۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۲۴۸۶۶۳
امام جمعه اسفراین:

احیای فریضه زکات در جامعه نیازمند فعالیت فرهنگی منسجم است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اسفراین گفت: احیا و ترویج بیش از پیش فریضه الهی زکات در جامعه نیازمند انجام فعالیت های فرهنگی منسجم و منطقی است.
حجت الاسلام قدير محمديان - امام جمعه اسفراين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام قدیر محمدیان، امام جمعه اسفراین امروز در نشست هم‌اندیشی شجره طیبه که با حضور برات سلیمی، معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی و عاملان زکات شهرستان اسفراین برگزار شد، با قدردانی از ستاد احیای زکات شهرستان و نیز عاملان زکات، دامداران و کشاورزان اسفراین، اظهار کرد: زکات یکی از فرایض مهم دین مبین اسلام به شمار می رود و نقش زیادی در رشد اقتصادی جامعه اسلامی دارد.

 

وی با اشاره به این که ترویج این فریضه الهی تأثیر بسزایی در محرومیت زدایی در مناطق مختلف دارد، اضافه کرد: اجرای فریضه زکات در واقع از نشانه های جامعه اسلامی بوده و با ادای آن رحمت خداوند بر آن سرزمین نازل می شود.

 

حجت الاسلام محمدیان با تأکید بر این که می بایست فرهنگ زکات در کشور بیش از پیش احیا و نهادینه شود، افزود: همه باید در این راستا فعالیت کرده و با ارائه ساز و کارهای عملی و علمی، ضمن آشنا کردن جامعه با فریضه زکات، کارهای فرهنگی منسجم و منطقی در این زمینه انجام دهند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اسفراین تصریح کرد: افزون بر فرهنگ سازی می بایست با اعتمادسازی مناسب، زمینه مصرف زکات جمع آوری شده با مشارکت پرداخت کنندگان در بخش های مورد نظر دین اسلام فراهم شود.

 

وی با اشاره به تلاش های انجام شده از سوی شورای زکات خراسان شمالی در راستای ترویج این سنت دینی، افزود: در این زمینه گام های مؤثر زیادی در شهرستان اسفراین برداشته شده و امید می رود با هماهنگی و فرهنگ سازی بیشتر، فرهنگ زکات هر چه بیشتر در بخش های مختلف جامعه نهادینه شود.

 

حجت الاسلام محمدیان با یادآوری این که در قرآن زکات و نماز به همراه یکدیگر آمده اند و بر ادای این دو فریضه تأکید فراوانی شده است، اضافه کرد: احیا و اجرای فریضه زکات همانند نماز از تکالیف هر مسلمان به شمار می رود و نباید در اجرای آن کوتاهی صورت گیرد.

 

به گفته وی پرداخت زکات فقر را در جامعه از بین برده و در واقع هدف اصلی اسلام از توصیه به زکات نیز کمک به فقرا و نیازمندان در راستای زدودن فقر و تنگدستی از جامعه اسلامی است.

 

رییس شورای زکات شهرستان اسفراین اضافه کرد: برای فرهنگ سازی و ترویج بیش از پیش زکات در جامعه رسانه ها نقش کلیدی دارند و به همین دلیل نیز می بایست رسانه ها در زمینه ترویج زکات بیش از میزان فعلی فعالیت کنند.

 

حجت الاسلام محمدیان شرط پذیرش دیگر عبادات و طاعات را اقامه نماز و پرداخت زکات دانست و گفت: اگر چه در طول سه دهه گذشته اقدامات زیادی در راستای احیای این فریضه الهی انجام شده اما هنوز با نقطه آرمانی مورد نظر دین اسلام فاصله زیادی وجود دارد.

 

برات سلیمی، معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی نیز در این نشست، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 12 میلیارد و 812 میلیون ریال زکات در شهرستان اسفراین جمع‌آوری شده است.

 

گفتنی است، شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی واقع است./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات