اجلاسیه اساتید مدارس علمیه قم برگزار شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاسیه اساتید مدارس حوزه علمیه قم امروز با حضور جمعی از مسؤولان استانی و کشوری حوزه علمیه در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این همایش با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و ذکر توسل آغاز شد، حجت الاسلام احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم با خیر مقدم به حاضران گفت: آنچه که واجب بوده و هست استفاده از محضر اساتید حوزه علمیه به ویژه حوزه قم است.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاسیه افزود: اساتید مدارس علمیه زحمت تعلیم و تربیت طلاب جدید الورود را به مدت 6 سال بر دوش می کشند، شش سال نخست طلبگی بنیان زندگی طلبگی روحانیان را تشکیل می دهد از همین رو دارای اهمیت خاصی است.
مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان این که هدف از برگزاری چنین مجلس با عظمتی تقدیر از زحمات خالصانه و تلاش های وافر و خستگی ناپذیر اساتید حوزه علمیه قم است، اظهار داشت:خدمات ارزشمند اساتید باید ارج نهاده شود.
وی از تشکیل کمیسیون های تخصصی در حوزه علمیه قم خبر داد وابراز داشت: برای این که بتوانیم از نظرات اساتید در عرصه های گوناگونی همچون آموزش، پژوهش و تهذیب و تربیت بهره مند شویم، 3 کمیسیون آغاز به فعالیت کرد.
سپس حجت الاسلام هادی عباسی خراسانی مسؤول کمیسیون اخلاق و تهذیب حوزه علمیه استان قم با بیان این که اساتید معراج طالبان علم و عمل هستند، گفت: استاد تنها آموزنده عبارات و الفاظ نیست.
مسؤول کمیسیون اخلاق و تهذیب حوزه علمیه استان قم با اشاره به مصوبات این کمیسیون ابراز داشت: مدیران مدارس علمیه باید درس اخلاق را به صورت برنامه ای رسمی ادامه دهند، همچنین اساتید باید با طلاب ارتباط پدرانه داشته باشند؛ از همین رو ارتباط اساتید با شاگردان خود باید بیش از ساعات کلاس و درس باشد.
وی عنوان کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی مسائل اخلاقی، دغدغه داشتن در زمینه مسائل اخلاقی طلاب، افزایش نشست های اساتید اخلاق برای آسیب شناسی، حضور مدیران در جلسه اخلاق، برگزاری درس اخلاق حداقل یک بار در هفته و نیاز سنجی اخلاقی طلاب از دیگر وظایف اساتید و مدیران مدارس علمیه است.
پس از ارائه گزارش کمیسیون اخلاق نوبت به کمیسیون آموزش رسید که حجت الاسلام تهرانی مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان قم به ایراد سخن پرداخت.
مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان قم با بیان این که کمیسیون اموزش متشکل از جمعی از اساتید، معاون آموزش حوزه علمیه استان قم و مسؤول دفتر تدوین متون درسی است، گفت: در جلسات این کمیسیون محسنات و مشکلات متون آموزشی موجود در سطح یک بررسی شده و راهکارهایی ارائه می شود.
وی با بیان این که مزایایی در متون درسی موجود وجود دارد، به بررسی متون آموزشی سطح یک پرداخت و افزود: دقت و قوت، تناسب متون عمق و دقیق سلف با ایجاد نیاز و انگیزه برای مباحثه، تدوین متون به وسیله شخصیت های برجسته علمی، تکرار مطالب مفید در ضمن موضوعات گوناگون، لحاظ اخلاق و رعایت انصاف در نقدهای علمی و وجود هماهنگی و ارتباط نسبی بین متون در سطوح گوناگون از جمله مزایای متون درسی موجود است.
حجت الاسلام تهرانی با اشاره به اهم مشکلات متون درسی حاضر اظهار داشت: در برخی موارد پرداختن به مسائل غیر ضروری، عدم رعایت ترتیب منطقی، عدم ذکر تمام مراحل تفکر، عدم توجه به نیازهای واقعی طلاب، عدم تناسب محدوده متون با زمان آموزش، یکسان بودن متون برای همه طلاب با اهداف، سنین، مقاطع تحصیلی و توانایی های گوناگون و عدم استفاده از تکنیک های آموزشی مشاهده می شود که این نواقص را باید برطرف کنیم.
