۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۲۳۸۷۳۷
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

تحول حوزه شرط لازم برای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نقش آفرینی حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: حوزه و حوزوی پیشرفته می توانند سبب پیشرفت جامعه و الگوی دیگر نهادها باشند، نخستین قدم برای تحقق الگوی پیشرفت، تحول حوزه علمیه است.
نشست هم انديشي مديران حوزوي با رويکرد نقش روحانيت در تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس شورای حوزوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چهارشنبه شب در نخستین جلسه هم اندیشی مدیران مراکز و حوزه های علمیه سراسر کشور با رویکرد «نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» که در سالن همایش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: این حرکت از مصادیق بارز وحدت حوزه و دانشگاه است.

 

وی با اشاره به مسأله وحدت بین حوزه و دانشگاه، افزود: وحدت به معنای همراهی حوزه و دانشگاه در مسائل اساسی و سرنوشت ساز کشور است، تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز از موضوعات مهم و اساسی کشور به حساب می آید که نیازمند ورود عملی طلاب و دانشجویان است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به شاخص های توسعه و تکامل در عصر فرج امام زمان(عج) اشاره کرد و اظهار داشت: در روایات آمده است که با ظهور امام زمان(عج) دولت های کفر از بین رفته و دولت اسلامی در سراسر جهان بر پا می شود.

 

وی با بیان این که ارتقاء عقلانیت و اخلاق از شاخصه های عصر فرج است، ادامه داد: دو حرف از 27 حرف معرفت در دوران غیبت امام زمان(عج) در اختیار انسان ها است که مراتب بالاتر آن در زمان ظهور پدید می آید، تحقق آزادی، گسترش صلح جهانی، تأمین حقوق ادیان، عدالت فراگیر، ارتقاء حکمت، افزایش بازده منابع، ارتقا سطح معیشت و ریشه کن شدن فقر از دیگر ویژگی های دوران فرج است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نقش آفرینی حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز داشت: حوزه و حوزوی پیشرفته می توانند سبب پیشرفت جامعه و الگوی دیگر نهادها باشند، نخستین قدم برای تحقق الگوی پیشرفت، تحول حوزه علمیه است.

 

وی ورود حوزه علمیه در این کار را بسیار مهم دانست و بیان داشت: باید از ظرفیت بسیار بالای حوزه های علمیه سراسر کشور در شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی استفاده شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که باید کرسی های فقه پیشرفته راه اندازی شود، خاطرنشان کرد: مجموعه ای از احکام فقهی و اخلاقی برآیند الگوی پیشرفت را تشکیل می دهند، طلاب و فضلا  می توانند با تدرس مسائل حوزه های موضوعی پیشرفت، این مرکز را در تدوین این الگو یاری کنند، اجتهاد به معنای ارائه دروس نظریه پردازانه است، کرسی های فقه پیشرفت باید راه اندازی شود.

 

وی برگزاری کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره در موضوعات پیشرفت از سوی حوزویان را بسیار مهم بیان کرد و یاد آور شد: باید در قالب این کرسی ها اجلاسیه صاحب نظران با رویکرهای گوناگون انجام شود؛ در حوزه علمیه باید رشته تخصصی پیشرفت تأسیس شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات