۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۴۷۵۰۷

مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله خوشوقت در کاشان برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) کاشان گفت: مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله خوشوقت 30 بهمن ماه در حوزه علمیه امام خمینی(ره) کاشان برگزار می شود.
 آيت الله خوشوقت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علی نظاری مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان کاشان، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: دومین مراسم سالگرد آیت الله عزیز الله خوشوقت، همراه با سخنرانی آیت الله روح الله قرهی متولی حوزه علمیه امام مهدی تهران و دکترای فلسفه هامبورگ و قرائت دعای کمیل از سوی حجت الاسلام مجتبی حسن زاده برگزار می شود.

 

وی افزود: آیت الله عزیز الله خوشوقت از شاگردان برجسته عرفانی علامه طباطبایی، امام راحل(ره)، آیت الله بروجردی و آیت الله صدوقی بود که به عنوان استاد اخلاق نیز در کشور برگزیده شد.

 

حجت الاسلام نظاری یاد آور شد: این مراسم به همت حوزه علمیه امام خمینی(ره) و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مدیریت و معاونت تهذیب حوزه علمیه امام خمینی(ره) و مؤسسه امیر المومنین(ع) کاشان برگزار می شود.

 

شایان ذکر است، حضرت آیت الله عزیزالله خوشوقت در سال 1305 هجری شمسی در دامان والدینی متدین از اهل زنجان قدم به عالم فانی گذاشتند. والدین ایشان بعد از مدت کوتاهی به شهر تهران مهاجرت نمودند و ایشان از سه سالگی در منطقه مذهبی در جنوب تهران رشد و نمو یافتند و بعد از اتمام تحصیلات متداول، تحصیلات حوزوی را در تهران آغاز و با حضور در مکتب مرحوم حاج شیخ علی اکبر برهان رحمه الله در مسجد لرزاده از آداب و تعالیم آن مرد الهی به مدت 5 سال بهره بردند و پس از آن به شور و شوق آموختن معارف دینی و استفاده از عنایات خاصه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به قم مقدس، آشیانه اهل بیت عصمت و طهارت وارد شدند و به مدت 13 سال از حوزه مقدسه علمیه قم بهره بردند.

 

ایشان در سطح از اساتیدی همچون شهید آیت الله صدوقی رحمه الله و‌ آیت الله مجاهدی تبریزی رحمه الله و به مدت هفت سال از درس خارج فقه آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله و فقه و اصول حضرت امام خمینی رحمه الله استفاده نمودند. همچنین حکمت و فلسفه الهی را در محضر مفسر کبیر قرآن علامه طباطبائی أعلی الله مقامه آموختند. انفاس قدسی آن استاد بزرگ، ایشان را با دقائق و رموز و درجات اخلاق و عرفان آشنا ساخت و از این جهت مورد توجه و محبت ویژه علامه أعلی الله مقامه قرار گرفتند.

 

آیت الله خوشوقت پس از بازگشت به تهران تا پایان عمر(حدود 50 سال) با قم ارتباط مستمر و هفتگی داشتند و با تشکیل جلسات خصوصی و عمومی در زمینه اخلاق و معارف و برگزاری مجالس یاد و ذکر خداوند متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در راستای تربیت و آشنا کردن نفوس با خداوند متعال و اولیائش تلاش نمودند. این جلسات نزد علاقه مندان به عنوان جلسات ختم صلوات و روضه اهل بیت علیهم السلام و پرسش و پاسخ مشهور بود.

 

ایشان مبانی عرفان عملی را از درون آیات، روایات، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه استخراج و به بیانی شیوا و روان و دقیق در اختیار تشنگان اخلاق و معرفت اسلامی قرار می­دادند.

 

بنابراین مکتب اخلاقی ایشان بر پایه توحید با تمسک به قرآن و عترت علیهم السلام استوار بود و همیشه یادآوری می کردند که اگر « ثقلین» را از هم جدا کنید هیچ چیز ندارید، زیرا قرآن موضوعش هدایت است و حضرات معصومین علیهم السلام مبین و مفسر قرآن می باشند، لذا ساختار شخصیتی ایشان کاملا قرآنی بود.‌ با مبانی قرآن کاملا آشنا بودند و می فرمودند:لذا ایشان اساس اخلاق و رشد را با توجه به کتاب الله و عترتی، تقوا معرفی می کردند که طبق فرمایشات ائمه هدی علیهم السلام تنها راه تحصیل آن انجام واجب و ترک حرامست و می فرمودند: برای رسیدن به قرب الهی به دو بال احتیاج دارید.

 

فارغ از مراتب علمی در اصول، فقه، تفسیر، حدیث، حکمت الهی، تاریخ اسلام، تاریخ معاصر و مباحث ادبی که در هر یک دارای آراء ابتکاری و خاصی بودند، شخصیتی مستحکم و استوار و انقلابی داشتند. آنان که محضر مبارکش را درک کرده بودند سکینه و وقار الهی را در او می یافتند و استحکام معنوی و علمی را در پاسخهای کوتاه و شفاف وی به وضوح می دیدند. تواضع و مردمی بودن به همراه سکوتهای طولانی و معنا دار ایشان، پرده از عمق وجود او برمی داشت. همین ویژگیهای ممتاز موجب شده بود تا علامه طباطبائی أعلی الله مقامه، ایشان را محل رجوع مطمئنی برای طالبان معرفت و هدایت بدانند و رهبر معظم انقلاب امام خامنه  ای مدظله العالی نیز ایشان را فانوس هدایت در طوفان های گوناگون معرفی نمایند. پایداری نظرات وی در عرصه اجتماعی سیاسی یکی دیگر از ابعاد وجودی او بود که به آن اشاره می شود.

 

سرانجام این عبدِصالح و شایسته پروردگار پس از عمری بندگی و مجاهدتِ مخلصانه دعوت کریمانه « ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ » را در دیار حبیب لبیک گفت. حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه پس از زیارت آخرین مدینه منوره و انجام عمره در حریم حرم آهنگ لقاء دوست نمود و پس از 17روز در بیمارستانی در مکه مکرمه در کوی وصل مأوی گرفت./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات