۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۵۲۵۵۵
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در آخرین نماز جمعه سال 93 قم:

ایران نشان داد در مذاکرات اهل منطق و تعامل است/ مسؤولان مراقب باشند با سخنان خود تفرقه ایجاد نکنند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با انتقاد از برخی سخنان نسنجیده از سوی مسؤولان،‌ گفت:‌ جمله ای از سوی فردی گفته شد که شایسته نبود و آنچه درباره عراق گفته شد نادرست بود که امیدواریم اصلاح شود.
آيت‌الله اعرافي حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امام جمعه قم در خطبه‌های آخرین نماز جمعه قم در سال 1393 که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت برگزار شد، مذاکرات ایران با گروه 5+1 را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: سخن ما این است که ما اهل رحمانیت، منطق، گفت‌وگو و تعامل هستیم و نشان دایم که لجاجت نمی کنیم.


وی به موفقیت‌های جبهه مقاومت در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: اگر آنها از خطوط قرمز ما عبور و در برابر جبهه مقاومت قدّاری کنند ایران و همه مسلمانان جهان با پیروی از رهبر انقلاب در برابر همه دنیای شما ایستاده و مقاومت می‌کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با انتقاد از برخی سخنان نسنجیده از سوی مسؤولان،‌ تصریح کرد:‌ جمله ای از سوی فردی گفته شد که شایسته نبود و آنچه درباره عراق گفته شد نادرست بود که امیدواریم اصلاح شود.


رییس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه با اشاره به اتفاقات سال 93،‌ خاطرنشان کرد:‌ در سال 93 چالش ها و سختی هایی در جهان اسلام همچون گسترش موج تکفیر و افراط گرایی به وجود آمد و در کنار آن نیز مقاومت در منطقه پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی را به دست آورد.


امام جمعه قم با اشاره به این‌که آغاز سال در ایران و به ویژه قم یادآور یک اتفاق بزرگ به نام تأسیس حوزه علمیه قم است، خاطرنشان کرد: آیت‌الله حائری یزدی در سوم فرودرین سال 1301 شمسی به قم مراجعت و حوزه علمیه را تأسیس کردند.


وی همچنین افزود:‌ دوم فروردین نیز یادآور حمله دژخیمان رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه قم و شهادت طلاب است.


امام جمعه قم با بیان این‌که امروز 93 سال از عمر با برکت حوزه متکامل و پویای قم می‌گذرد،‌ بیان کرد: حوزه علمیه مراحل سختی را پشت سر گذاشته اما مردم همواره کنار آن بودند و به برکت خدا، حضرت معصومه(س)، امامزادگان و مردم حوزه با این عظمت شکل گرفت و باید قدر آن را دانست.


وی با تأکید بر این‌که قم پایگاه معنویت، اخلاق و پیشرفت دینی است، حوزه علمیه را منشأ تحولات بزرگ و انقلاب اسلامی خواند و‌ گفت: پیام قم به دنیا پیام دوستی، مهربانی و همگامی با سایر ملت‌ها و مراکز علمی است؛ حوزه قم همواره خود را در کنار مراکز علمی دیگر و دانشگاه ها احساس کرده و امام راحل نیز بر این مسأله تأکید داشتند.


حجت ‌الاسلام والمسلمین اعرافی بر ضرورت تعامل بیشتر بین حوزه علمیه قم و الازهر مصر تأکید کرد و گفت:‌ قم آمادگی تعامل و گفت‌وگو با الازهر را دارد و از علمای الازهر گلایه داریم که در کنار گفتمان انقلاب اسلامی و مبارزه با استکبار و افراط قرار گیرند.


امام جمعه قم در ادامه با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار داشت:‌ از ملت شریفی که به رغم ایام سال جدید کرامت خاندان پیامبر(ص) را صیانت می‌کنند، قدردانی می‌کنیم.


وی با بیان این‌که بهار طبیعت و سال جدید برای همه ما الهام بخش است، گفت: در اسلام دو نوع عید و جشن طبیعی و مادی و عید آسمانی و معنوی داریم؛ اسلام جشن طبیعی را هم وصل می‌کند به آن آرمان‌ها و معنویت‌هایی که باید در این ایام زنده شوند.


حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: بهار طبعیت دو پیام دارد یکی معطوف به مبدأ و دیدن دست قدرت خدا در تحول است و یک پیام هم انسان را توجه می‌دهد به معاد و قیامت؛ این دو پیام در تمام سال و به ویژه بهار باید مد نظر قرار گیرند.


رییس جامعه المصطفی العالمیه افزود: این تحول طبعیت را باید پلی برای رسیدن به دیدگاه‌های معنوی قرار داد و در کنار آن سنت‌هایی که اسلام در تحویل سال می‌پسندد همچون؛ پاکیزگی، رسیدگی به محرومان و مستمندان، صلحه ارحام، رفع کدورت‌ها، زیارت، سیاحت سالم و خودسازی معنوی مورد توجه همه قرار گیرد./927/پ201/ج

ارسال نظرات