۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۵۸۵۵۷
رییس کمیته امور دینی جمهوری آذربایجان:

از جایگاه آذربایجان در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی مطلع هستیم

خبرگزاری رسا ـ مشاور رییس جمهور و رییس کمیته دولتی امور دینی آذربایجان در دیدار با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: از جایگاه آذربایجان در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی مطلع هستیم.
سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مبارز قربانلی، مشاور رییس جمهور و رییس کمیته دولتی امور دینی آذربایجان صبح امروز، یکشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس این سازمان پیرامون بسط و توسعه روابط فرهنگی و دینی فی مابین دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در ابتدای این دیدار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان ایران و آذربایجان، گفت: جمهوری آذربایجان یکی از مهم‌ترین کشورها برای ایران است که انعقاد تفاهم‌نامه‌های فرهنگی میان دو کشور و گسترش این روابط نشان از این اهمیت دارد.

 

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به جریانات و حوادث منطقه و حضور داعش به عنوان یک عامل افراطی در سطح دنیا تأکید کرد: داعش گروهی افراطی است که افکار مسموم را برای جذب جوانان و تخریب افکار آنان، اشاعه می‌دهد؛ از این‌رو باید افکار جوانان را به گونه‌ای هدایت کنیم که داعش زمینه ای برای فعالیت و عضوگیری از جوانان نداشته باشد.

 

وی با اذعان اینکه مهم‌ترین شیوه داعش، تخریب دین اسلام در اذهان جوانان است، عنوان کرد: آموزش به جوانان باید براساس اعتقادات، آداب و رسوم و فرهنگ دینی صورت گیرد تا بتوانیم نتیجه مطلوبی در این عرصه داشته باشیم، زیرا گروه‌های افراطی از هر حربه‌ای برای جذب جوانان استفاده می‌کنند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از عنصر عقلانیت و نگاه اعتدال‌گرایی، توانسته است اسلام حقیقی و معتدل را در سطح جهان معرفی کند.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طلبه های خارجی از ملیت‌های مختلف با بهره‌گیری از توانمندی‌های نظام آموزشی حوزه‌ای به فراگیری علوم دینی می‌پردازد.

 

ابراهیمی‌ترکمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از میراث علمی و معرفتی در حوزه‌های گوناگون علوم اسلامی و انسانی به آموزش معارف دینی می پردازد چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آگاهی بخشی به جامعه اسلامی هستیم تا با اندیشه های افراطی مبارزه کنیم.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: شما در این سفر و در بازدید از جامعه المصطفی العالمیه(ص) در قم می توانید از روند تحصیل طلبه های آذری در ایران از نزدیک آشنا شوید.

 

وی در سخنان پایانی خود، از اعلام آمادگی کشورمان برای اعزام اساتید و اقلام فرهنگی به آذربایجان خبر داد.

 

ضرورت حفظ ارزش‌های دینی در اقصی نقاط جهان

 

مبارز قربانلی، «مشاور رییس جمهوری و رییس کمیته امور دینی آذربایجان» نیز در این دیدار با اشاره به سابقه فرهنگی مشترک میان دو کشور، گفت: باید برای تقویت این اشتراکات و نقاط مثبت آن تلاش کنیم.

 

وی گفت: با بیانات شما در زمینه مسائل دینی و فرهنگی دو کشور، هم‌عقیده هستم و نسبت به گسترش روابط نزدیک آذربایجان با ایران تمایل دارم.

 

قربانلی افزود: روابط میان رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان گرم و صمیمانه است و همچنین، با دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های گوناگون مطلع هستیم.

 

وی در رابطه با گروه‌های افراطی، اظهار کرد: حوادث پیچیده‌ای در اطراف ما رُخ می‌دهد که خطرناک‌ترین آنان، گروه تکفیری داعش است؛ این گروه به نام اسلام و برای بدنام کردن اسلام فعالیت می‌کند تا علاوه بر تخریب اذهان جوانان، به اسلام حقیقی آسیب برسانند.

 

قربانلی به ضرورت حفظ ارزش‌های دینی اشاره و تصریح کرد: جمهوری آذربایجان به عنوان یک کشور مسلمان برای حفظ ارزش‌های دینی می‌کوشد و به اشاعه این فرهنگ در اقصی نقاط جهان می‌پردازد.

 

وی ادامه داد: ما با تحصیل طلبه‌های آذربایجانی در ایران مخالف نیستیم، بلکه درصدد آن هستیم تا زمینه فعالیت و اشتغال به کار آنان مهیاء شود و باید به صورت تخصصی این مسئله را ساماندهی کنیم.

 

مبارز قربانلی از کشور آذربایجان شب گذشته در پاسخ به دیدار اخیر دکتر ابراهیمی ترکمان و به دعوت رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راس هیاتی وارد کشورمان شد و طی اقامتی چهار روزه در ایران از کتابخانه ملی، جامعة المصطفی العالمیه، حوزه علمیه قم، کتابخانه آیت الله مرعشی، بازدید و با مسئولین فرهنگی و شخصیت های دینی دیدار و با مراکز علمی و دینی آشنا خواهد شد./998/د101/ی

ارسال نظرات