وی به بایدها و نبایدهای تغییر متون درسی اشاره کرد و ادامه داد: در تغییر متون درسی باید توجه داشت که از قطع ارتباط علمی نسل جدید با علمای سلف جلوگیری شود، همچنین باید به وجود سلایق گوناگون در حوزه علمیه برای تدوین متون استفاده کرد.
مسؤول کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان قم ابراز داشت: پرهیز از شتابزدگی، ضرورت بررسی کامل متون موجود، لزوم تقسیم طرح های اصلاحی به کوتاه مدت و بلند مدت، اصلاح و تدوین متون توسط اساتید خبره، لزوم توجه به تدریجی بودن تغییرات، فعال کردن گروه های علمی در راستای تدوین متون، توجه به سن و سابقه تحصیلی طلاب در تدوین، تدوین متون متعدد، تدوین متن روش تدریس متون درسی و ارزیابی مستمر روند تغییرات از نکات مهمی است که باید رعایت شود.
سپس آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش به بررسی جایگاه تهذیب و پژوهش در نظام آموزشی حوزه و ضرورت تحول در حوزه علمیه پرداخت.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که پرداختن به مسائل مهم حوزوی نباید محدود به یک جلسه در سال و به صورت تشریفاتی باشد، اظهار داشت: بحث ها باید به دور از سخنرانی های متعارف باشد و با برنامه ریزی های کارشناسی شده باید به دنبال عملیاتی و اجرایی کردن اهداف بود.
وی ادامه داد: متون درسی حوزه علمیه با وجود تمامی امتیازات و مزایا دارای اشکالاتی نیز است، باید از اساتید گوناگون و صاحبان تجربه در تخصص های متفاوت برای روند تحول و استفاده شود؛ اگر این گونه شود خواسته رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول در حوزه عملیاتی شده و تحقق پیدا می کند.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که روند تحول در حوزه باید به صورت متقن صورت گیرد تا نگرانی های بزرگان برطرف شود، ابراز داشت: تحول مورد نظر رهبر معظم انقلاب در عرصه آموزش، کتب درسی و عرصه های دیگر نیازمند همت بلند اساتید حوزه و مسؤولان حوزوی است.
وی با اشاره به این که تعامل دوطرفه بین اساتید و مسؤولان حوزه سبب بالندگی می شود، گفت: تبادل نظر حوزه علمیه را با نشاط می کند، از همین رو دیگر کسی ادعا نمی کند که حوزه علمیه افت علمی دارد؛ اساتید باید رشیه یابی کنند که چرا در برخی از محافل چنین ادعاهایی صورت می گیرد.
مدیر حوزه های علمیه با انتقاد از کسانی که بدون مبنا جملاتی نادرست را به حوزه علمیه نسبت می دهند، ادامه داد: برخی از افراد بدون اطلاع از مسائل در هر محفلی می گویند که حوزه از دست رفته است، با وجود این تعداد اساتید فعال و گرمی درس و بحث ها چنین جملاتی قابل پذیرش نیست؛ نباید تحت تأثیر تلقین های نادرست قرار گرفت.
وی با بیان این که رشد علمی حوزه در گرو بها دادن به اساتید و طلاب است، گفت: جلسات درونی بین اعضای مدارس علمیه و بین مدیران مدارس باید افزایش پیدا کرده تا نتیجه این هم افزایی ها پیشرفت حوزه باشد.
بعد از سخنرانی مدیر حوزه های علمیه حجت الاسلام جواد رفیعی معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب در زمینه اهمیت پژوهش گفت: ایشان فرمودند عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا و به صورت یک اصل باید در مجموعه حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد، بدانید بدون تحقیق و نوآوری انسان نمی تواند در هیچ مقوله ای به هدف های والا دست پیدا کند.
وی افزود: آموزش منهای پژوهش سبب نقص علمی طلاب حوزه علمیه می شود، از همان سال های نخست طلبگی پژوهش در کنار آموزش باید جزئی از برنامه باشد؛ در عصر ضرورت پژوهش آیا حوزه های علمیه در شرایط فعلی و با توجه به گستره نیازها و مطالبات فزاینده جهانی در عرصه دانش دینی در جایگاه واقعی و مطلوب خود قرار دارد.
معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با بیان این که طبق استانداردهای جهانی سرانه پژوهشگر نسبت به جمعیت باید از هزار نفر یک پژوهشگر باشد، اظهار داشت: با احتساب جمعیت 70 میلیونی ایران این کشور به چند نفر پژوهشگر نیاز دارد، حوزه علمیه قم که متصدی ترویج، تبلیغ و تبیین دین است چه تعداد پژوهشگر را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: اگر به ازای هر 10 هزار نفر نیز یک پژوهشگر در نظر گرفته شود، باید هفت هزار پژوهشگر بالفعل و قلم به دست وجود داشته باشد در حالی که چنین نیست؛ اگر نیازهای جهان تشیع نیز در نظر گرفته شود بسیار بیش از این آمارها به وجود پژوهشگر نیاز داریم.
حجت الاسلام رفیعی با بیان این که هجوم بی رحمانه جهانی علیه اسلام به ویژه تشیع مسؤولیت پژوهشی طلاب را سنگین تر می کند، ابراز داشت: تلاشد های نظام مند رسانه ای اردوهای استکبار و شبهه پراکنی ها وهابیت نیاز به امر پژوهش را دو چندان می کند.
وی با بیان این که زمینه برای تربیت طلاب نقاد علمی با روحیه پژوهشگرانه فراهم شود، گفت: تمرین کارورزی پژوهش و آشنایی تدریجی با مهارت های پژوهشی از موضوعات بسیار مهم است، طلبه باید از سال ها نخست طلبگی با گژوهش آشنا باشد تا در سطوح عالی و خارج به مشکل نخورد.
حجت الاسلام رفیعی افزود: حوزه علمیه برای حفظ و تقویت کیان تشیع باید در عرصه های علمی بیش از پیش ورود کرده و پاسخگویی به شبهات و پرسش های اساسی جامعه را بر عهده بگیرد، عدم توجه به پژوهش در حوزه علمیه به کیان تشیع آسیب می زند.
وی با اشاره به مصوبات کمیسیون پژوهش حوزه اظهار داشت: مصوبات این کمیسیون در جلساتی با حضور اساتید حوزه، مدیران مدارس علمیه و کارشناسان امر برنامه ریزی به تصویب رسیده که در آن ها بر جایگاه ویژه پژوهش در نظام آموزشی حوزه تأکید شده است.
معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم عنوان کرد: تدوین قوانین پژوهشی و اصلاح قوانین فعلی، اتخاذ تمهید لازم برای تشکیل پرونده جامعه علمی، پژوهشی، تهذیبی و تبلیغی برای طلاب، اختصاص نمره پژوهشی برا دو نیم سال تحصیلی، آموزش مهارت های پژوهشی در برنامه رسمی طلاب، در نظر گرفتن امتیازات پژوهشی برای ورود طلاب به مرکز تخصصی و در نظر گرفتن زمان معین برای اساتید سطح یک برای مشاوره پژوهشی از مصوبات کلان این کمیسیون است.
در آخرین برنامه نیز آیت الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: دور هم نشستن اساتید و هماهنگی آنان با یکدیگر و مسؤولان حوزوی گام مؤثری در مسیر پیشبرد اهداف حوزه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هدف جوانان از ورود به حوزه علمیه فقط ادامه تحصیل نیست، اظهار داشت: معنویت حاکم بر حوزه علمیه جوانان را جذب خود کرده است، اساتید توجه داشته باشند که باید از این گونه جوانان عالم دینی مهذب و صالح تحویل جامعه بدهند.
وی ادامه داد: جوانان با روحیه پاک و خالصانه برای کسب معنویت به حوزه می آیند، اساتید نیز باید به اندازه ای تلاش داشته باشند که این روحیه مقدس جوانان را حفظ و تقویت کنند، قرآن کریم نیز تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هدف اصلی حوزه باید پرورش دادن عباد صالح باشد، ابراز داشت: اگر کسی دارای علم نباشد اما فردی اخلاقی و تهذیبی به شمار رود شخص مفیدی است اما اگر شخصی عالم باشد و راه فساد را در پیش گیرد، برای خود و جامعه بسیار خطرناک خواهد بود.
وی عنوان کرد: شخصیت علمی و تهذیبی طلاب در 6 سال نخست طلبگی شکل می گیرد، اگر طلاب در این سال ها به گونه ای تربی شوند که در کنار فراگیری علم به تهذیب نیز بپردازند در تمامی دوران طلبگی خود این چنین خواهند بود.
آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: زمانی مهذب شدن طلاب محقق می شود که خود اساتید اهل تهذیب باشند، اساتید باید افرادی همانند علامه طباطبایی تربیت کنند؛ امام صادق(ع) فرمودند که علم باید با حلم و وقار تزیین شود./1323/پ202/ی