۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۲۴۹۷۴۳
کارشناس مذهبی:

همه فعالیت های فرهنگی شبیه به یکدیگر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: ما برای فعالیت فرهنگی خود تنها یک الگو داریم که از این الگو در همه بخش‌ها بدون توجه به نیاز آن بخش استفاده می کنیم.
سيد رضا واجدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، سید رضا واجدی کارشناس مذهبی عصر یکشنبه در همایش مسؤولان واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان کاشان در تالار فرهنگ این شهرستان با تبریک 18 اسفند سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: کار فرهنگی در جامعه باید فایده و تأثیرگذار باشد تا بتواند بروز و ظهور داشته باشد.

 

وی افزود: با یک نگاه کلی به تمامی فعالیت های فرهنگی در همه بخش ها، متوجه خواهیم شد، فعالیت های فرهنگی در همه بخش ها شبیه به یکدیگر و تکراری است، بدون این که تنوعی در کارهای فرهنگی دیده شود.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: اگر دقت کرده باشید، تلاوت قرآن و دعای عاشورا در مساجد، ندامتگاه و مسجد الحرام، شبیه به هم برگزار می شود و هریک از این مکان ها و دیگر مکان های که کار فرهنگی انجام می شود همین فعالیت های شبیه به هم انجام می شود.

 

کار فرهنگی در هر بخش باید متناسب با همان بخش باشد

 

واجدی در ادامه با تأکید بر این که در هر یک از این بخش ها باید کار فرهنگی به تناسب همان بخش انجام شود یاد آور شد: کار فرهنگی در ندامتگاه باید به گونه ای باشد که وقتی افراد از ندامتگاه خارج می شوند برنگردند.

 

به گفته وی، فعالیت های فرهنگی در بنیاد شهید باید به طوری برنامه ریزی و اجرا شود که فرزندان شهدا بدانند پدران آنها درراه آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند و متوجه باشند آنها پیرو ولایت فقیه بودند.

 

این کارشناس مذهبی، کار فرهنگی در مساجد را متمایز از مکان های دیگر دانست و با اشاره به این که افرادی که به مسجد مراجعه می کنند نخستین گام را برداشته اند گفت: متولیان فرهنگی باید متوجه باشند برای افراد مسجدی که با حضور خود در مساجد نخستین گام را برداشته اند، آنها گام های بعدی بردارند.

 

به گفته وی، انسان ها با یکدیگر خیلی فاصله دارند و هرکس در هر مرحله ای که قرار دارد، مرحله بعدی را نشان می دهد و برای رسیدن به مراحل بالاتر تلاش می کند، از این رو برای رسیدن به مراحل بعدی مسؤولان نباید از بقیه عقب بمانند.

 

انسان برای رسیدن به کمال پنج مرحله را باید پشت سربگذارد

 

واجدی در ادامه با اشاره به این که حضرت آیت الله جوادی آملی می گوید، انسان وقتی می خواهد به کمال برسد پنج مرحله را باید پشت سر بگذارد گفت: نخستین مرحله برای رسیدن کمال حرکت است، مانند مسافری که برای رسیدن به مقصد حرکت می کند و رونده است چرا که در راه نمی شود خوابید که به مقصد که کمال است نمی رسد.

 

وی از هجرت به عنوان دومین مرحله از رسیدن به کمال نام برد و افزود: وقتی که فهمیدیم دین، مسافر می خواهد همه باید هجرت کنند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که تند رفتن سومین مرحله برای رسیدن به کمال است یاد آور شد: کسی که می خواهد به بهشت موعد و جاویدان که عرض آن از زمین تا آسمان است و راه آن باز است برسد باید با سرعت حرکت کند.

 

واجدی در ادامه از سبقت گرفتن به عنوان چهارمین مرحله از رسیدن به کمال نام برد و گفت: برای رسیدن به کمال افزون بر این که باید حرکت کرد و هجرت کرد و با سرعت رفت، باید سبقت هم گرفت آن هم نه از افرادی که ایستاده اند، بلکه از افرادی که به سرعت در حرکت هستند باید با سرعت رفت و سبقت گرفت.

 

در راه دین هیچ مانع و اصطکاکی وجود ندارد

 

به گفته وی، در راه رسیدن به کمال، بر خلاف رانندگی که سرعت و سبقت جریمه دارد، باید تند رفت و از همه سبقت گرفت، چرا که در راه دین هیچ مانع و اصطکاکی وجود ندارد.

 

واجدی یاد آورشد: مشکل ما این است که ما می خواهیم از انسان بد بهتر باشیم  اما هیچ وقت نمی خواهیم از انسان خوب بهتر باشیم و همیشه خود را با افراد بد مقایسه می کنیم و فکر می کنیم خوب هستیم، درحالی که انسان برای بزرگی خیلی جا دارد.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به این که امامت پنجمین مرحله از رسیدن به کمال است گفت: انسان زمانی که با سرعت حرکت کرد و از همه کسانی که با سرعت در حرکت بودند سبقت گرفت و به مقصد که همان کمال است رسید، نباید نسبت به دیگران و در راه مانده ها بی تفاوت باشد، بلکه باید امامت کند و کسانی را که در راه مانده اند را کمک کند تا آنها نیز به مقصد برسند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات