۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۵۱۸۱۳
حجت الاسلام پناهیان:

دموکراسی در غرب سرکار گذاشتن مردم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان گفت:‌ معنای دموکراسی در مغرب زمین سرکارگذاشتن مردم و یک بازی مسخره است و نماینده های آن ها، نماینده های واقعی مردم نیستند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور شب گذشته در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی، اظهار کرد: اهمیت بیش از حد به هر موضوعی آفت زا است یکی از این مفاهیم مهم و ارزشمند که با اهمیت دادن بیش از حد برخی افراد جامعه به آن، فسادزا می شود؛ مفهوم «اختیار» و در پی آن «آزادی» است.


وی با اشاره به این که طوری که هویت انسان به اختیارش بستگی دارد و اگر نباشد فرشته یا حیوان است تصریح کرد: حق انتخاب در ماهیت وجود انسان تعبیه شده است و انسان هویت خود را با «انتخابش» پیدا می کند اما از جایگاه هایی که انسان می تواند رشد خود را نشان دهد این است که آگاهانه و هوشمندانه از اختیار خودش استفاده کند؛ گاهی انتخاب و گاهی تبعیت کند.


حجت الاسلام پناهیان با بیان این که همه جا اختیار ارزش مطلق نیست، افزود: گاهی ارزش انسان به این است که از اختیار خود استفاده نکند، انسان در زمینه هایی که تخصص و آگاهی کافی ندارد باید حق انتخاب خود را واگذار کند؛ وقتی نسبت به موضوعی علم ندارد و نسبت به آن جاهل است باید تبعیت کند.


مؤسس مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارالحکمه ابراز کرد: ارزش اندیشه، ارزش اراده و ارش انتخاب انسان گاهی به این است که انتخاب خود را واگذار کند به کسی که متخصص است همچون امام راحل(ره) که هنگام مراجعه به طبیب خود را به طور کامل در اختیار طبیب و تشخیص های او می گذاشت.


وی با تأکید بر این که هیچ مفهومی در دنیا نمی تواند جای مفهوم دیگری را بگیرد، گفت: قرآن ارزش بالایی دارد اما نمی تواند جایگاه امامت امیرمؤمنان را بگیرد و از قرآن به عنوان ولایت تبعیت کرد، همچنین مفهوم عزاداری یا زیارت امام حسین(ع) ارزش بالایی دارد اما نه در برابر جهاد و دفاع از حرم، در حال حاضر که جهاد و دفاع از حرم امام حسین(ع) نوعی تکلیف است نمی توان عزاداری یا زیارت را بر جهاد ترجیح داد.


حجت الاسلام پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوره امامت هشت امام سپری شد تا سطح درک مردم به حدی رسید که امام رضا علیه السلام در شرایط خویش توانستند خطبه ای درباره امامت داشته باشند که نسبت به سایر ائمه بی نظیر است.


وی  افزود: حضرت رضا (ع) درباره این نظریه که «امام را باید خود مردم انتخاب کنند» فرموده اند: «هل یعرفونَ قدرَ الامامَة ومحلَّها مِنَ الاُّمة فَیَجُوز فیها اختیارُهم: آیا اینان اساساً اهمیّت و جایگاه امامت را در میان امّت اسلامى مى‏دانند و ویژگی هاى امام و رسالتى که بر دوش اوست تشخیص مى‏دهند تا بتوانند براساس آن معیارها، کسى را براى امامت انتخاب کنند» امام رضا (ع) در ادامه نیز چنین بیان کرده اند: «اِنَّ الامامة اَجَلُّ قدراً واَعْظَمُ شاْناً واَعْلامکاناً واَمْنَعُ جانباً واَبْعَدُ غَوراً من اَنْ یبلغها النّاس بعقولهم: امامت، ارزشى والاتر، شأنى بزرگ‏تر، جایگاهى برتر، موقعیتى فراتر و ژرفایى فزون‏تر از آن دارد که مردم بتوانند با ملاک هاى عقلى خویش، آن را اندازه گیرند و به آن برسند».


عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: امروز هم اگر بنا باشد مسأله انتخاب ولایت فقیه به صورت مستقیم از طرف مردم صورت گیرد فقط براساس عوام فریبی شکل می گیرد.


حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: متأسفانه برخی در کشور قصد به تنزل کشاندن موضوعات برجسته ای چون امامت را تا حد علاقه نسبت به یک بازیگر سینما یا بازیکن ورزشی دارند که از طربق اینترنت برای آن ها رأی و طرفدار جمع کنند.


وی اظهار کرد: وقتی وضعیت سیاسی ما تکامل پیدا می کند که کسانی را انتخاب کنیم که شایستگی قانون گذاری داشته باشند.

