۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۶۶۰۶۴

چند خبر کوتاه فرهنگی از اصفهان

خبرگزاری رسا ـ آغاز ساخت مصلی نماز جمعه شهر قهجاورستان و قهدریجان در استان اصفهان، شروع به کار طرح سینمای روشن در فلاورجان اصفهان و بازدید دبیر کارگروه علوم و معارف اسلامی بنیاد ملی علم ایران از پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان از اهم اخبار کوتاه فرهنگی اصفهان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان حجت الاسلام  سید رضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، امروز در آیین آغاز ساخت مصلی نماز جمعه شهر قهجاورستان در استان اصفهان گفت: ساخت این تعداد مصلی نیازمند بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: این مصلی ها در استانهایی ازجمله هرمزگان، کرمان و یزد ساخته و پیش بینی می شود تا پایان سال ازاین تعداد 5 مصلی آماده بهره برداری شود. 

حجت الاسلام تقوی گفت: هم اکنون در بیش از 840 شهرکشور نماز جمعه اقامه می شود و درحدود 600 شهر کشورهم مکان مناسب اقامه نماز وجود ندارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: سالانه برای ساخت مصلی تنها 230 میلیارد ریال اعتبار اختصاص می یابد که این میزان اعتبار بسیار کم است.

سینمای روشن یکی از ابزارهای فرهنگی و هنری تأثیرگذار در جامعه است

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با اشاره به طرح سینمایی روشن گفت: این طرح به‌ صورت پایلوت در فلاورجان اصفهان صورت گرفته و پس از آن در شهرستان‌های دیگر نیز اجرایی می‌شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: طرح سینمای روشن برای اقشار آسیب‌پذیر در راستای ترویج فرهنگی و استفاده از سینما در شهرستان‌هایی که دسترسی به سینما ندارند و یا سینمای استاندارد ندارند اجرا می‌شود.

 

حجت‌الاسلام ارزانی افزود: طرح ملی سینمای روشن به معنی اکران فیلم در شهرهای فاقد سینما بوده و قرار است که پس از افتتاح در فلاورجان به صورت چرخشی و عمومی در دیگر استان های کشور برگزار شود..

 

وی با بیان این که مقوله سینما یکی از ابزارهای فرهنگی و هنری تأثیرگذار در جامعه است با این طرح مردم با سینما ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند، تصریح کرد: برای اجرای این طرح نیاز به زیرساخت‌های خاصی نیست و سالن‌هایی که مناسب برای اکران فیلم هستند مورد بازنگری و استفاده برای اکران فیلم قرار می‌گیرند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این طرح دائمی بوده و به این شکل نیست که تنها برای یک شهرستان در یک محدوده زمانی روی دهد و از این پس فیلم‌های روز در شهرستان‌ها با این طرح برای علاقه‌مندان اکران می‌شود..

 

وی افزود: در حقیقت انتخاب هر فیلم در هر شهرستان با توجه به فرهنگ بومی هر شهرستان انتخاب می‌شود که انتخاب آن توسط اعضای شورای فرهنگی هر شهرستان که امام جمعه شهرستان در راس آن قرار دارد صورت می‌گیرد.

 

به هر طرح پژوهشی مصوب 150 تا 300 میلیون ریال کمک هزینه پرداخت می شود

حجت الاسلام دعاگو دبیر کارگروه علوم و معارف اسلامی بنیاد ملی علم ایران در بازدید از پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان با تقدیر از فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در این پژوهشکده گفت: مراکز پژوهشی می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه با بنیاد ملی علم ایران و صندوق حمایت از پژوهشگران همکاری و از حمایت صندوق برخوردار شوند.

وی با اشاره به حمایت صندوق از پژوهشگران گفت: این صندوق به هر طرح پژوهشی مصوب 150 تا 300 میلیون ریال کمک هزینه پرداخت می کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دعاگو ابراز داشت: هر پژوهشگر می‌تواند با مراجعه به سامانه صندوق حمایت از پژوهشگران به نشانی http://insf.gov.ir و ثبت طرح پژوهشی و انجام فرآیند تصویب‌خواهی از حمایت مالی صندوق بهره‌مند شود.

وی با بیان این که تمام مراحل ثبت طرح به صورت الکترونیکی انجام می شود و پژوهشگر در هیچ مرحله‌ای نیاز به مراجعه و پیگیری حضوری ندارد، گفت: سقف کمک‌ به طرح‌های ویژه تا 500 میلیون ریال قابل افزایش است.

دبیر کارگروه علوم و معارف اسلامی بنیاد ملی ایران تصریح کرد: در صورتی که طرح‌ها در قالب کلان‌پروژه و در سطح ملی ارائه شوند، اعتبار دریافتی آنها نیز به تناسب افزایش می‌یابد.

 

روند کند احداث مصلی اصفهان مایه تأسف است

 

حجت الاسلام سید رضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، پس از آغاز عملیات ساختمانی مصلی قهدریجان در استان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: برای تکمیل این تعداد مصلی به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه روند احداث مصلی های نماز جمعه به آرامی پیش می رود‏، خاطرنشان کرد: نیاز است دولت و مجلس اعتبارات احداث و تکمیل مصلی های نماز جمعه را افزایش دهند تا شاهد بهره برداری از این مراکز فرهنگی و دینی در اسرع وقت باشیم.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که از میان مصلاهای در دست ساخت، پنج باب تا پایان امسال تکمیل و مورد بهره بر داری قرار می گیرد، گفت: روند کند احداث مصلی اصفهان مایه تأسف است که باید برای سرعت بخشیدن به آن برنامه ریزی و اقدام اساسی کرد.

وی با بیان این که نماز عبادی و سیاسی جمعه در 840 شهر کشور اقامه می شود، افزود: بیش از نیمی از مکان های اقامه نماز جمعه کشور مناسب و شان برگزاری چنین مراسم عبادی و سیاسی نیست./939/پ203/ح

ارسال نظرات