۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۵۹۵۱۱
امام جمعه موقت تهران:

امروز علمای شیعه از کتاب‌های با ارزش شیخ صدوق بهره‌برداری می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران،گفت: شیخ صدوق دانشمند بزرگ شیعه با عشق و عطش علمی در پاسداری از دین مسافرت و سختی‌های فراوانی را تحمل کرد تا کتاب‌های باارزشی در زمینه حدیث نوشت که امروز علمای شیعه از آنها بهره‌برداری می‌کنند.
آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، شامگاه پنج‌شنبه طی مراسمی به مناسبت بزرگداشت شیخ صدوق عالم بزرگ شیعه که در بقعه ایشان واقع در شهرری برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: شیخ صدوق که نام کاملش محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى است با دعای امام عصر(عج) در سال 305 (و به نقلی 306) هجرى قمرى، در خاندان علم و تقوى، در شهر قم دیده به جهان گشوده  و پس از عمرى پر برکت در سال 381 هجرى دیده از جهان فانى فرو بست و به سراى باقى شتافت.

وی با اشاره به این‌که در ایران سال‌ها طول می‌کشد تا او را بشناسند، افزود: شیخ صدوق دانشمندی بود که عطش زیادی به فراگیری علم داشت به گونه‌ای که برای کسب علم و به عشق پاسداری از دین مسافرتهای طولانی و سختی‌های زیادی را تحمل می‌کرد، ایشان کتاب‌های زیادی در زمینه حدیث نوشتند که امروز شیعه از آنها استفاده می‌کند.

امام جمعه موقت تهران، عنوان کرد: شیخ مفید متکلم بزرگ شعیه استاد شیخ صدوق بود، بغداد روزی مرکز نشر فرهنگ اهل‌بیت(ع) بوده است که به ترتیب شیخ مفید، سید مصطفی و شیخ طوسی صاحب کرسی آن بودند.

وی افزود: کسانی که امروز تفکرات داعش و القاعده را دارند در آن زمان به خانه شیخ طوسی حمله کرده و کتاب‌های باارزش او را به آتش می‌کشند ایشان بعد از این رویداد مخفیانه به نجف رفته و بنیان‌گذار حوزه کهن و ارزشمند نجف می‌شوند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: ایشان کتاب‌هایی را که به زحمت نوشته و به آتش کشیده شده بود را مجدد می‌نویسند، علمایی بزرگی چون شیخ مفید تحت حمایت و هدایت مستقیم و غیر مستقیم ولی‌عصر(عج) بودند که شیخ صدوق توسط چنین علمای بزرگی تربیت شده است.

آیت الله خاتمی، با اشاره به تالیفات شیخ صدوق، بیان داشت: من‌لا‌یحضره‌الفقیه‏ که مشهورترین و بزرگترین کتاب شیخ صدوق بوده که همین کتاب یکی از کتب اربعه روایی شعیه به شمار می‌آید، این کتاب دربردارنده نزدیک به شش هزار حدیث است که بر اساس موضوعات مختلف فقهى تدوین شده است، مدینة العلم کتاب با عظمتی که به دست ما نرسید، کمال الدین و تمام النعمة، التوحید، الخصال‏، معانی الأخبار، عیون أخبار الرضا علیه‏السلام‏، الأمالی‏،  المقنع فی الفقه‏، الهدایة بالخی از جمله کتاب‌های باارزش شیخ صدوق است که صحبت درباره هر یک از این کتاب‌های باارزش زیاد بوده که در مجال اندک نمی‌گنجد.

وی در ادامه ابراز کرد: امروز با وجود تکنولوژی، کامپیوتر و دستگاه‌های ارتباطی برای نویسندگان تالیف کتاب آسان شده است اما در آن زمان شیخ صدق با کتاب‌ها و نسخ خطی که گاهی نقطه یا حتی صفحه نداشته این کتاب‌های باارزش را نوشته و به یادگار گذاشت.

امام جمعه موقت تهران، در ادامه سخنرانی بیان داشت: مرحوم محمد غفاری استاد دانشگاه تهران تمام عمر خود را پای کتاب‌های شیخ صدوق گذاشته و گفتند راهی که ما به نام مذهب شیعه انتخاب کردیم اصالت داشته و همان راه پیامبر(ص) است.

 آیت الله خاتمی،افزود: مذهب شیعه گویای این است که ولی عصر(ع) در هر زمان نائب برحقی تحت عنوان ولی فقیه دارد که به واسطه او جهان اسلام را رهبری می‌کند و امروز این نائب برحق مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای است.

وی در ادامه گفت: امروز کشور عربستان وهابی، انگلیسی با ریشه‌ای پوچ و بدون اصالت حق ندارد خود را خادمین حرمین شریفین بداند، آنها با این همه جنایت در منطقه به خصوص در یمن خائن به حرمین شرفین، خدا و پیامبراسلام(ص) هستند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره مصیبت حضرت زینب(س) در ماه رجب، عنوان کرد: حضرت زینب(س) از کودکی قرآن را خوانده و آن را تفسیر می‌کردند، حضرت در جایی سوره حضرت مریم را قرائت می‌کردند که امیرمومنان(ع) به ایشان می‌فرمایند: این سوره رمز کربلای شما است.

آیت الله خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی که مادری فرزند خود را از دست دهد تا مدت‌ها گریه و بی‌قراری می‌کند اما پیش چشم قهرمان کربلا در یک روز 20 نفر از عزیزان او را کشتند در حالی‌که این بانوی کرامت چون کوه استقامت و ایستادگی کرده و با خطبه غرای خود در کوفه و کاخ یزید سبب شد عاشورا در طول تاریخ زنده مانده و به همگان نشان داده شود./807/پ202/ج

 

ارسال نظرات