شرط دستیابی به حقیقت رعایت انصاف است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و کارشناس رسانه ملی، شامگاه دیروز در برنامه زمزمه معرفت در شبستان امام خمینی (ره) تاکید کرد: خداوند در آیات قرآن کریم از انسان به عنوان یک خلقت بیبدیل یاد کرده و به خاطر این خلق بیبدیل به خود آفرین میگوید.
وی با بیان این که در آیات قرآن کریم دو ویژگی بسیار مهم انسان که او را از سایر مخلوقات جدا کرده قدرت اختیار و انتخاب و همچنین بهره مندی از نعمت عقل و آموختن است، ادامه داد: سایر مخلوقات از این نعمت بی بهره هستند که برای مثال فرشتگان عقل محض هستند و سایر موجودات و حیوانات صرفا براساس غریزه خود عمل کرده و هیچ قدرت اختیار و تعقلی ندارند تا بتوانند تصمیم بگیرند و بر اساس آن حرکت کنند.
سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: انسان برخلاف فرشتگان به وسیله قدرت تعقل خود می تواند بیاموزد و به حقیقت اشیا پی ببرد در حالی که فرشتگان این قدرت را ندارند و آنچه که طبق آیات قرآن موجب شد که انسان حتی مسجود فرشتگان شود همین قدرت معرفت و یادگیری حقیقت و باطن اشیا بود زیرا سایر موجودات از این نعمت بی بهره هستند.
حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان این که خداوند در آیات سوره بقره ذکر می کند که ما به آدم حقیقت هر چیز را آموختیم و آنگاه زمانی که فرشتگان خواستند به او سجده کنند گفتند خداوندا انسان در زمین فساد می کند و خون می ریزد که خدا در پاسخ به آنها گفت که انسان معرفت دارد و به وسیله این معرفت می تواند هر چیزی را یاد بیگرد و مسیر حق را پیدا کند که پس از آن حضرت آدم اسما و علومی را که خداوند به او یاد داده بود برای فرشتگان بازگو کرد و به این ترتیب فرشتگان در مقابل معرفت انسان سر سجده و تعظیم فرود آوردند.
وی با اشاره به این که انسان اگر می خواهد با معرفت و یقین خود به حقیقت برسد باید همواره در زندگی جانب انصاف را رعایت کرده و عقل را راهنمایی خود در مسیر زندگی قرار دهد، اظهار داشت: انسان با کمک عقل و معرفت و با استفاده از تمسک به انبیا و اولیای الهی قادر به پیمودن مسیر کمال و دست یابی به مقامی برتر از فرشتگان است.
کارشناس رسانه ملی با بیان این که اگر انسان در زندگی چراغ عقل را خاموش کند دچار گمراهی و افراط یا تفریط خواهد شد، یادآور شد: باید در زندگی همواره مراقب باشیم تا قدرت شهوت ما بر عقل غلبه نکند زیرا زمانی که قدرت اختیار بدن در دست قدرت شهوت قرار گیرد تمام عناصر انسانی وجود آدمی را تحت شعاع قرار داده و او را به مرتبه حیوانی تنزل می دهد./837/پ203/ی