۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۶۱۸۱۴
حداد عادل:

گسترش زبان یک کشور رابطه معناداری با اقتدار آن در دنیا دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد سعدی، گفت: رابطه معناداری میان گسترش زبان یک کشور با اقتدار ملی و میزان توسعه یافتگی آن وجود دارد ما تلاش برای گسترش زبان فارسی را وظیفه فرهنگی و توسعه اقتدار ملی خود می‌دانیم.
غلامعلي حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ظهر امروز در نشست خبری  با اصحاب رسانه به مناسبت چهارمین سال آغاز به کار بنیاد سعدی که در محل همین بنیاد برگزار شد، گفت: آموزش زبان فارسی به ایرانیان و خارجی‌های دوستدار زبان فارسی از وظایف ما و دولت‌ها است، که وزارت علوم، سازمان فرهنگ و ارتباطات و برخی دستگاه‌های دیگر در این راه تلاش داشتند.

 

وی افزود: اساسنامه بنیاد سعدی در سال 1389 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، بنیاد سعدی رسما اول اردیبهشت 1392 همرمان با سالروز بزرگداشت سعدی، آغاز به کار کرد.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در ادامه عنوان کرد: با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ساختار حقوقی بنیاد در نظام اداری کشور تعیین گردیده است.

 

حداد عادل با اشاره به نیروهای استخدامی، بیان داشت: افزون بر نیروهای مامور و منتقل شده از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی متخصص از سازمان مدیریت نیز کسب شد.

 

گسترش زبان یک کشور رابطه معناداری با اقتدار آن در دنیا دارد

وی با اشاره به ارتباط اقتدار ملی کشور با گسترش زبان، اظهار داشت: رابطه معناداری میان گسترش زبان یک کشور با اقتدار ملی و میزان توسعه یافتگی آن وجود دارد ما تلاش برای گسترش زبان فارسی را وظیفه فرهنگی و توسعه اقتدار ملی خود می‌دانیم.

 

رییس بنیاد سعدی، افزود: در بنیاد سعدی تلاش ما مبنی بر این است که با جذب بهترین‌ها کار علمی و تخصصی انجام داده و در ایفای وظیفه خود به صورتی کاملا علمی این بنیاد را اداره کنیم.

 

وی در ادامه گفت: امروز در دنیا آموزش زبان به افراد خارجی تخصص محسوب می‌شود و با آموزش زبان به اهل یک کشور تفاوت دارد، در کشور ما ایران رشته آموزش زبان وجود دارد که ما از استادان متخصص در این بنیاد استفاده می‌کنیم.

 

حداد عادل با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بنیاد ابراز کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای تدوین 5 مجموعه کتاب آموزشی صورت گرفته است که سه دوره از این 5 دوره در سال 94 آماده می‌شود.

 

آموزش زبان فارسی در غالب کتاب و فضای مجازی انجام شده است

 رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عنوان کرد: فعالیت‌های وسیعی از نظر نرم‌افزارهای آموزشی بر پایه شیوه‌های علمی انجام شده که تعدادی به شکل کتاب و بخشی از آن به آموزش زبان در بخش مجازی مربوط می‌شود.

 

 رییس بنیاد سعدی، افزود: ما برای سال آینده طیف وسیعی از کتاب‌ برای خارجیان علاقه‌مند به یادگیری زبان فارسی آماده کردیم که در خارج کشور با اعزام معلمان به 60 کشور حضور دارند.

 

وی ضمن تشکر از دولت و مجلس به جهت تخصیص بودجه به بنیاد سعدی، اظهار داشت: در بنیاد تعداد 50 نفر نیروی متخصص جذب شده که در سال 94 به لحاظ مالی و اداری در بنیاد مشکلی نداریم.

 

حداد عادل، با اشاره به استادان اعزام شده به کشورهای دیگر، بیان داشت: تعداد کشورهایی که استادان ما در آنها حضور دارند دو گروه است گروهی که استادان آن از طریق وزارت علوم از کشور ایران اعزام شدند و گروهی هم از بومی‌های همان کشورها که در دانشگاه‌های ایران تحصیل داشتند به کار گرفته شدند.

 

ایرانیان خارج از کشور به آموزش زبان فارسی علاقه دارند

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در ادامه گفت: باور ما این است که ایرانیان خارج از کشور به یادگیری زبان فارسی علاقه دارند هر چه ما زمینه این یادگیری را آسان کنیم و فعالیت ما گسترده و منطقی خواهد شد همچنین به این علایق افزوده می‌شود.

 

وی تصریح کرد: با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج از کشور همکاری داشتیم تا نسل سوم و چهارم نوجوانان و جوانانی که به خارج کشور مهاجرت داشتند با دوره‌های فشرده آموزش زبان فارسی آشنا کنیم.

 

حداد عادل افزود: برای برخی دیگر با در دسترس قرار دادن نرم‌افزارهای زبان فارسی به شیوه آموزش زبان در فضای مجازی اقدام کردیم.

 

رییس بنیاد سعدی، عنوان کرد: ما تلاش کردیم که کلیه موسسات و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی را شناسایی کرده و آذر ماه سال گذشته همه آنها را در یک همایش یک روزه به یکدیگر ارتباط دهیم، در واقع بنیاد سعدی محور هماهنگی موسسات خصوصی و دولتی شد.

 

حداد عادل، بیان داشت: به شرط تامین بودجه یکی از وظایف خود را ارسال کتاب به کشورهایی که در گسترش زبان و ادبیات فارسی تلاش دارند می‌دانیم./807/پ202/ش

 

 

ارسال نظرات