۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۲۴۱۳۷۱
حجت الاسلام تراشیون تبیین کرد؛

شیوه تنظیم خواب کودک/ آثار مخرب تماشای فیلم‌های ویژه بزرگ‌سالان در کودکان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و روانشناس کودک با بیان این که تحقیر و سرزنش مقدمه‌ای برای به وجود آمدن آسیب‌های روحی و جسمی و احساس ناتوانی کاذب در فرد می شود، گفت: بر اساس تربیت اسلامی این سه واژه باید از شیوه تربیتی والدین حذف شوند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، امشب در برنامه زمزم معرفت در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که سرزنش و تحقیر و تمسخر دارای آثار منفی بر کودک دارد اظهار داشت: این کار افزون بر این که از نظر روحی و جسمی توانایی کودک را کاهش می دهد، موحب کاهش اعتماد به نفس و وابستگی افراطی او به دیگران می شود؛ با توجه به اثرات مخربی که این سه واژه بر جسم و روح کودک دارد بهتر است والدین اینها را از دایره تربیتی خود خارج کرده و آن را حذف کنند.

 

وی با بیان این که کودک در سنین زیر هفت سال علاقه شدیدی دارد که شبیه والدینش باشد و تمامی حرکات آنها حتی را راه رفتن شان را تقلید می کند، گفت: با توجه به این که کودک در چنین شرایط حساسی است والدین باید به شدت مراقب رفتار خود باشند و با راهنمایی کافی و دادن مسؤولیت هایی که متناسب سنش است زمینه شکوفایی و توانمندی استعدادهای او را فراهم کنند تا کودک بتواند از این توانایی ها خود در موقعیت های مناسب استفاده کنند.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این که والدین نباید از کودک خود به صورت افراطی حمایت کنند، گفت: اگر والدین می خواهند که کودکان متعادلی داشته باشند باید کودک را به موقع تشویق کرده و زمانی که کودک اشتباهی را مرتکب شد یا با دیگران دعوا کرد به جای کتک زدن، تحقیر و سرزنش او بهتر است که او را با مهربانی راهنمایی کرده و شیوه درست انجام کار را به او گوشزد کنند؛ در دعوای بچه ها نیز والدین به جای ایفای نقش قاضی بهتر است ریشه مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنند.

 

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به این که در تربیت کودک هر چیز دارای یک برنامه ریزی و زمان خاصی است، ادامه داد: کودکان دو تا هفت سال نیاز دارند که حداقل تا ساعت 9 شب به خواب بروند و والدین برای این که بتوانند کودک را به طور منظم بخوابانند بهتر است یک ساعت پیش از خواب شام کودک را داده، مسواک او را بزنند و بهتر است غذاهایی که به کودک می دهند آسان هضم باشد.

 

وی افزود: پیش از خواب و پس از مسواک زدن کودک نباید چیزی بخورد و باید نور و مکان برای خوابیدن کودک کمتر شود، تلویزیون هم خاموش شود زیرا تماشای فیلم ذهن و فکر انسان را به تکاپو وادشته و انسان را هیجان زده کرده و موجب بد خوابی و دیر خوابی می کندد در حالی که مغز پیش از خواب نیاز به آرامش دارد به همین دلیل والدین نباید قبل برای کودک قصه های هیجان انگیز تعریف نکنند.

 

کارشناس و روانشناس کودک اظهار کرد: خواباندن اجباری کودک در بعد از ظهر کار اشتباهی است و موجب دیر خوابیدن کودک در شب می شود؛ همچنین فعال کردن کودک پیش از خواب نیز نه تنها موجب خوابیدن او نشده بلکه در کودک تاثیر عکس داشته و موجب دیر خوابیدن می شود بنابراین والدین باید از این کارها دوری کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خانواده ها نباید اجازه دهند کودکانشان فیلم های ویژه بزرگ سالان را تماشا کنند، یادآور شد: تماشای صحنه هایی که متناسب با سن کودک نیست با توجه به قوه تخیل قوی او، موجب بروز خواسته های نابجا در کودک می شود.

 

حجت الاسلام تراشیون گفت: همچنین برای این که کودک نسبت به روابط پدر و مادر خود دچار احساس همزاد پنداری شود باید والدین در مقابل کودک اعتدال را در رفتار خود رعایت کرده و در جلوی فرزندان مانند دو دوست و یا حتی مانند یک خواهر و برادر با هم رفتار کنند تا فرزندان آن ها به خاطر روابط عاطفی دچار خواسته های افراطی و عدم مطابق با سن خود نشوند./837/پ202/ف

 

ارسال نظرات