۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۲۶۳۱۰۴
آیت‌الله ممدوحی خواستار شد؛

نویسندگان در شرح معارف والای صحیفه سجادیه بیشتر قلم بزنند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اسرار بسیاری که در صحیفه سجادیه نهفته است، خواستار تألیف کتب فراوانی در شرح معارف بلند والای این کتاب ارزشمند شد و گفت: حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) دعاهایی را در صحیفه سجادیه جمع آوردند که شیعه را تا ابد در برآورده کردن نیازهایش یاری می‌دهد.
آيت الله حسن ممدوحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نخستین نشست هم‌اندیشی صحیفه پژوهان معاصر که امشب در هتل صادقیه قم برگزار شد، اظهار داشت: دعا جوانب بسیار جامعی دارد که برای هر یک از آن‌ها باید رساله‌ها نوشت.

 

وی با بیان این‌که اسرار نهفته در صحیفه سجادیه با جلساتی معدود کشف نمی‌شود، خاطرنشان کرد: حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) دعاهایی را در صحیفه سجادیه جمع آوردند که شیعه را تا ابد در برآورده کردن نیازهایش یاری می‌دهد.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که صحیفه سجادیه معانی عمیق و اسرار کهنی را در خود گنجانده است، ابراز کرد: ائمه معصومین(ع) همواره بر اساس فهم و استعداد راویان، به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دادند.

 

وی خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که اهل‌بیت طاهرین(ع) نسبت به استعداد و فهم مخاطبانشان به سؤالات ایشان پاسخ می‌دادند، شاهدیم که در موارد متعددی، به یک سؤال واحد به چند طریق پاسخ داده‌اند که هر کدام مشرف به عمق خواصی از آن مطلب است.

 

آیت‌الله ممدوحی ادامه داد: در روایات اهل‌بیت معصومین چنین نوساناتی به وفور یافت می‌شود اما حضرت زین العابدین(ع) با تمام قامت و عظمت معرفتی خویش در مقابل تمام ذات خداوند ایستادند و عین حقایق با تمام اسراری که در آن‌ها نهفته است را در قالب دعا بیان کردند که امروز صحیفه سجادیه مملو از این‌گونه دعاهای پر مضمون است.

 

وی تأکید کرد: روزگاری شیعیان، ادعیه حضرت زین العابدین(ع) را تنها در قالب خواست‌های یک بنده از خدا می‌دیدند که هر دعا اثرات خاصی دارد اما پس از 1400 سال، این دعاها بدون حذف یک نقطه در اختیار علمای شیعه رسید و از بطن آنان معارف بسیار والایی را کشف کردند. همین مسأله گویای علت تأکید ائمه طاهرین(ع) بر دقت در حفظ ادعیه است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در نظام شیعه چهار نوع کتاب از احکام، اخلاق، عقاید و معارف وجود دارد، گفت: شیعه در احکام بسیار مفید و مثمر ثمر کار کرده و از نتایج آن می‌توان به صدها کتاب فقهی و اصولی اشاره کرد که با دقت بسیار تألیف شده است.

 

وی ابراز کرد: با این‌که شیعه در بخش احکام، کارهای علمی قابل ذکری انجام داده اما در اخلاق، روایات معرفتی، زیارت‌نامه‌ها و ادعیه مأثوره که گنجینه‌های عظیمی را به خود اختصاص داده‌اند، آثار چندانی را به جای نگذاشته است.

 

آیت‌الله ممدوحی عنوان کرد: لازم است که همان‌طور در فقه و اصول تحقیقات بسیار دقیقی انجام شده، بر مباحث اعتقادی در روایات، ادعیه مأثوره و زیارت‌نامه‌ها نیز تحقیقات لازم به عمل آمده و کتاب‌ها و تألیفاتی را از خود بر جای بگذارند.

 

وی با اشاره به اسرار فراوان نهفته شده در زیارت‌نامه‌ها افزود: لفظ «امر» در عبارت «وامره الیکم» زیارت جامعه کبیره نکره بوده که در مقام مضاف قرار گرفته است؛ این مسأله افاده عموم می‌کند که باید اسراسر درونش را کشف کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در زیارت‌نامه‌ها،‌ادعیه و روایات معرفتی اسرار فراوانی وجود دارد که از جمله می‌توان به اسرار بسیار دقیق صحیفه سجادیه اشاره کرد؛ از این رو نیازمند تألیف کتاب‌های بسیاری در شناخت این اسرار هستیم.

 

وی گفت: سید علی خان در خصوص صحیفه سجادیه تحقیقات بسیار ارزنده‌ای را انجام داده اما در مباحث معرفتی ادعیه موجود در این کتاب شریف، کار قابل ذکری از سوی وی انجام نشده است./997/پ202/ج

ارسال نظرات