۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۲۴۴۵۲۸
سعید قاسمی در مشهد:

شیوه فعلی مذاکرات ما را به نتیجه نمی‌رساند

خبرگزاری رسا ـ سعید قاسمی با بی نتیجه دانستن شیوه مذاکرات، گفت: چطور در دوره گذشته که هولوکاست به چالش کشیده شد، نفت قیمتش بالا رفت اما با سیاست تعامل فعلی قیمت نفت فروکش کرد.
سعيد قاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سعید قاسمی شب گذشته در همایش «دیپلماسی در ایستگاه غیرت» که در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد، گفت: با همه فراز ها و نشیب ها، امروز در آستانه 36سالگی انقلابی هستیم که امام(ره) فرمود انفجار نور است و مراحلی را گذرانده ایم که می گفتند فردایی برای این انقلاب وجود ندارد و کارتان تا هفته آینده به اتمام می رسد و مسعود رجوی و مسلحین عربده کشی می کردند و نهایتا از 6 ماه سخن می گفتند اما تا امروز آنقدر 6 ماه 6 ماه تمدید شده که به 36 سال رسیده ایم.

 

وی در ادامه افزود: از روزی که امام تصمیم به مبارزه گرفتند تقریبا همه دوستانشان با ایشان مخالفت کردند چرا که در و دیوار حاکی از حکمرانی آمریکایی ها و انگلیسی ها بر این کشور بود و مردم طینت شان عادت کرده بود که سلطه شاهنشاهی را بپذیرند؛ در چنین شرایطی که ناقوس مرگ بر نظام حاکم بود، امام راحل دست به چنین اقدامی زدند.

 

این فعال فرهنگی سیاسی با اشاره به این که قیام امام راحل در آن شرایط سرزنش عده زیادی را علیه ایشان در پی داشت، خاطرنشان کرد: امام (ره) در شروع امر در جواب سرزنش کنندگان گفتند «سربازهای من در گهواره ها هستند»؛ این جمله حکیمانه را اگر فیدل کاسترو و دیگر بزرگان می گفتند، آب طلا می کردند و به دیوار ها می زدند اما مصیبتی که ما داریم این است که داشته خود را نمی توانیم تبیین و تدوین کنیم در حالی که تمام سخنان امام(ره) به عنوان یک استراتژیست بزرگ نسخه طلایی است و تمام پیش بینی های ایشان یکی یکی اتفاق افتاده و خواهد افتاد.

 

قاسمی با بیان این که هر انقلابی چند پارامتر را با هم می خواهد و دانشجویان باید بروند تحقیق کنند که چرا انقلاب های دیگر موفق نشده است، اظهار کرد: داشتن یک رهبر یا امام که در رأس هرم انقلاب باشد و دیگران از وی تبعیت کنند؛ حضور کادر برای اشاعه تفکرات رهبر؛ وجود بستر برای ترویج تفکرات رهبر؛ ایدئولوژی و تفکری برای پیشبرد انقلاب؛ و رسانه برای رسیدن پیام رهبر به مردم، پارامتر های لازم برای به نتیجه رسیدن هر انقلابی است.

 

وی در تبیین نقش رسانه در به ثمر نشستن انقلاب، افزود: همانطور که امام برای لغو حکومت نظامی در شب پیروزی انقلاب دستور دادند و صدای امام از سوی علما به مردم رسید؛ در کنار آن مراکزی برای سازماندهی و تنفیذ سخن فرماندهی کل قوا نیاز بود که در انقلاب ما این نقش را مساجد ایفا کردند و این پارامتر ها مجموعا انقلاب اسلامی را ایجاد کرد.

 

این استاد دانشگاه افزود: علت ظهور و بروز این اتفاقات بدون شک حرکت بزرگ مردم است و متاسفیم که تمام آنچه باید برنامه نرم افزاری انقلاب را برای سایر کشورها اشاعه دهد به نسبت اهداف موفق نبوده است اگرچه که این آتشفشان گدازه هایش را به طور طبیعی در سراسر جهان پخش کرد و موج این عدالت خواهی مردم و این تعبیر امام(ره) که «انقلاب ما نشان داد که می شود»، ثابت کرد که می توان حرف خود را زد و این ابتدایی ترین پیام به مستکبران و در مقابل به تمام مستضعفان و پابرهنگان جهان بود.

