۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۴۹۱۰۶
مدیر حوزه‌های علمیه:

یادگیری زبان در حوزه باید به یک نهضت تبدیل شود/ پیشنهاد به شورای عالی حوزه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که باید از طلابی که زبان می‌آموزند بهره گرفت تا زبان آموخته شده را فراموش نکنند، گفت: مسأله زبان آموزی باید به یک نهضت حوزوی تبدیل شود، تا زمانی که نگاه ما در اینباره تغییر نکند،‌ کار کلیدی زبان آموزی که کار مهم حوزه‌ها است بر روی زمین باقی خواهد ماند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ زبان‌دانان حوزوی که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان این‌که جای تدریس زبان خالی بوده است، بیان داشت: البته در گوشه و کنار حوزه ما این موضوع پیگیری می‌شد، ولی به این وضعی که ما تاکنون داریم نمی‌شود بسنده کرد.

 

وی افزود: مسأله زبان آموزی باید به یک نهضت حوزوی تبدیل شود، تا زمانی که نگاه ما در اینباره تغییر نکند،‌ کار کلیدی زبان آموزی که کار مهم حوزه‌ها است بر روی زمین باقی خواهد ماند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که نقش حوزه‌ها نقش پیامبرگونه است، وظیفه انبیا را تبلیغ دین دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته شاهد بودیم که اجازه نمی‌دادند در کشور ما افراد به تبلیغ دین بپردازند، متأسفانه گاهی نیز آن رسومات باقی مانده است.

 

وی تأکید کرد: متأسفانه اکنون برخی برچسب بی سوادی را به مبلغ می‌زنند، وقتی فردی در عرصه تبلیغ موفق می‌شود می‌گویند چون بی سواد بوده است به دنبال تبلیغ رفته است، در حالی که به عقیده ما نبی‌اکرم(ص) خودشان مبلغ بودند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان داشت: البته بدون آشنایی با آموزه‌های بلند معرفتی که بتوان مخاطب را جذب کرد، نمی‌توان موفق بود، صرف زبان آموزی کافی نیست.

 

امام جمعه قم علما را مرزبانان اعتقادی دانست و بیان داشت: مرزبان اعتقادی مرز ندارد، یعنی هر جا اعتقاد مورد هجوم قرار گرفت باید در آنجا حضور داشته باشد و اگر یک مرزبان اعتقادی بخواهد در عرصه‌ای موفق باشد، باید عالی‌ترین سلاح را که آموزه‌های حوزوی است به همراه داشته باشد.

 

وی یادآور شد: البته در عرصه زبان آموزی باید برنامه ریزی دقیق و اصولی صورت گیرد؛ اهتمام به موضوع زبان باید یک فرهنگ شود، امروز نیز در حوزه ما فکر نمی‌کنم کسی پیدا شود که بگوید اگر طلبه‌ای به دنبال زبان آموزی باشد از جلگه طلبگی خارج شده است، البته دغدغه‌ها برخی از عزیزان مبنی بر یادگیری زبان به همراه کسب غنای علمی درست است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که باید از طلابی که زبان می‌آموزند بهره گرفت تا زبان آموخته شده را فراموش نکنند، اظهار داشت: باید مشوق‌های ایجاد شود و از دستگاه‌های اعزام کننده بخواهیم با معیار خاص اعزام کنند.

 

وی ادامه داد: مسؤولان حوزه باید تقریر نویسی درس خارج به زبان عربی را برای طلاب الزامی کنند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی زبان آموزی طلاب خبر داد و گفت: پیشنهاد بنده به شواری عالی این است که مراکزی را برای آموزش زبان تأسیس کنیم و پس از مدتی که طلبه با برخی از مسائل کلی آشنا شد وارد این مراکز شود و در طول چند سال زبان را بیاموزد، در این مقطع نیز طلبه درگیر یادگیری درس‌های طلبگی نشود، بلکه همت خود را صرف کسب زبان کند./993/پ202/ج

ارسال نظرات