۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۴۳۷۱۷
عضو هیأت ‌علمی دانشگاه تهران:

رهبر انقلاب موج جدید اسلام‌ستیزی را به فرصت تعقل جوانان تبدیل کردند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موج جدید اسلام‌ستیزی پس از اتفاقات فرانسه، گفت: اتفاق فرانسه یک موج جدید اسلام‌ستیزی در دنیا به وجود آورد که برای ما یک تهدید بود اما رهبری این تهدید را به فرصتی تبدیل کردند که جوانان را به تفکر و تحقیق وا بدارند.
فؤاد ايزدي کارشناس مسائل آمريکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی شب گذشته در سلسله نشست‌های بزم اندیشه با موضوع «مروری بر ابعاد نامه مهم رهبری به جوانان غرب» که در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد بابیان این‌که پس از نامه امام خمینی(ره) به گرباچوف، این نامه نخستین نمونه است، گفت: این نامه در انقلاب ما اتفاق جدیدی است، آخرین باری که رهبر جمهوری اسلامی نامه‌ای به این سبک منتشر کرد، نامه امام به گرباچوف بود.

 

وی بابیان این‌که دلیل نوشتن نامه در شرایط کنونی و دلیل انتخاب این جامعه هدف باید به‌خوبی مورد برسی قرار گیرد، ادامه داد: بحثی در علوم سیاسی به اسم دیپلماسی عمومی وجود دارد که عبارت است از فعالیت‌های یک  کشور برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی سایر کشورها؛ هدف دیپلماسی عمومی مردم عادی است.

 

ایزدی اظهار کرد: نکته‌ای که در نامه حضرت آقا وجود دارد، خطاب ایشان به «عموم جوانان» است؛ برای این‌که دیپلماسی عمومی ارائه شود، ادبیات‌هایی تولیدشده، به‌طور مثال گفته‌شده اگر بناست پیامی صادر شود از سوی نهادهای غیردولتی صادر شود؛ نباید انتظار داشته باشیم وزارت خارجه و یا وزارت فرهنگ این نامه را پخش کنند.

 

لزوم حرکت مردمی برای توسعه تأثیر نامه رهبری

 

وی به لزوم حرکت مردمی برای پخش کردن این نامه اشاره و ابراز کرد: مردم و جوانانی که به زبان‌های خارجی آشنایی دارند باید درگیر این کار شوند و دغدغه پیدا کنند؛ در انتقال پیام، همواره سؤالاتی برای پذیرنده پیام مطرح می‌شود که اگر انتشار از جانب یک فعال فرهنگی صورت گیرد، نوعی پذیرش بهتر ایجاد خواهد شد.

 

این کارشناس مسائل بین‌المللی به بیان ویژگی‌های این نامه پرداخت و گفت: چنین پیام‌هایی باید کوتاه باشد زیرا جوان امروز زمان زیادی برای مطالعه یک متن صرف نمی‌کنند و از این‌رو، این پیام در فضای کم دارای متنی خوب بود؛ حضرت آقا باید قلم را به‌گونه‌ای ارائه می‌دادند که تنها ایجاد سؤال کند که مخاطب بیشتر مطالعه کند و از این‌ جهت است که در پیام، سؤالاتی همچون «در مورد زندگانی حضرت رسول آیا منابعی به زبان انگلیسی داریم؟» را مطرح می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که باید در زمینه‌های تبلیغی فعالیت زیادی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اتفاق خوبی که در این خصوص رخ‌داده این است که بهانه‌ای برای آغاز برنامه‌هایی که در مسیر تبلیغی باید سال‌ها پیش انجام می‌دادیم به وجود آمده است؛ ایشان می‌فرمایند شما جوانان بعد از چند سال مسؤولیت این کشورها را به عهده می‌گیرد.

 

نگاه بلندمدت رهبری در نگارش نامه

 

ایزدی، به نگاه عمیق رهبر معظم انقلاب در نگارش این نامه اشاره و بیان کرد: جوانان اروپایی از کودکی مورد بمب بارانی اطلاعاتی ضد اسلامی قرار گرفته‌اند و این‌که این جوانان در آینده با ذهنیتی به‌شدت ضد اسلامی مسؤولیت اداره کشورها را به عهده بگیرند برای ما به‌شدت خطرناک خواهد بود از این‌جهت است که این نامه در کنار نگاه تبلیغی، نگاهی امنیتی و سیاسی نیز دارد.

 

وی با اشاره به پیشینه نژادپرستی در کشورهای اروپایی و آمریکایی، اظهار کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی بخشی از جمعیت به‌شدت نگاهی نژادپرستانه دارند؛ افرادی به‌واسطه قدرت نظامی، سیاه‌پوستان را از آفریقا و آمریکا به بردگی می‌آوردند و با آنان همچون حیوانات برخورد می‌کردند، زمانی می‌توان با این افراد این‌گونه برخورد کرد که آنان را انسان نبینند و خود را قوم برتر بدانند.

 

منافع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی غرب از اسلام‌ستیزی

 

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران به تبلیغات گسترده ضد اسلامی در آمریکا و غرب اشاره و بیان کرد: فردی در آمریکا به نام مایکل سَوِج، پرشنونده‌ترین برنامه رادیویی آمریکا را اجرا می‌کند؛ این فرد هرروز بحثی را تکرار می‌کند که می‌گوید مسلمانان آدم نیستند؛ این مشکل فرهنگی در کشورها زمانی به یک مشکل سیاسی همراه شد که صهیونیست‌ها فلسطین را اشغال کردند.

 

وی افزود: از آنجاکه قرار بود زمین مسلمانان در فلسطین اشغال شود، ادبیات ضد اسلامی را در هالیوود ایجاد کردند و مشکل سیاسی را به آن مشکل فرهنگی افزودند؛ مشکل اقتصادی نیز زمانی در کنار این دو مشکل به وجود آمد که کشورهای غربی برای گسترش صنایع خود نیاز به نفت داشتند و این نفت در موقعیتی قرار داشت که مسلمانان در آن زندگی می‌کردند و از این ‌جهت دولت‌های غربی به دلایل اقتصادی اقدام به اسلام‌ستیزی کردند.

 

شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای ارائه اسلام اصیل

 

ایزدی بابیان این‌که درصد قابل‌توجهی از مردم اروپا نگاه منفی به اسلام دارند، یادآور شد: به دلیل فضای رسانه‌ای حاکم بر این کشورها، نگاهی منفی نسبت به اسلام وجود دارد؛ در کنار رسانه‌های اصلی، رسانه‌های دگراندیش و شبکه‌های اجتماعی در کشورهای غربی ایجادشده که می‌تواند یک موقعیت برای فعالان فرهنگی در کشور ما باشد که این محیط‌ها را شناسایی کنند و در آن حضور داشته باشند.

 

وی ابراز کرد: رهبری تشویق می‌کنند که بروید به اصل اسلام و متون اصلی اسلام رجوع کنید، اگر ما در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشیم و اصل اسلام را ارائه نکنیم، آن صهیونیست، آن تکفیری و سرمایه‌دار قطری اسلام ناب را تبلیغ نمی‌کنند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موج جدید اسلام‌ستیزی پس از اتفاقات فرانسه، تصریح کرد: اتفاق فرانسه یک موج جدید اسلام‌ستیزی در دنیا به وجود آورد که برای ما یک تهدید بود اما حضرت آقا این تهدید را به فرصتی تبدیل کردند که جوانان را به تفکر و تحقیق وا‌بدارند.

 

وی تأکید کرد: تأثیر این نامه بستگی به فعالیت ما دارد، نهادهای فرهنگی دولتی نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهند اما نیاز به حرکت جوانان و مردم دارد؛ گاهی در داخل کشور این تصور وجود دارد که مردم خارج از کشور همه مشروب خور و فاسد هستند اما حقیقت این است که همه این‌طور نیستند و باید فعالیت‌های فرهنگی را برای آنان گسترش داد./9315/پ201/ب4

ارسال نظرات