۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۲۵۵۹۸۷
کارشناس دینی:

امام باقر شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی گفت: زندگی پرنور و برکت امام باقر(ع)، سراسر دانش و ارزش بود و از همین رو باقرالعلوم یعنی شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت نامیده شدند.
ميلاد امام باقر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، فاطمه گندمکار، کارشناس و مبلغ دینی ظهر امروز در جشن میلاد امام باقر(ع) در دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرای کاشان گفت: در بین ماه‌های قمری، ماه رجب یکی از قدرتمندترین ماه‌ها است.

 

وی افزود: از آنجایی که وجود انسان از قوا و شئون پایین و حیوانی تا شئون انسانی و عالی را در بر می گیرد، از این رو ممکن است انسان به دلیل غفلت بیشتر به شئون پست خود توجه کند، به همین خاطر خداوند در این ماه به دفاع از بخش انسانی و عالی انسان می آید.

 

این کارشناس دینی  در ادامه با اشاره به این که، در شعبان هم این محبت تداوم می‌یابد تا ماه رمضان از راه برسد و خداوند در این ماه به کمک بخش انسانی می‌آید، گفت: می توان گفت ماه رجب اغاز ماه عسل شئون انسانی است و با تداوم آن، شیرینی این عسل در ماه رمضان به اوج می‌رسد.

 

وی در ادامه با اشاره به روایاتی درباره فضیلت ماه رجب یادآور شد : ماه رجب، یک شرافت زمانی و مکانی دارد، دنیا به منزله رحم برای انسان است که به هر میزان در این حجم رشد کند به همان میزان در روز قیامت آثار آن را مشاهده می‌کند.

 

گندمکار افزود: انسان هر چه از اعمال با خود نبرده باشد و یا ناقص برده باشد، دیگر قابل جبران نیست، از این رو خداوند رحمان که رحمت عام و گسترده اش همواره بر سر بندگانش مستدام است علاوه برآن رحم اصل، یعنی ظرف زمانی دنیا ارحام دیگری را هم در داخل آن قرار داده که شامل زمان ها و مکان های خاصی می‌شود.

 

این کارشناس و مبلغ دینی در ادامه یادآور شد: زمان ها از نظر زمانی یعنی ثانیه و دقیقه و ساعت و روز و ماه و سال با هم تفاوتی ندارند، اما  رابطه این زمان‌ها با نفس انسان همسان نیست؛ به‌عنوان مثال در اوقات شبانه روز، بین الطلوعین، اوقات پنجگانه نماز، سحرها، نوع کیفیت و رابطه آن با نفس از لحاظ طبیعی و معنوی متفاوت است.

 

وی افزود: در رابطه با مکان ها هم به همین شکل است، مثلا مساجد، حرم های اهل بیت (ع) و زیارتگاه‌ها با اماکن دیگر از لحاظ طبیعی و معنوی در یک درجه معنوی نیستند و در این زمان ها و مکان‌های خاص، نفس برای جبران گذشته آمادگی خاصی دارند.

 

گندمکار به داستان حضرت یوسف و درخواست استغفار برادران نیز اشاره کرد و افزود: وقتی برادران یوسف از ایشان خواستند برای آن ها استغفار کند، یوسف فرمود بعدا این کار را خواهم کرد و استغفار را به شب جمعه موکول کردند.

 

این کارشناس دینی از دانش آموزان خواست قدر این زمان ها و مکان های خاص را که نفس آمادگی بیشتری برای رابطه با خدا دارد، بدانند و از این فرصت ها در جهت قرب به خدا بهره ببرند.

 

گندمکار در بخش دیگری از سخنانش با تبریک میلاد امام محمد باقر(ع) با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) یاد آور شد: خداوند علم را به وسیله امام باقر(ع) به بشر هدیه داد که بشر را از جهل محض رهایی دهد تا زندگی انسان در مسیر هدایت الهی و فطرت بشری قرار گیرد.

 

وی افزود: از مهم‏ترین نیازهای جامعه اسلامی امروز توسعه علمی برای حفظ و توسعه اسلام در جهت ساختن تمدن اسلامی است که الگوی آن بدون تردید امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستند که در واقع پدر علم و دانش اسلامی به اذعان پیامبر اکرم(ص)، ایشان هستند.

 

این کارشناس دینی یادآورشد: زندگی پرنور و برکت آن حضرت، سراسر دانش و ارزش بود و از همین رو باقرالعلوم یعنی شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت نامیده شدند.

 

شایان ذکر است، جشن میلاد امام محمد باقر (ع) و حلول ماه رجب با حضور دانش آموزان و مربیان دبیرستان معارف اسلامی صدرا  با قرائت دکلمه، مولودی خوانی، مسابقه حضوری و هم خوانی در سالن اجتماعات این دبیرستان برگزار شد.

 

گفتنی است،دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی صدرا از دبیرستان های وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که در سال 1389 در شهرستان کاشان تأسیس شده است و این دبیرستان از جمله مدارس دولتی است که در رشته تخصصی علوم و معارف اسلامی در زیر شاخه ادبیات فعالیت می‌کند./1307/پ203/ح

ارسال نظرات