسم، برای نخستین بار کلیپ ثبت جهانی مراسم ستی مذهبی قالیشویان که از سوی امیر مقامی عکاس پیشکسوت کاشانی تصوی برداری شده بود به نمایش گذاشته شد و در ادامه اهدا جوایز، تندیس، لوح سپاس و جوایز نقدی برندگان از سوی مسؤولان شهرستان کاشان و دانشگاه کاشان اهدا شد.

 

لازم به ذکر است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان، یکی از کهن ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) در اردهال کاشان برگزار می شود./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات