۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۳۸۸۶۲
آیت الله جوادی آملی:

راه رسیدن به هدایت شناخت امامت است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر کسی خواهان رسیدن به هدایت است، باید بداند امامت پایان رسالت است و اگر امام را نشناسیم رسول را نخواهیم شناخت، اگر رسول را نشناسیم، خداوند را نخواهیم شناخت.
آيت الله جوادي آملي درس اخلاق آيت الله جوادي آملي درس اخلاق آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق خود که هر هفته پنج شنبه ها در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می شود، با تبیین جریان امامت گفت: اگر مردم پیامبر و امام نداشته باشند در جاهلیت به سر می‏برند؛ برخی نیز با وجود امام و پیامبر همچنان در جاهلیت می‏مانند.

 

استاد برجسته حوزه با اشاره به حدیثی از پیامبر ادامه داد: تمام عالمان شیعی و سنی این حدیث پیامبر«من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیه» را نقل کرده اند و به این معناست که هر کس امام زمان خود را بشناسد، زندگی او بر اساس عدل و عقل بوده، در مقابل هر فردی که امام زمان خود را نشناسد، زندگی وی بر باد رفته و مرگ او، مرگ جاهلی است.

 

وی تفاوت دیدگاه‏های شیعه و اهل سنت را در نوع رسیدن امامت به امام دانست و با استناد به آیه 124 سوره بقره، گفت: شیعیان معتقدند همانطور که قرآن نازل می‏شود، امامت نیز از سوی خداوند به امام داده می‏شود و امامت عهد الله است؛ حضرت ابراهیم زمانی که از خداوند در خواست امامت کرد، خداوند متعال وعده آن را به ذریه حضرت داد و تشخیص این که چه کسی امام باشد، از سوی خداوند است؛ با این وجود اهل سنت، امام را وکیل خدا می‏دانند و معتقدند که امام اهل الله است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود نقش امام را مهم‏تر از پیامبران دانست و افزود: پیامبران فقط نقش رسالت دارند و پیام الهی را عمل و به مردم ابلاغ می‏کنند؛ در حالی که امام، نقش رسالت از رسول و امامت جامعه را نیز بر عهده دارد.

 

این مفسر برجسته قرآن، نماز را به عنوان یک مدرسه معرفی کرد و گفت: به بهترین صورت، در حین عبادت و بدون کوچک ترین بی ادبی در نماز هم می‏توان از دشمن تبری کرد؛ هنگامی که ذکر«بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را می‏گویید، مکتب اشاعره و معتزله را نقد کرده اید؛ دعای معروف«اللهم عرفنی نفسک» نیز که امام صادق(ع) سفارش کرده‏اند در زمان غیبت خوانده شود همین خاصیت را دارد.

 

وی با توجه به خطبه 138 نهج البلاغه درخصوص نشانه‏های ظهور ابراز کرد: پیش از ظهور امام عصر(عج)، مردم هوا و هوس را بر قرآن ترجیح می‏دهند و زمان ظهور حضرت حجت(عج)، تاریخ عطف از هوا و هوس به قرآن است و قرآن را حاکم بر رأی خود قرار می‏دهند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی راه رسیدن به هدایت را شناخت امام دانست و تاکید کرد: اگر کسی خواهان رسیدن به هدایت است، باید بداند امامت پایان رسالت است و اگر امام را نشناسیم رسول را نخواهیم شناخت، اگر رسول را نشناسیم، خداوند را نخواهیم شناخت؛ همه این‏ها در رابطه بایکدیگر است و لازمه شناخت هر یک به دیگری بستگی دارد.

 

وی در بخش پایانی رهبران دعوت کننده به حق را به دو گروه تقسیم و اظهار کرد: گروه نخست رهبران مکتبی هستند که خودشان نیز، نیاز به هدایت دارند؛ گروه دوم رهبران غیر مکتبی و ائمه اطهار(ع) هستند که هدایت به حق، در ذات آن‏ها است.

 

گفتنی است، در این جلسه دانشجویانی از دانشگاه‏های سبزوار، شیعیانی از تانزانیا و لبنان و تعدادی از نمایندگان ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند./840/پ201/ج

ارسال نظرات