۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۴۷۶۲۸
افتتاحیه چهارمین کارگاه شیعه شناسی در قم:

67 درصد تأکید رهبر انقلاب در 8 سال اخیر تأکید بر پزوهش و تولید علم بوده است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه قم گفت: 67 درصد تأکیدات رهبر معظم انقلاب در 8 سال اخیر تأکید بر پژوهش بوده و اگر واقعا قصد ما ارتقای جایگاه علوم آل محمد(ص) است، راهی به جز پژوهش و تولید علم نداریم.
2/ حجت الاسلام رفيعي مدير کل امور پژوهشي معاونت پژوهش حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، افتتاحیه چهارمین دوره کارگاه شیعه شناسی با موضوع نقش پژوهش در نظام آموزش با ارائه حجت‏الاسلام جواد رفیعی معاون پژوهش حوزه علمیه قم در مرکز شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

در این نشست حجت‏الاسلام رفیعی گفت: پژوهش مبتنی بر آموزش است و دانشجو باید بتواند بر اساس آموخته‏های خود به پژوهش و تحقیق روی بیاورد،بنابراین نظام آموزشی باید طوری باشد که بتواند به تولید علم منجر شود.

 

وی در ادامه افزود: نظام آموزشی که بیشتر دانشجویان آن به پژوهش روی بیاورد، نظام آموزشی موفق است، نظام آموزشی سالم و تولیدگر به تمدن سازی منجر خواهد شد.

 

این کارشناس پژوهش خاطر نشان کرد: در طول تاریخ چین باستان، ایران تازه مسلمان شده و دیگر تمدن‏ها با تولید علم و پژوهش به تمدن رسیدند و اینک نیز باید به همان سمت  و با گرایش علوم از دیدگاه دینی برویم.

 

حجت‏الاسلام رفیعی یادآور شد: جامعه‏ای می‏تواند از علم، مصرف سالم، رفاه، قدرت جهانی و مدیریت جهانی برخوردار شود که دارای نظام تولیدگر و پژوهش محوری باشد است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه قم با انتقاد از نظام آموزشی حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در کشوری مانند ژاپن از هر یک میلیون نفر 600 هزار پژوهشگر و در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 600 پژوهشگر وجود دارد و این آمار نشان گر نظام آموزشی عقیم ، منفعل و مصرف گرا در کشور است.

 

وی پژوهشگران را تمدن سازان واقعی خواند و ابراز داشت: اگر هدف ما ساختن تمدنی اسلامی بر مبنای آموزه‏های اسلامی است باید علوم را از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) با ابزار پژوهش به علمی زنده در جهان تبدیل کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت تحول در علوم انسانی گفت: 67 درصد تأکیدات رهبر معظم انقلاب در 8 سال اخیر  تأکید بر پژوهش بوده و اگر واقعا قصد ما ارتقا جایگاه علوم آل محمد(ص) است راهی به جز پژوهش و تولید علم نداریم.

 

وی با اشاره به نظام‏های موفق آموزشی در جهان خاطرنشان کرد: متأسفانه در نظام آموزشی حوزه علمیه نظامی ناقص است و طلاب در این نظام آموزشی از پژوهش به دور هستند در صورتی که نظام‏های آموزشی موفق جهان پژوهشگرانی بالفعل را تربیت می‏کنند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه قم در پایان گفت: در نظام آموزش سنتی نیازهای روز جامعه مطرح نیست و در پی حل مسائل غیر کاربردی گذشته است و این دقیقا مشکل اصلی نظام آموزشی حوزه و دانشگاه در کشور است./1329/پ203/س

ارسال نظرات