نماز شب نردبان اوج اهل معرفت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله سیدرحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم عصر دیروز در جلسه درس اخلاق با موضوع سیر تکامل انسان در کنترل نفس که در مرکز آموزش تخصصی شیعهشناسی حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: انسان در سیر معنوی خود دو مانع را در مقابل دارد: یکی از موانع در درون او بوده که به تعبیر قرآن، نفس اماره و به تعبیر روایات، بعد شهوت و به تعبیر علما، شیطان درون انسان است و دومین مانع نیز بیرونی بوده که عام شیطان است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره سیر تکامل انسان اظهار داشت: دو مانع در مسیر تکامل انسان وجود دارد و تا وقتی آن دو هستند، راه مسدود خواهد بود و تا هنگامی که راه مسدود باشد، انسان حرکتی ندارد و تا وقتی که حرکت نباشد، سیری نیست، و تا سیری نباشد، کسب مقامات در کار نخواهد بود؛ بایستی این دو مانع از بین برود تا مسدود بودن راه مرتفع شود؛ در این صورت امکان حرکت به وجود میآید که با حرکت، سیر معنوی انسان شروع میشود و با سیر معنوی، باب کسب مقامات امکانپذیر خواهد شد.
وی درباره تسلط دو مانع در سیر معنوی انسان تصریح کرد: در صورتی که انسان بر این دو مانع مسلط نشود، آن موانع بر او مسلط خواهند شد؛ در صورتی که موانع سیر معنوی مسلط بر انسان مسلط شوند، ذلت در دنیا و ذلت عظیمتر در آخرت برای انسان خواهد بود و در صورتی که مسلط نشود، عزت در دنیا و عزت بیشتر در آخرت نصیب انسان میشود.
آیتالله توکل درباره خطرناک بودن موانع ذکر شده گفت: در اینجا سؤالی پیش میآید که کدام یک از این دو مانع خطرناکتر است و در ما تأثیر بیشتری خواهد داشت که در صورت شناسایی میتوان آن را از میان برداشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره رانده شدن شیطان ابراز داشت: در سوره «ص» آمده است که وقتی شیطان از درگاه الهی رانده شد و تمام زحماتش از بین رفت، به خدا گفت به عزت تو سوگند همگی را از راه به در میبرم»؛ شیطان فرد عادی از دنیا بیخبر نبود و با ملائکه همنشین بود؛ قَسَمی که ابلیس بر زبان جاری کرد، بالاترین قسم در عالم بود.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: آیات 16 و 17 سوره اعراف درباره عداوت شیطان است که شیطان گفت «پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندی، من هم برای فریفتن آنان به طور قطعی بر سر راه راست تو خواهم نشست، آنگاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها میتازم و بیشترشان را شکرگزار نخواهی یافت»؛ شیطان با این کار میخواست انسان را از صراط مستقیم باز دارد؛ این صراط مستقیم، عبودیت خداست.
آیتالله توکل افزود: در اینجا شیطان به خداوند متعال گفت از هر جهتی به سوی انسان میروم، اما جهت بالا و پایین را به زبان نیاورد؛ اگر انسان در هجمهها قرار گرفت، میتواند دست به آسمان بلند کند و از خدا راه نجات و رهایی از شیطان را بخواهد و یا به سجده بیفتد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره کارایی مکر شیطان اظهار داشت: خداوند حال شیطان را بیان میکند و در تعبیر زیبایی می فرماید«إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا؛ نیرنگ شیطان ضعیف است»؛ او میخواهد مکر کند، اما مکر او کاربرد ندارد.
وی افزود: قرآن وقتی به نفس اماره میرسد، میگوید نفس شما را بسیار تهدید میکند و میگوید خدا به تو رحم کند؛ نماز شب که نردبان اوج اهل معرفت است؛ در روایت آمده است که شرافت مؤمن به نماز شب او است.
آیتالله توکل گفت: اگر خدا رحم نکند، این نردبان صعود، نردبان سقوط خواهد شد؛ ملا احمد اردبیلی(ره) آنقدر تقوای عجیبی از خود نشان داد که علما او را به مقدس تعبیر کردند؛ در دل شب در حال مطالعه بود که به مشکلی برخورد کرد و به حرم حضرت علی(ع) رفت و با مطرح کردن سؤال خود، پاسخش را دریافت کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره پناه بردن به خدا در برابر مشکلات تصریح کرد: به ملا احمد اردبیلی گفتند اگر تو را با زن جوانی خلوت بگذارند، چه میکنی؟ گفت از اینکه چنین صحنهای برایم پیش بیاید، به خدا پناه میبرم؛ وقتی جلوه شهوت جلو بیاید، اگر خدا به کمک انسان نیاید، شکست خواهد خورد.
وی درباره خطرناک بودن نفس اماره اظهار داشت: نفس اماره خطرناک است که در قرآن نیز آن را نقل کرده و خطر بیشتر این است که از حال چنین دشمنی بیخبر هستیم؛ هر کس باید بررسی کند که نفس امروز او با چند ماه گذشته او همانند هم است؟ از نفس خود خبر نداریم که این مسأله ضربهپذیری را نزدیکتر میکند.
آیتالله توکل درباره هنگام مرگ گفت: در دو جا از نفس خود با خبر میشویم؛ در جایی از دست ما کاری بر نمیآید و جبران مافات امکانپذیر نیست؛ جایی که باخبر میشویم، هنگام مرگ است و این زمان پردههای حجاب کنار میرود و ملک الموت، برخی ملائک و شیاطین را میبینیم و این لحظه را که لحظه احتضار میگویند، دلیلش این است که همه اینها حاضر میشوند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: هنگام مرگ، ملک الموت رؤیت میشود و اولین مشکل این است که دیگر توبه را در این موقع قبول نمیکنند؛ هنگامی که ملک الموت میآید، درون خود را میبینیم؛ اگر مؤمن بود، باطنش نورانی است و ملکالموت نیز نورانی میآیند و اگر گناهگار باطنش ظلمانی باشد، ملک الموت نیز ظلمانی میآیند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان هنگام مرگ از عملکرد نفس خود مطلع میشود، اما کاری از دستش ساخته نیست؛ در امتحانات است که از حال خود با خبر میشویم و از گرفتار نفسبودن و یا آزاد بودن اطلاع پیدا میکنیم./822/پ201/ی