۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۳۶۰۳۰
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

فرهنگ وقف به گفتمان عمومی تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که رسانه‌‌ها باید به احیای فرهنگ وقف در ابعاد مختلف بپردازند، گفت: امیدواریم فرهنگ وقف به یک گفتمان عمومی و یک ارزش تبدیل شود.
رييس سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در ششمین همایش وقف و رسانه که با حضور جمعی از واقفان و اصحاب رسانه و خانواده‌های شهدا پیش از ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد، با گرامی داشت یاد و خاطره برزو ارجمد یکی از فعالان سیما و حوزه وقف عنوان کرد: در وقف دو نگاه کلی و جزئی وجود دارد نگاه جزئی وقف مربوط به مشکلات جامعه و نیازهای نیازمندان است و نگاه کلی به وقف این است که وقف یکی از اهداف مهم در اسلام است و نقش اساسی و مهمی ایفا می‌کند.

 

وی با بیان این‌که وقف قبل و بعد از اسلام و در بین تمامی ادیان وجود داشته و دارد، اظهار کرد: وقف در تمدن سازی و فرهنگ الهی نقش اساسی ایفا می‌کند، قبل از اسلام تمام کلیساها و معابد وقف بودند و در تاریخ اسلام هم نخستین اقدام پیامبر(ص) ساخت مسجد بود و این مسجد به عنوان یک موقوفه ثبت شده است.

 

وی ادامه داد: در طول 14 قرن که از اسلام می‌گذرد این نگاه بوده، هست و باید باشد و تمام دستگاه‌ها باید به ‌آن توجه کنند.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در جامعه اسلامی کسی را پیدا نمی‌کنید که مدیون وقف نباشد، وقف وظیفه همگانی است و باید به صورت عمومی نسبت به احیای فرهنگ وقف توجه شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه ما باید در جامعه بدانیم که فرهنگ وقف چیست، ادامه داد: فرهنگ وقف یعنی این‌که انسان به فکر دیگران و نسل آینده خود باشد و نسبت به سرنوشت دیگران بی‌اهمیت نباشد، وقف در یک جمله از پیامبر اسلام(ص) معنی می‌شود. پیامبر اسلام می‌فرمایند: کسی که نسبت به امور مسلمانان اهتمام و توجه نداشته باشد مسلمان نیست.

 

وی ادامه داد: در کشور ما در 11 قرن پیش وقف برای خدمت به مومنان فعال بوده است، متاسفانه در زمان پهلوی کشور به سمتی رفت که وقف در حال نابودی بود، ولی به برکت نظام جمهوری اسلامی شاهد احیای مجدد وقف در جامعه هستیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه با بیان اینکه در 5 سال گذشته فرهنگ وقف در بین رسانه ها فعال نبود خاطر نشان کرد: پیش از این در رسانه‌های ما وقف جایگاهی نداشت، ولی خوشبختانه اکنون ما ششمین همایش وقف و رسانه را برگزار می‌کنیم، فرهنگ وقف باید در جامعه ترویج پیدا کند و این حکمی الهی است.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: خواهش ما از رسانه‌ها این است که به احیای فرهنگ وقف در ابعاد مختلف بپردازند، امیدواریم که فرهنگ وقف به یک گفتمان عمومی و یک ارزش تبدیل شود.

 

وی در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در راستای این‌که امروز رسانه‌ها اثرگذارترین بخش فرهنگی در جامعه هستند، گفت: ما باید برای ترویج فرهنگ وقف از رسانه‌ها بهره ببریم ضمن تشکر از تمامی رسانه‌ها انتظار ما این است که با معرفی واقفان خیراندیش الگوی مناسبی برای جامعه و جوانان معرفی کنند. یکی از واقفان بزرگ ما مرحوم ملاعلی کنی بود که رسانه‌ها می‌توانند به ابعاد شخصیتی این بزرگوار بپردازند.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: رسانه ها می توانند با تهیه فیلم‌های مستند و ارزشمند در راستای ترویج فرهنگ وقف کمک کنند. ما اکنون بهترین بیمارستان‌های کشور را داریم که همه آنها وقف هستند. مثل بیمارستان مرحوم نمازی اما در رسانه‌ها کسی این را به تصویر نکشیده است. خیلی از مردم ما علاقه‌مند به وقف هستند، ولی در این راستا اطلاعات کافی ندارند و باید اطلاعات لازم از طریق رسانه‌ها به مردم برسد و مردم بدانند برای چه وقف می‌کنند و نیازهای روز جامعه را در راستای ترویج وقف بشناسند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه با بیان این‌که اولویت‌های وقف را مقام معظم رهبری در شعار امسال فرمودند تاکید کرد: فرهنگ، اقتصاد و علم و فناوری از اولویت‌های وقف است، ما اگر در این سه حوزه فعالیت داشته باشیم خیلی از مشکلات اقتصادی و علمی فرهنگی ما حل می‌شود و شعار ما در این چند سال اخیر این بوده که همه واقف باشیم.

 

وی با بیان این‌که وقف فقط برای متمکنین نیست، ابراز کرد: همه می‌توانند حتی با سرمایه‌ای اندک واقف باشند. رسانه‌ها هم باید مشابهات وقف را بیان کنند. از جمله مشابهات وقف وصیت، نذر، قسم، حبس و امثال اینها است. وقف حبس ابد است ولی ما می‌توانیم برای وقف حبس مدت‌دار هم داشته باشیم. در جامعه کسی نمی‌تواند نسبت به وقف بی‌تفاوت باشد و وقف حکم الهی است که باید مزایای آن برای همگان گفته شود./9665/پ202/ب4

ارسال نظرات