۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۵۴۶۶۹

انتشار کتاب «کلیات اشعار آزاد بلگرامی» در هند

خبرگزاری رسا ـ کتاب «کلیات اشعار آزاد بلگرامی» به همت مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو منتشر شد.
کتاب «کليات اشعار آزاد بلگرامي»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو، «کلیات اشعار آزاد بلگرامی» اثر میر غلام علی آزاد بلگرامی چاپ و منتشر شد.

 

این اثر فرهنگی به تصحیح حسن عباس، «از اساتید گروه فارسی دانشگاه هندوی بنارس» تهیه و گردآوری و پس از تطبیق با هشت نسخه خطی تصحیح و به زیور طبع آراسته شده است.

 

اشعار شاعران هندی پُر از استعاره و کنایه و غیرصریح و بی‌اعتنا به حقایق محیط است؛ هجر و سوز در اشعار شاعران هندی کاملاً عیان و آکنده از خیال پردازی‌های ظریف و صوفیانه است.

 

میر غلام علی آزاد بلگرامی، یکی از شاعران پُرکار و توانای سده دوازدهم هجری در هند است؛ در دیوانِ اشعار وی از هر نوع شعری موجود است.

 

تسلط آزاد در غزل‌گویی این شاعر مشهود است؛ اکثر غزل‌های وی هفت بیتی است و تکرار قافیه کمتر دیده می‌شود. همچنین، در غزل خود را ملزم به آوردن تخلّص کرده است و سبک او همان سبک معروف هندی در شعر فارسی است.

 

وی در شعر خود از صنایع شعری و تراکیب و اصطلاحات نادر و لطیف نهایت استفاده را برده است و با وجودی که شاعر سبک هندی است ولی در اشعارش فقط خیال‌پردازی‌ها نیست؛ وی مانند صائب و بیدل به صنعت تمثیل علاقه فراوان داشت و مضامین ذومعنی و ابهام‌آمیز را با لطافت خاص در شعر خود بکار برده است./998/د101/ف

ارسال نظرات