 

قاسمی در ادامه به شرایطی که پس از پیروزی انقلاب رخ داد اشاره و تصریح کرد: اوایل انقلاب، به امام می گفتند کار را به لیبرال دموکرات ها بسپارند و خودشان ارشاد کنند و امام ابتدای کار به آن ها هم کار سپردند اما نه برای آن هدف، برای پیشبرد همین انقلاب و شاهد مثال هم به رسمیت شناخته شدن انقلاب اسلامی از سوی آمریکا پیش از سایرین بود و از همان اول که مهندس بازرگان روی کار آمد، پیاده روی با آمریکا ادامه داشت تا جایی که امام استعفای بازرگان را پذیرفتند و انتهای تفکر بازرگان با تسخیر لانه جاسوسی روشن شد.

 

وی با انتقاد از برخی رویکردهایی که در بیان حقایق دفاع مقدس وجود دارد، گفت: جمله «8 سال جنگ ایران و عراق» یک دروغ است، این جمله را می گویند تا شهدا و ایستادگی و مقاومت را در ذهن شما خاموش کنند؛ در صورتی که باید این جمله یا مشابه آن را بکار برد که این جنگ، «جنگ جهانی سوم» بود چرا که همه عالم استکبار برای نخستین بار در تاریخ جهان همه بر علیه یک کشور بودند.

 

این فعال سیاسی در ادامه بررسی تاریخ انقلاب اسلامی به موضوع پذیرش قطعنامه 598 اشاره و تصریح کرد: امام(ره) را راضی به پذیرش قطعنامه کردند و امام هنگام پذیرش قطعنامه فرمودند: «با خدای خود معامله می کنم که از هر آنچه گفتم گذشتم و جام زهر را نوشیدم» و مشابه آن حرف ها و کارهایی که منجر به پذیرش قطعنامه شد را همین امروز هم می بینیم.

 

قاسمی پیمان شکنی دشمنان را یک عبرت تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: پس از فاصله سه شب از پذیرش قطعنامه مسعود رجوی به سرعت فراخوان نیرو از اروپایی ها را داد و دوباره و بدتر از شهریور 59 حمله کردند و شلمچه، طلائیه، فکه، دهلران، گیلانغرب، قصر شیرین، اسلام آباد و... مجدد سقوط کردند و در طول این سه شب 12هزار اسیر دادیم؛ متاسفانه این حرف را هیچ جا به ما نگفتند که 60 درصد زمین هایی که طی 8 سال آزاد کرده بودیم، فقط به خاطر قطعنامه 598 از دست دادیم و امروز می خواهند همان سیاست را مجددا اجرا کنند.

 

وی افزود: امام پس از این اتفاقات یک پیام سه خطی به این شرح دادند که «امروز هیچ چیز از هیچ کس پذیرفته شده نیست و باید متر به متر جنگید و سپاه یا برای همیشه عزیز خواهد شد و یا برای همیشه لباس ذلت به تن خواهد کرد»؛ صدور این پیام در شرایطی بود که مردم نواهایی از توافقات دو طرف می شنیدند و پس از پیام، مردم مجددا آمدند و با ماشین شخصی خودشان به جبهه برگشتند و کار را تمام کردند.

 

این فعال فرهنگی، سیاسی با اشاره به این که عملکرد دیپلماتیک دولت و سیاست های اتخاذ شده تا به امروز سابقه تاریخی دارد و زوال یافتنی است، گفت: سیاست و استراتژی این دولت قبل از پایان 4 سال به اضمحلال خواهد رسید و این تفکر برای همیشه از نظام جمهوری اسلامی رخت بر خواهد بست اما بر این باورم که اگر به سیاست های دولت کنونی به طور مستقیم بتازیم، آن ها سعی می کنند که هزینه شکست دیپلماسی لبخند را به گردن رهبری و حزب اللهی ها بیندازند و نه به گردن زیاده خواهی های آمریکا.

 

قاسمی تصریح کرد: امروز هم مثل زمان بنی صدر داریم هم زمان را از دست می دهیم و هم زمین را ولی امروز باید در قبال این دیپلماسی صبر کرد تا به گردن حزب الله نوشته نشود با وجود این که فتنه گران رژه می روند و خائنان جان گرفته اند، اما این قصه به دلیل اشتباه خواص پیش آمد هرچند همین هم امداد الهی بود.

 

وی در ادامه با بی نتیجه دانستن شیوه مذاکرات گفت: چطور در دوره گذشته که هولوکاست به چالش کشیده شد، نفت قیمتش بالا رفت اما با سیاست تعامل فعلی قیمت نفت فروکش کرد؟

 

این استاد دانشگاه در پایان گفت: برای رئیس جمهور متاسفم که کوچکترین اشاره ای به مانور بزرگ مسلمانان در اربعین نکرد در حالی که به کوچک ترین مسائل اهمیت می دهند./820/پ202/ب4

ارسال نظرات