 

با روی کار آمدن برخی از سیاسیون امر تعلیم و تربیت تغییر می‌کند


مؤسس مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارالحکمه ابراز کرد: متأسفانه به محض سرکارآمدن سیاسیون امر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش تغییر می کند حتی غذای مرغداری ها متغیر می شود در حالی که همه امور کشور تخصصی است و بنا به رأی مردم افراد نمی توانند تعیین کننده وضعیت حقوقی، آموزشی، اقتصادی و نظامی کشور شوند.


وی با اشاره به این بیان روشنفکرانه شریعتی که «انتخاب با مردم است اما عزل آن ها با مردم نیست» گفت: حضور مردم را به طور مطلق نمی توان حذف کرد اما به طور مطلق هم نمی توان به رأی مردم ارزش و بها داد زیرا این به نوعی عوام فریبی است کسی به صرف داشتن آرای مردم وارد امور سیاسی غیر مرتبط با تخصص خویش شود.


حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: «اختیار» همیشه ارزشمند نیست وقتی بیش از حد به آن بها داده می شود به طور یقین خیانتی پشت سر آن نهفته است؛ مانند آن هایی که به عدالت زیادی بها دادند و مقابل پیامبر صلوات الله علیه ایستادند یا ابوموسی اشعری که «اخلاق» را مقابل حضرت علی بن ابیطالب(ع) قرار داد و به حق و باطل که رسید صلح طلب و میانه رو شد.


عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: عوام فریبان باطل را در پوششی از حق بیان می کنند؛ حرف های آنان از افراط در ارزش ها ناشی می شود که در مواجهه با آنان نمی توان ارزش اخلاق، قرآن، عدالت و سایر آن را انکار کرد.

 

تقوا، ملاک انتخاب افراد باشد


حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: در انتخاب امام جماعت مسجد به عدالت و تقوا توجه می شود امام جماعتی که در نهایت صد نفر به امامت او نماز اقامه کنند؛ آیا نماز صد نفر از مقدّرات 70 میلیون نفر اهمیتش بیشتر است مگر حق الناس بالاتر از حق الله نیست از این رو در انتخاب سیاسیون؛ اعضای شورای شهر، نماینده های مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری تقوا را یک ملاک انتخاب قرار دهیم و بیشتر به آن اهتمام ورزیم.


وی ابراز کرد: مجلس خبرگان بیشترین اهمیت را دارد زیرا خدای نکرده اگر ذره ای هوای نفس در دل داشته باشند معلوم نیست چه بلایی سر مملکت آید.


مؤسس مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارالحکمه گفت: در مغرب زمین گاهی یک بازیگر گاو باز نماینده مردم می شود بازیگر نقش گاو باز در یک فیلم مورد علاقه و توجه مردم قرار می گیرد و چون مردم او را دوست دارند، انتخابش می کنند معنای دموکراسی در مغرب زمین سرکارگذاشتن مردم و یک بازی مسخره است، نماینده های آن ها، نماینده های واقعی مردم نیستند؛ از نظر حقوقی مشخص نیست نماینده آن ها باشند یا نه که امروز کار به اینجاها کشیده شده است.


حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: مراجع تقلید افراد جامعه با هم متفاوت است اما نه با هم نزاع و دعوا، نه همدیگر را مسخره و نه به هم توهین می کنند و هیچ کس نمی تواند بگوید آمار مقلدان مرجع تقلید بیشتر است و آمار ژورنالیستی فضای زرد در آن نیست.


وی با تأکید بر این که جریان انتخابات نماینده مجلس، نماینده شورای شهر، ریاست جمهوری و خبرگان هم باید براساس تقوا صورت گیرد و مانند انتخاب مراجع هیچ وقت به دعوا و نزاع کشیده نشود، افزود: ائمه جماعات، مدیران میانی، نماینده های مجلس تا مراجع و نماینده ولایت فقیه وقتی با تشخیص دینی جلو روند سیاسیون فضای انتخابات سیاسی را این قدر زشت نمی کنند.

 

تا زمانی که سیاسیون جامعه تقوا و عدالت نداشته باشند مشکلات حل نمی‌شود

 

عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: این فضای منحوس از کجا آمده است که نباید در طول این 35 سال انتخاباتی بدون اختلاف برگزار می شد؛ در این زمینه مردم نباید با میل و اختیار خود عمل کنند بلکه باید با ملاک های مشخص دینی و غیر هواپرستانه با تشخیص خود یک نفر را انتخاب کنند و خود را در مقابل خداوند مسؤول بدانند.


حجت الاسلام پناهیان با بیان این که قبل از هر دعایی لازم است برای فضای سیاسی جامعه دعا کنیم، خاطرنشان کرد: سخنرانی و موعظه مردم چیزی را حل نمی کند تا وقتی سیاسیون جامعه تقوا و عدالت نداشته باشند وضعیت مملکت اصلاح نمی شود زیرا مردم شبیه امرای خود می شوند نه موعظه موعظه کنندگان./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات