۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۲۳۴۴۸۲
استاد حوزه علمیه مازندران:

16 آذر نشانگر روحیه آزادی خواهی و استقلال طلبی فرزندان ایران است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این که روز 16 آذر نشانگر روحیه آزادی خواهی و استقلال طلبی فرزندان ایران است، گفت: این حرکت و شهادت دانشجویان در واقع سندی بر روحیه آزادی خواهی، استقلال طلبی و حق جویی فرزندان این مرز و بوم است.
امام جمعه چمستان

حجت الاسلام سید احمد جباری، استاد حوزه علمیه مازندران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در نور، با گرامی داشت فرارسیدن روز دانشجو، گفت: یکی از مقاطع مهم، حساس و تاریخ ساز جنبش دانشجویی کشور تهاجم به دانشگاه تهران چهارماه پس از سقوط دولت مصدق بوده است.

 

وی با اشاره به این که در این مقطع روابط شوم با آمریکا و انگلیس از نو آغاز شده و سرکوبی فعالیت های سیاسی به صورت عملی صورت گرفت، افزود: در این دوران  وابستگی های گوناگون در کشور از سر گرفته شد.

 

امام جمعه چمستان تصریح کرد: در این فضا و شرایط نهضت مقاومت ملی تنها تشکل مهم و محوری بود که تلاش در شکستن فضای سرسپردگی و رعب و وحشت بود.

 

حجت الاسلام جباری با بیان این که دانشجویان آزادی خواه، حق طلب و دغدغه مند به مصالح کشور نیز همچون بازوی اجرایی این نهضت خود را موظف به حرکت در فضای سیاسی دیدند، ادامه داد: دانشجویان حرکت خود را در راستای مطالبه و درخواست حقوق به ویژه حق برخورداری از فضای باز سیاسی می دانستند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در آن دوران با شروع دادگاه فرمایشی دکتر مصدق و دو تن از نزدیکانش این جنب و جوش و حرکت دانشجویی شدت بیشتری پیدا کرد، گفت: در روز چهاردهم آذر با ورود کاردار جدید سفارت انگلیس از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاه های مختلف تهران علیه رژیم کودتاگر و مقاصد شیطانی آنان به مرحله خاص و تعیین کننده ای رسید و در روز پانزدهم آذر نیز اعتراضات به خارج از دانشگاه کشیده شد.

 

وی با تاکید براین که مجروح و دستگیر شدن دانشجویان با رویکرد آن بود تا رژیم اقتدار خود را در آستانه ورود معاون رییس جمهور آمریکا به تهران نشان دهد، بیان داشت: رژیم با این گونه اقدامات درصدد آن بود تا وانمود کند کشور در کمال امنیت و آرامش است.

 

امام جمعه چمستان، افزود: دانشجویان به خوبی متوجه نیت و اهداف خبیثانه رژیم شده که در این راستا تلاش کردند تا کم ترین بهانه ای به مأموران رژیم ندهند که در آن روز سه نفر از دانشجویان به شهادت رسیده و تعدادی از آنان مجروح شدند.

 

حجت الاسلام جباری با تاکید بر این که روز 16 آذر نشانگر روحیه آزادی خواهی و استقلال طلبی فرزندان ایران است، گفت: این حرکت و شهادت دانشجویان در برابر آماج گلوله های رژیم پهلوی در واقع سندی بر روحیه آزادی خواهی، استقلال طلبی و حق جویی فرزندان این مرز و بوم است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دانشجویان با این حرکت، 16 آذر را برای همیشه در تاریخ ماندگار کردند، بیان داشت: دانشجویان در آن روز حرکتی ارزنده و ارزشمند از خود داشته و نقشی گرانقدر در آن دوران از خود نشان دادند.

 

وی با اشاره به این که دانشجویان در هر عصر و زمانی موتور محرک اجتماع هستند، افزود: اگر قشر دانشجویی بی تفاوت باشد جامعه روی کمال، پیشرفت و سعادت را نخواهد دید که این قشر بزرگ از اهمیتی والا و اثرگذار برخوردار است.

 

امام جمعه چمستان تصریح کرد: بهبودی وضعیت دنیوی و اخروی هر جامعه ای به بیداری و بلندنظری قشر دانشجو مربوط می شود که هیچ گروه دیگری نمی تواند جای آن را در این عرصه پر کند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دانشجویان باید در مسیر بصیرت، حق طلبی و عزت مندی گام بردارند، گفت: دانشجویان به عنوان قشری اثرگذار نقشی مهم در ساختن آینده این کشور بر عهده دارد./1314/ت302/ب1

ارسال نظرات