۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۵۴۴۱۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

دولت نمی‌تواند بگوید وظیفه‌ای در قبال فرهنگ ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به برخی موضع گیری‌های مسؤولان نسبت به مسائل فرهنگی، گفت: دولت نمی‌تواند بگوید که نسبت به فرهنگ وظیفه‌ای ندارد زیرا فرهنگ امری است که به مردم و جامعه ارتباط دارد و دولت وظیفه نظارت، هدایت و جهت دهی کلی فرهنگ جامعه را بر عهده دارد.
منشور دولت اسلامي

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به لزوم ورود دولت در عرصه فرهنگ اظهار داشت: وظیفه حکومت و نظام اسلامی این است که به شکل‌های مختلف فرهنگ صحیح اسلامی را در جامعه‌ گسترش دهد و این فرهنگ ‌می‌تواند به شکل‌ها و روش‌‌های مختلف ایجاد شود که یکی از جلوه‌های آن در نظام آموزشی کشور است.

 

نظارت بر محتوا و شیوه‌های عملکرد رسانه‌های عمومی از وظایف حکومت اسلامی است

وی تأکید کرد: دولت از طریق نظارت بر رسانه‌های دولتی و خصوصی می‌تواند فضایی را ایجاد کند که این رسانه‌ها در مسیر فرهنگ اسلامی در کشور فرهنگ سازی کنند؛ به فرهنگ اسلامی لطمه نزنند و در زمینه فرهنگ غیراسلامی در جامعه فعالیت نکنند؛ بنابراین، نظارت بر محتوا و شیوه‌های عملکرد رسانه‌های عمومی که به طور طبیعی در فرهنگ اثر گذار هستند، از وظایف حکومت اسلامی است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به برخی از سخنان مسؤولان ابراز داشت: دولت نمی‌تواند بگوید که نسبت به فرهنگ وظیفه‌ای ندارد زیرا فرهنگ امری است که به مردم و جامعه ارتباط دارد و دولت وظیفه نظارت، هدایت و جهت دهی کلی فرهنگ جامعه را بر عهده دارد.

 

وی به بیانات امام(ره) و رهبری درباره فرهنگ اشاره کرد و یادآور شد: در تعابیر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، فرهنگ بسیار پر رنگ است به ویژه رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، بر مقوله فرهنگ اسلامی تأکید زیادی کرده‌اند.

 

مهمترین رکن استقلال در دیدگاه امام خمینی(ره)، استقلال فرهنگی است

حجت الاسلام ابوطالبی افزود: مهمترین رکن استقلال در دیدگاه امام خمینی(ره)، استقلال فرهنگی است به این معنا که نباید مقلد فرهنگ‌های بیگانه باشیم و در بحث فرهنگ بر فرهنگ اسلامی تأکید کنیم.

 

وی به نقش حوزه علمیه در فرهنگ اسلامی اشاره و تأکید کرد: به طور طبیعی تشخیص اسلامی بودن فرهنگ از وظایف و تخصص‌ حوزه‌های علمیه است و حوزه علمیه در چند بخش می‌تواند فرهنگ سازی داشته باشد.

 

حجت الاسلام ابوطالبی گفت: کارکرد دوم حوزه علمیه که همواره به آن التزام داشته و دارد؛ مواجهه مستقیم با بدنه جامعه، ترویج و تبلیغ فرهنگ اسلامی است البته به شرطی که روحانیان بتوانند ارتباط خوبی با آحاد جامعه برقرار کنند یعنی در سخنرانی‌ها، ارتباطات عمومی و منش عادی زندگی و بخش‌های مختلف بتوانند با عمل، سخن، خطابه و در مقام نظر،‌ فرهنگ اسلامی ایرانی را گسترش بدهند.

 

حوزه علمیه از روی خیرخواهی، تذکرات و جهت‌دهی‌های لازم را به مسؤولان فرهنگی کشور می‌گوید

وی افزود: نکته سومی که حوزه علمیه می‌تواند در بحث فرهنگ سازی انجام دهد، نوعی نظارت فرهنگی بر نهادها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و غیر دولتی است که در حال فرهنگ سازی هستند یعنی حوزه علمیه از روی خیرخواهی، تذکرات و جهت‌دهی‌های لازم را بدهد تا از اصول فرهنگی خارج نشوند.

 

عمل کردن به قانون اساسی موجب حفظ فرهنگ اسلامی در کشور است

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، عمل کردن به قانون اساسی را موجب حفظ فرهنگ اسلامی در کشور دانست و گفت: اگر فقط به قانون اساسی به طور دقیق عمل شود و در بخش‌های مختلف جامعه اسلامی از حیطه قانون اساسی خارج نشویم به طور طبیعی خود قانون اساسی فرهنگ ساز است.

 

داشتن دولت اسلامی از آرمان‌های انقلاب است

وی رسیدن به دولت اسلامی را آرمان جمهوری اسلامی خواند و تأکید کرد: مشکل ما در جمهوری اسلامی این است که متأسفانه هنوز به دولت اسلامی نرسیده‌ایم و هیچ کدام از دولت‌های ما تاکنون دولت اسلامی نبوده است زیرا دولت اسلامی دولتی است که دولتمردان و تصمیم گیرندگان آن، نظام فکری اسلامی داشته باشند و بر مبنای اصول و نظام اسلامی تفکر، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.

 

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: اغلب نخبگانی که در بخش‌های مختلف از جمله مجلس و قوه مجریه حضور دارند و تصمیم‌گیری می‌کنند، متأسفانه هنوز تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار دارند؛ اصول و شاخصه‌های توسعه و پیشرفت غربی در نظام فکری آنها حاکم است و هنوز باور و اعتقاد به این پیدا نکرده‌اند که باید فرهنگ اسلامی حاکم شود.

 

حجت الاسلام ابوطالبی خاطرنشان کرد: دولت‌ها در حیطه رسانه، وزارت فرهنگ و ارشاد کارهای مطلوبی را در زمینه فرهنگ قرآنی انجام داده‌اند اما در مجموع ناقص بوده است که به تدریج باید با تربیت دولتمردان اسلامی این مهم حاصل شود./908/ت302/ف

ارسال نظرات