۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۲۵۰۹۴۹
استاد بهرام پور بررسی کرد؛

جبر و اختیار از دیدگاه آیات و روایات

خبرگزاری رسا ـ استاد بهرام پور به برسی مسأله جبر و اختیار از دیدگاه آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (ع) پرداخت و گفت: خداوند امکانات و وسیله هدایت و گمراهی انسان را در دنیا فراهم کرده است و انسان با اختیارش می‌تواند مسیر الهی و غیر الهی را انتخاب کند بنابراین در انتخاب مسیر انسان هیچ جبری از سوی خداوند نیست.
دکتر ابوالفضل بهرام پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد زینبیه بلوار امین قم برگزار شد، به تفسیر آیه 26 و 27 سوره بقره پرداخت و گفت: «ان اللَّهَ لا یسْتَحْیی ان یضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فوق‌ها فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا فَیعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذینَ کَفَرُوا فَیقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً یضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یهْدی بِهِ کَثیراً وَ ما یضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقینَ» خداوند مثالی به پشه­ای یا کمتر از آن مثال بزند پروا ندارد، بنابراین کسانی که ایمان آورده‌اند می‌دانند که این مثال حق و از جانب پروردگارشان است، اما کسانی که کافر شده‌اند می‌گویند که خدا از این مثل چه هدفی داشته است؟ خدا بسیاری را به وسیله آن گمراه و بسیاری را به آن هدایت می‌کند، ولی جز فاسقان را به وسیله آن گمراه نمی‌کند.

 

بهرام‌پور بیان کرد: خداوند امکانات و وسیله هدایت و گمراهی انسان را در دنیا فراهم کرده است و انسان با اختیارش می‌تواند مسیر الهی و غیر الهی را انتخاب کند، بنابراین در انتخاب مسیر انسان هیچ جبری از سوی خداوند نیست.

 

مفسر قران کریم با ذکر مثالی به بیان تفسیر این آیه پرداخت و ابراز کرد: استادی برای قبولی در درس حدود و ضوابطی همانند نوشتن جزوه، حضور سر کلاس و امتحان قرار داده است و دانش آموزانی که این فعالیت‌ها انجام می‌دهند در آخر سال نمره قبولی را کسب می‌کنند و افرادی این فعالیت‌های به گونه ناقص انجام دهند، مردود می‌شوند، بنابراین استاد نقشی در مردود شدن و قبولی دانش آموزان ندارد.

 

بهرام‌پور با اشاره به روایت «لا جبر و لا تفویض بل امر بین آمرین» افزود: خداوند برای تکامل انسان‌ها شرایط و قانون‌هایی گذاشته است و هر فردی که با اختیارش از آن‌ها پیروی می­کند به کمال الهی می‌رسد و هر کسی دستورات خدا سرپیچی کند و در مسیر گمراهی گام بردارد، دچار عذاب الهی می‌شود و همیشه فاسقان در مسیر غیر الهی و ضلالت گام برمی‌دارند.

   

وی در ادامه به تفسیر آیه «الَّذینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ آن یوصَلَ وَ یفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ» پرداخت و گفت: فاسقان کسانی هستند که پیمان خود با خدا را، می‌شکنند و میثاق الهی را که خدا به پیوستن آن فرمان داده می‌شکنند و در زمین تباهی می‌کنند آن‌ها از زیانکاران هستند.

 

مفسر قرآن کریم درباره «میثاق الهی» عنوان کرد: معجزه‌ها و دلایلی که برای اثبات پیامبران آورده شده میثاق خداوند برای انسان­ها است و فاسقان بعد از مشاهده این معجزه‌ها و استدلال‌ها از پیامبران زمانشان پیروی نکرده‌اند.

 

بهرام پور بیان کرد: خداوند از قوم یهود تعهد گرفت که بعد از حضرت موسی(ع) از حضرت عیسی(ع) تبعیت کنند، و از مسیحیان پیمان گرفت بعد از حضرت عیسی(ع) از پیامبر آخر الزمان تبعیت کنند و ایشان نیز از یاران خود میثاق گرفت که از حضرت علی(ع) تبعیت کنند، اما بسیاری از آن‌ها پیمان الهی را شکستند و تخلف وعده الهی کردند.

   

مفسر قرآن کریم در پایان سخنانش اظهار داشت: انسان لحظه ارتکاب و انجام گناه عهد و پیمانی که با خداوند قرار داده است، می‌شکند و در این هنگام از ولایت خداوند خارج می‌شود، اما با توبه به عهد و میثاق الهی بازمی‌گردد./998/پ202/ف

 

ارسال نظرات