۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۲۴۸۴۰۸
امام جمعه موقت قزوین:

طاعت حقیقی تنها با علم، تعقل و تفقه به دست می‌آید

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین گفت: طاعت حقیقی تنها با علم، تعقل و تفقه به دست می‌آید که خود این علم هم نیازمند آموزش دیدن و یادگیری دارد.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني،امام جمعه موقت قزوين حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین، شب گذشته (3 اسفندماه) در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم امامزاده اسماعیل قزوین، با بیان این‌که در بحث دشمن شناسی خنثی سازی و تبدیل تهدیدها به فرصت از موارد مهم مبارزه با دشمن است، گفت: با تدبر در آیات و روایات و پیروی از امام و رهبر می‌توان به راه های نجات از حیله‌ها و مکرهای دشمن دست یافت.

 

امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که با دلایل مختلف عقلی و نقلی می‌توان دریافت که وجود دشمن و دشمنی‌های وی به اشکال مختلف واقعیت دارد ابراز داشت: همانطور که در عالم حیات گیاهان و جانوران هم مبارزه با دشمن وجود دارد بنابراین انسان هم باید با شیاطین جن و انس به عنوان یکی از بزرگترین دشمنان خود که در قالب‌های مختلف دشمنی خود را نشان می‌دهد، به مبارزه بپردازد.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع) یادآور شد: هیچ نجات و رهایی وجود ندارد مگر برای کسی که مطیع خداوند باشد و طاعت هم تنها به علم و دانش است و علم هم نیاز به تعلم و یادگیری دارد.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین در تبیین تفاوت بین طاعت و تبعیت اظهار داشت: تبعیت به معنای تابع بودن و پیروی از یک شخص است و ممکن است از صمیم دل نبوده و با جبر و ترس همراه باشد، اما طاعت به معنای پیروی کردن از دستورات شخصی از صمیم دل و جان است.

 

وی افزود: طاعت برای کسانی است که نه تنها برای رفع تکلیف و با کسالت نماز نمی‌خوانند؛ بلکه مشتاقانه به انتظار نماز و ملاقات بعدی با پروردگار می‌نشینند و می‌توان گفت شوق عبادت نشانه اطاعت حقیقی است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: طاعت حقیقی تنها با علم و تعقل و تفقه به دست می‌آید که خود این علم هم نیازمند آموزش دیدن و یادگیری دارد.

 

وی در ادامه غرور و تکبر را مانع یادگیری انسان دانست و تصریح کرد: گاهی تکبر و رسیدن به یک پست و مقام و یا قرارگیری در یک موقعیت اجتماعی موجب تکبر و خودخواهی انسان شده و او را از فروتنی و یادگیری باز داشته و فکر می‌کند در تمام زمینه‌ها حق اظهار نظر داشته و می‌تواند مانند رهبر پیامبرگونه صحبت کند.

 

استادیار دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین با تاکید بر این که تعلیم و آموزش و دانشجویی و پژوهش تنها با تعقل گره خورده است بیان داشت: یک دانشجو یا محصل تنها زمانی به دانش حقیقی دست می‌یابد که عقل او آن علم و دانش را قبول کند تا در ذهن او جا بیفتد.

 

وی ابراز داشت: پس از این‌که عقل مطلبی را پذیرفت، دل نیز باید آن را تایید کند تا شخص به آن مطلب ایمان بیاورد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تقسیم سخنان بزرگان به سه گروه اظهار کرد: گروهی از اندیشمندان تنها با دلایل منطقی خود تنها عقل بشر را تسلیم می‌کنند و در دل هیچ اثری نمی‌گذارند و گروهی دیگر مانند کسانی که توفقات معنوی دارند با غرفان و معنویت خود قلب را راضی ولی عقل را ناکام می‌گذارند.

 

این کارشناس تفسیر قرآن گفت: گروه دیگری از عالمان دینی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری هستند که با بیانات خود هم می‌توانند دل و جان را قانع و مومن سازند و هم عقل را توجیه کند تا در برابر آن موضع نگیرد و رمز موفقیت امثال این بزرگان این است که سخنان آنان بیشترین شباهت را به قرآن و کلام اهل بیت دارد.

 

وی در ادامه حدیث امام کاظم(ع) با بیان پیوند خوردن بین علم و تعقل، خاطرنشان کرد: به فرموده امام کاظم(ع) علم حقیقی وجود ندارد مگر به دست عالم ربانی، یعنی کسی که به طرق مختلف با خدا ارتباط داشته و همیشه و با هر کاری قصد الهی داشته و با انجام هرکار خیری پیوسته با رب در ارتباط است.

 

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) به توصیف عالم ربانی پرداخت و بیان داشت: وقتی که خداوند بنده ای را برای حل گرفتاری‌های سایر بندگانش اختیار کند سه چیز مهم به او عنایت می‌کند، شرح صدر که موجب می‌شود احساس ضعف و ذلت نکند و به دنبال آن قلبش را از چشمه‌های معرفت و حکمت لبریز کرده و در آخر علوم را به الهام می‌نماید.

 

وی در ادامه این نشانی را از اوصاف امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب دانست و تصریح کرد: چون این مسوولیت را خداوند بر گردن رهبر نهاده است، خود هزینه آن را متحمل می‌شود؛ و با این موهبت‌های سه گانه که به رهبر داده است و چون وصل به دریای الهی گشته است امام جامعه از پاسخ به هیچ سوالی درمانده نخواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین افزود: علوم الهامی به رهبر و امام که از سوی خداوند به آنان عطا گشته است گاهی با تمام محاسبات و علوم تجربی دیگر که جوابگوی بشریت نیستند در تعارض بوده؛ اما در نهایت انسان را به رستگاری می‌رسانند.

 

وی در پایان با تاکید بر لزوم پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به عنوان عالم ربانی گفت: برای نجات از شر دشمنی‌های شیطان‌های جن و انس باید دست در دست رهبر بگذاریم و از او اطاعت کنیم؛ چرا که ایشان به دلیل بصیرتی که دارند زودتر از بقیه متوجه حیله‌ها و نقشه‌های دشمن می‌شوند./848/پ202/ب4

ارسال نظرات