۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۵۶۲۴۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

مشکل سلامت مواد غذایی بدون نظارت دقیق دولت حل نشدنی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: نظارت‌های کنونی که بر مواد غذایی وجود دارد، مناسب نبوده و سبب زیاد شدن بسیاری از بیماری‌ها شده است؛ دولت باید به جد این مسأله را دنبال کرده و نظارت دقیقی بر مراحل تولید تا فروش مواد غذایی داشته باشد.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار دست اندرکاران هفته سلامت گفت: این‌که هفته سلامت امسال به عنوان امنیت و سلامت غذایی از مزرعه تا سفره نامیده شد و بر این مسأله تمرکز یافت، بسیار مسرت بخش بود چراکه انگشت بر روی یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی گذاشته شده است.

 

وی در ادامه افزود: بسیاری از مرگ و میرها، ناتوانی‌ها، پیری زودرس و بسیاری از بیماری‌های مزمن به سبب غذای آلوده و نامناسب است؛ چنانچه پیام این هفته عملی شود، تأثیر زیادی در سلامت جامعه دارد و بار دستگاه‌های طبی و درمانی را نیز سبک می‌کند.

 

این مرجع تقلید اظهار داشت: جامعه ما هزینه‌های زیادی برای عدم سلامت مواد غذایی می‌پردازد و این سرچشمه‌های مختلفی دارد که یکی از این عوامل منفعت طلبی تولیدکنندگان و فروشندگان مواد غذایی است.

 

وی ادامه داد: برخی برای درآمد بیشتر خود، مواد بی خاصیت و مضری همچون روغن پالم را در مواد غذایی به کار می‌برند و به هیچ وجه به فکر سلامت مردم نیستند؛ این در حالی است که اسلام اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد و کسی که اسباب بیماری‌های گوناگون را فراهم می‌کند، ضامن افراد ضرر دیده خواهد بود.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: نظارت‌های کنونی که بر مواد غذایی وجود دارد، مناسب نبوده و سبب زیاد شدن بسیاری از بیماری‌ها شده است؛ دولت باید به جد این مسأله را دنبال کرده و نظارت دقیقی بر مراحل تولید تا فروش مواد غذایی داشته باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که مشکل عدم سلامت مواد غذایی بدون نظارت دقیق دولت حل نشدنی است، عنوان کرد: دولت باید نسبت به کشاورزان، دامداران، تولید کنندگان و فروشندگان مواد غذایی نظارتی دقیق‌تر داشته باشد.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم به دومین عامل عدم سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: مردم به دنبال مواد غذایی می‌روند که برای آن‌ها لذت بخش است که این مسأله در بسیاری از مواقع سلامت غذایی را به حاشیه می‌برد.

 

وی خاطرنشان کرد: در راستای سلامت جامعه باید دلسوزانه مردم را آموزش داد تا با خوردن غذاهای چرب، پرنمک، سرخ کردنی و امثال این موارد، اسباب بیماری‌ها، پیری زودرس و مشکلات عدیده را در خود به وجود نیاورند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: تقلیدهای کورکورانه، سومین عامل آسیب دیدن سلامت جامعه است؛ بسیاری از مردم غذاهایی با عنوان غربی که ارزش غذایی چندانی هم ندارد را بر مواد خوراکی سالم ترجیح می‌دهند؛ البته این‌گونه غذاها در بسیاری از مواقع مضر نیز هستند.

 

وی با تأکید بر این‌که باید از شایع شدن خوردن غذاهای غربی و مضر جلوگیری کرد، گفت: جلوگیری از آسیب رسیدن به سلامت جامعه، برنامه ریزی عملیاتی می‌خواهد؛ سمینار، همایش و گفت‌وگو خوب است اما این باید مقدمه اقدامات عملی باشد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: در قرآن کریم آمده است، «اصحاب کهف می‌گفتند، درهم را بردار و به شهر برو و ببین کدام غذا پاکیزه‌تر است» آن‌ها در عین گرفتاری‌هایی که داشتند، بر روی سلامت غذایی تکیه کرده و پاکیزگی غذا را در اولویت خوراک خود قرار دادند.

 

وی عنوان کرد: در روایات ائمه معصومین(ع) و پیامبر اکرم(ص) دستوراتی بسیاری در خصوص غذای سالم وارد شده است؛ بسیاری از غذاها به خاطر عدم سلامتشان، حرام شده‌اند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: مشروبات الکلی، گوشت مردار و خون به سبب مسائل بهداشتی و ضرر آن‌ها بر سلامت انسان حرام شده‌اند.

 

وی بیان کرد: مردم باید علاوه بر نوع غذا، مقدار خوردن غذا را هم رعایت کنند؛ بسیاری از مشکلات به سبب اسراف در خوردن است.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: کم غذا خوردن و فعالیت بسیار داشتن تأثیر بسزایی در سلامت انسان دارد اما مردم در جوانی هیچ ملاحظه‌ای در مقدار غذا و نوع آن نمی‌کنند و هنگامی که سنشان به 40 سال می‌رسد، شاهد آثار بد غذای جوانی خود می‌شوند./997/پ202/ش

ارسال نظرات