۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۲۳۵۰۴۲
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

قرآن مرز امت را بر اساس ایمان و عقیده قرار داده است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف بسیاری از دیدگاه‌های غربی، در اسلام مرز‌های جغرافیایی و دولت نقش محوری ندارد بلکه بر اساس آیات قرآن امت مرز جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهد.
آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید احمد حبیب‌نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی شامگاه سه شنبه 18 آذر در دومین نشست کرسی‌های نظریه پردازی دانشگاه مذاهب اسلامی با عنوان «ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همگرایی مذهبی» گفت: برخلاف بسیاری از دیدگاه‌های غربی در اسلام مرز‌های جغرافیایی و دولت نقش محوری ندارد بلکه بر اساس آیات قرآن امت مرز جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهد.

 

قرآن مرز امت را بر اساس ایمان و عقیده قرار داده است

 

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مفهوم امت عنوان کرد: امت گروهی از انسانها هستند که حول محور عامل معنوی به سوی مقصد خاصی حرکت می‌کنند، بر اساس آیات قرآنی مرز‌ امت‌ها بر اساس ایمان و عقاید آنها به مرز مسلمان، یهود، نصاری و کفر تقسیم می‌شود.

 

حبیب‌نژاد در ادامه گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محور بودن امت به وضوح مشاهده می‌شود اما ملت خیلی بزرگ نشده و همچنین مذهب شیعه به دلیل اکثریت مردم آن در قانون اساسی کشور ایران به عنوان مذهب رسمی کشور معرفی شده است.

 

قانون اساسی جمهوری اسلامی به وحدت سیاسی و فرهنگی توجه دارد

 

وی افزود: در قانون اساسی و سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق وحدت سیاسی و فرهنگی جهان اسلام حقوق اقلیت‌های نژادی، فرهنگی و مذهبی نیز در نظر گرفته شده است.

 

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در برخی کشورهای اسلامی چون عربستان، مصر و کویت اسلام  به عنوان دین رسمی کشور شناخته نشده و شریعت منبع قانون گذاری آنها نیست اما مزیت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این است که افزون بر به رسمیت شناختن دین اسلام حقوق اقلیت‌ها و سایر مذاهب را هم به رسمیت می‌شناسد و این نشان از ظرفیت بالای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

در ایران بعد از انقلاب حقوق اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته شد

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: به رسمیت شناختن حقوق مذاهب غیر شیعه در زمان مشروطه سابقه نداشت بعد از انقلاب اسلامی افزون بر اهل سنت حقوق اقلیت‌های سیاسی و مذهبی سایر فرق نیز به رسمیت شناخته شد و بر اساس قانون آنها اجازه داشتند مراسم و مناسک خود را انجام دهند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات