۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۵۷۵۴۸
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

هدف دانشگاه اسلامی پیشرفت علم و رفع نیازهای جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که هدف دانشگاه اسلامی باید پیشرفت علم و رفع نیازهای جامعه باشد، گفت: دانشگاه آزاد باید در راستای گشودن درب‌های جدید دانش گام های عظیمی بردارد.
مهدي گلشني، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ظهر امروز در میزگرد علمی «علم سکولار تا علم دینی» که به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری در دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که دانشجویی که در آن تربیت می‌شود با جهان‌بینی الهی تربیت شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف دانشگاه اسلامی باید پیشرفت علم و رفع نیازهای جامعه باشد و باید در راستای گشودن درب‌های جدید دانش گام های عظیمی برداشته شود.

 

گلشنی با اشاره به این‌که دیدگاه‌های مختلف درباره علم دینی وجود دارد، خاطرنشان کرد: سه دیدگاه حداقلی، میانی و حداکثری درباره علم دینی مطرح است که در ابتدای تمدن اسلامی دانشمندان کار علمی را نوعی عبادت تعبیر می‌کردند و معتقد بودند بررسی آنچه در طبیعت می‌گذرد نوعی عبادت بوده و آن را از موارد مورد تأکید اسلام می‌دانستند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عزم جدی در جهت سنجش اولویت و اتفاق نظر در مورد دانشگاه اسلامی و استفاده از صاحب‌نظران یکی از وظایف الزامات دانشگاه اسلامی است.

 

گلشنی با تأکید بر این که دانشگاه اسلامی علاوه بر تغییر تفکر باید کشور را ارتقا دهد، ادامه داد: زمانی دانشگاه اسلامی محقق می‌شود که تفکر اسلامی در جامعه حاکم باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اکنون کشور از سوی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اداره می‌شود، اظهار داشت: فهمیدن بیشتر، ارتقای نفس و تلاش در جهت رفع نیازهای جامعه از جمله اهداف مهمی است که باید در علم‌آموزی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور وظایف خود را به خوبی  ایفا نمی‌کنند و همچنین امروزه هدف از علم‌آموزی و کسب علم در دانشگاه‌ها مشاهده آثار صنع الهی، افزایش آگاهی و دانش نیست.

 

گلشنی درباره شهید مطهری گفت: شهید مطهری معتقد بود که هر علمی که نیازهای مشروع مسلمانان را تأمین کند، علم دینی است و می‌تواند پاسخ‌گوی مسائل مختلف از نظر علم و دین باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از یک سال و نیم گذشته دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد بحث فلسفه را در علوم خود وارد کرده اند و به آن می‌پردازند و همچنین سعی کرده‌اند تا در قالب علم مسائل جهان را مطرح سازند.

 

گلشنی در ادامه با بیان این که اولویت‌ها باید سنجیده شوند و باید بر اساس معیارهای اسلامی حرکت کنیم گفت: تأسیس دانشگاه اسلامی نیازمند عزم جدی بوده و نخبگان حوزه و دانشگاه باید با همکاری و تعامل با هم جو فکری موجود را تغییر دهند./842/پ203/ح

ارسال نظرات