۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۲۵۹۶۷۴
استاد دانشگاه:

شورای امنیت در قضیه لیبی و یمن ناکارآمدی خود را نشان داده است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه کرمانشاه گفت: شورای امنیت، هم در قضیه لیبی و هم در یمن ناکارآمدی خود را نشان داده است و مطابق میل کشورهای غربی و استکبار جهانی عمل می‌کند.
يمن

شهبازی، استاد دانشگاه های استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، در رابطه با بررسی ماهیت حوثی ها، اظهار داشت: حوثی ها یک خانواده در یمن هستند، بر اساس برآوردها، بیش از 50 درصد مردم یمن را شیعیان زیدی تشکیل می‌دهند، تعداد کمی شیعیان اسماعیلی و تعدادی نیز شیعیان اثنی عشری و دوازده امامی هستند، 50 درصد نیز شافعی‌اند که با شیعیان مشکلی ندارند.

 

وی افزود: در واقع حوثی‌ها جامعه ای از درون جامعه زیدی یمن هستند، با هدف جلوگیری از قبیله‌گرایی و بروز اختلافات قبیله ای، آن ها را انصارالله خطاب می کنند، عربستان، آمریکا و قطر با هدف ایجاد اخلافات درونی، جنگ یمن را به جنگی بین حوثی ها و مابقی خانواده های یمنی تعبیر می‌کردند، اما با نام کلی انصارالله که شامل جامعه زیدی، شافعی و حتی برخی مخالفین نظام نیز می شود، جلو این اختلافات گرفته شد و کمیته هایی مردمی تشکیل گشت.

 

شهبازی با اشاره به منابع طبیعی و موقعیت یمن، گفت: از قدیم‌الایام، یمن کشوری غنی محسوب می‌شود که این امر به دلیل منابع کشاورزی سرشار و مهم تر از آن موقعیت جغرافیایی این کشور است.


وی خاطرنشان کرد: سه تنگه در جهان وجود دارد، تنگه هرمز، جبل الطارق و باب المندب، تمام کشورهای آسیایی هنگام صدور کالا به کشورهای اروپایی یا باید کل آفریقا را دور بزنند یا  جهت صرفه جویی هزینه و زمان از باب المندب وارد دریای سرخ و کانال سوئز شوند.

 

استاد دانشگاه های کرمانشاه تأکید کرد: باب‌المندب کانال ارتباطی آفریقا، اروپا و آسیا به شمار می رود و تسلط بر این تنگه برای کشورهای حوزه دریای مدیترانه به ویژه رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.

 

وی اظهار داشت: رژیم علی عبدالله صالح که از شیعیان زیدی بودند، 32 سال بر یمن حکومت کردند اما متأسفانه به شیعیان یمن پشت کرده و با عربستان هم پیمان شدند و همراه عربستان شش مرتبه با شیعیان حوثی وارد جنگ شدند.

 

شهبازی با بیان اینکه با از بین رفتن دولت صالح حکومت جدیدی روی کار آمد، ابراز داشت: انصارالله به دنبال تشکیل یک دولت ائتلافی درون جامعه یمن است که هم شیعیان زیدی در آن حضور داشته باشند و هم اهل سنت، ایران نیز با هدف برقراری مجدد صلح و امنیت در یمن، طرح «وحدت ملی» را بیان کرد که سبب آتش‌بس در یمن شد، این طرح در نظر دارد دولتی شکل بگیرد که تمام مذاهب، گروه ها و احزاب یمن در کنار هم حضور داشته باشند.

 

وی ابراز کرد: علی عبدالله صالح بعد از شهریور 2011 متوجه خیانت عربستان شد و سعی کرد با بدست آوردن مجدد قدرت، عربستان را دور بزند، ظاهرأ در جریان تسخیر صنعا نیز نیروهای عبدالله صالح و بخشی از جامعه جنوب یمن، هر چند به لحاظ تاریخی با انصارالله مشکل داشتند، به انصارالله کمک کردند چون انصارالله به تنهایی قادر به این کار نبود.

 

این استاد با اشاره به اعلان جنگ از سوی عربستان سعودی ابراز داشت: عربستان یک تجربه موفق در لیبی داشت، در لیبی مخالفان قذافی را در بن قاضی و بعضی شهرهای لیبی مسلح کردند و جنگی داخلی به راه انداختند و از طرف دیگر، ائتلاف، به لیبی حمله کرد، عربستان می خواست همین روش را در یمن در پیش بگیرد، یعنی حمله هوایی کند و به نیروهای القائده و حزب اصلاح سلاح برساند که باز هم جنگی داخلی به راه انداخته و پس از ورود به صنعا، عربستان نیروی زمینی بفرستد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: انصارالله وارد بازی عربستان نشد و فقط به جز یک حرکت عشیره زیدی که یک پایگاه عربستان را اشغال کردند وارد عربستان نشد، در وهله اول انسجام درون را حفظ کرد، عدن و معرب را اشغال کرد و به سمت پایگاه القاعده(حضرالموت) رفت، پایگاه القاعده دایره سلطه انصارالله را از 13 استان به 18 استان افزایش داد، عربستان موقعیت را دید و ضررها را پیش بینی کرد، القاعده جنگ زمینی را آغاز کرده بود و انصارالله آن ها را بیرون رانده و 18 استان را در دست داشت و فقط دو استان حضرالموت و معرب مانده بود، انصارالله درست عمل کرد و به جای حمله به عربستان، به نیروهای مخالف داخلی حمله کرد.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت و پنهان این است که بیشترین صادرات اسرائیل از باب المندب عبور می کند و اگر انصارالله بر این تنگه مسلط شود منافع اسرائیل به خطر می افتد، نقش اسرائیل در این میان بسیار مهم است، بیشترین اطلاعات ماهواره ای را اسرائیل به عربستان می داد، چون بر این باور بود اگر حزب الله در یمن روی کار آید، مقابله با آنها محال می شود.

 

وی تأکید کرد: اگر باب المندب تحت تسلط انصارالله قرار گیرد، رگ اقتصادی اسرائیل و دیگر هم پیمانانش به خطر می افتد، انصارالله در حال حاضر بیشتر سواحل خلیج عدن را در دست دارد، البته به واسطه اشتباه عربستان، متأسفانه 5 قدرت برتر جهان بر خلاف صلاح یمن حرکت می‌کنند و با دخالت در جناح های داخلی مشکل می تراشند.

 

شهبازی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه شورای امنیت، هم در قضیه لیبی و هم در یمن ناکارآمدی خود را نشان داده است، منطقی که بر شورای امنیت حاکم است این است که تا زمانی که کشورها مستقل نشوند و مسیر خود را جدا نکنند، اوضاع به این شکل است، این ساختار، ساختار اشتباهی است اما متأسفانه همیشه بوده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت./967/ت302/ح

ارسال نظرات