۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۳۴۳۹۴
آیت‌الله علم‌الهدی:

برخی 16 آذر را بستری برای فعالیت‌ اپوزیسیون کرده‌اند/ دانشجویان در برابر جریان‌های ضد ارزشی بایستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با اشاره به تلاش برخی جریانات سیاسی برای ایجاد انحراف در اهداف گرامی‌داشت روز دانشجو، گفت: برخی از اینها 16 آذر را بستری برای فعالیت‌های اپوزیسیون کرده‌اند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با فعالان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشهد در خصوص 16 آذر، روز دانشجو، گفت: موضوعی که باید در خصوص 16 آذر به آن توجه شود، تبیین ماهیت این روز است.

وی ادامه داد: متأسفانه این روز به‌عنوان روز دانشجو در مجامع دانشجویی، آکادمیک و جریان‌های علمی دانشجویی مطرح می‌شود درحالی‌که تحلیل و تبیین ماهوی روی مسأله 16 آذر ارائه نشده و موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

امام‌جمعه مشهد مقدس به بیان تاریخچه‌ای از وقوع حادثه 16 آذر پرداخت و عنوان داشت: این حادثه از سوی نخبه‌ترین قشر جامعه به وقوع پیوست که باید ابعاد آن شناخته شود و به‌عنوان حادثه‌ای که یک افتخار برای این قشر است، ثبت شود.

لزوم توجه به منشأ حادثه 16 آذر

وی به وجود تنش‌های سیاسی در فضای عمومی و علمی کشور در آن زمان اشاره کرد و اظهار کرد: شروع سال جدید دانشگاه همزمان با جریان محاکمه دکتر مصدق، شایگان و دکتر رضوی بود؛ بعد از کودتای 28 مرداد برای اولین بار کشور دچار اختناقی شد که به ‌واسطه ورود کاردار انگلیس به ایران رخ داد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: پس از برگزاری تظاهراتی در روزهای 14 و 15 آذرماه، حکومت شاه یک گردان کماندو ارتش که معروف به گردان جانباز بودند را به‌صورت مسلح وارد دانشگاه کردند و در روزی که دانشجویان هیچ حرکتی نداشتند به روی آنان آتش گشودند و دانشجویان شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا را کشتند؛ مسأله 16 آذر جنبش دانشجویی نبود بلکه منشأ حرکت آن دانشجویی بود.

16 آذر مانور مزدورانه حکومت شاه بود

وی آغاز این جنبش را جنبش ضد انگلیسی عنوان کرد و گفت: پس از کشته شدن این سه دانشجو، جنبش تبدیل به یک جنبش ضدآمریکایی شد، پیش ‌از این مسأله، مرگ بر آمریکا مطرح نبود؛ حرکتی که رژیم شاه در آن روز انجام داد، مانور مزدوری شاه و در برابر آمریکا بود که به قیمت از بین بردن نخبه‌ترین افراد جامعه صورت گرفت.

امام‌جمعه مشهد با اشاره به این‌که برخی جریان‌های سیاسی که روز دانشجو را برگزار می‌کنند به دنبال اهداف ضد نظام هستند، اظهار داشت: برخی جریان‌های سیاسی وارد عرصه 16 آذر می‌شوند تا در مقابل خط نظام قرار می‌گیرند و در عرصه اپوزسیون سازی بستر سازی کنند و به این وسیله به قدرت برسند.

وی فضای امروز دانشگاه‌ها را امیدوارکننده ارزیابی کرد و بیان داشت: شما فعالان ولایی باید تلاش کنید که این جنبش مصادره نشود آن‌هم به دست کسانی که با نظام مسأله‌دارند.

دانشگاه امروز بهترین دانشگاه است

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به دانشجویان حاضر، گفت: با وجود این‌که همه شما برادران و خواهران برحسب شخصیت آرمان‌خواهی خود از وضع دانشگاه راضی نیستید باید گفت بنده و امثال بنده کسانی هستیم که از وضع امروز دانشگاه خیلی راضی هستیم از آن‌ جهت که دانشگاه‌های امروز ما افرادی همچون شما دارد که وقتی بنا شد صدایی برخلاف ایده‌ها و مبانی نظام مطرح شود، متشکل می‌شوید و حرکت می‌کنید؛ امروز بهترین روز دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه از روز اول تأسیس یک ‌نهاد در خط مقابله با دین و خط اجرای استعمار غرب و غرب‌زدگی در کشور به وجود آمد اما امروز این دانشگاه به پایگاه غرب‌ستیزی و استکبارستیزی تبدیل‌شده است؛ آن دانشگاهی که آنان برای غرب فریفتگی درست کرده بودند به دانشگاه غرب‌ستیز تبدیل شد.

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر این‌که انتظار شما از دیگران برای حل مشکلات دانشگاه، تضعیف موقعیت آرمان‌خواهی دانشجوی ولایی است، ابراز داشت: تعریفی که رهبر معظم انقلاب از افسران جنگ نرم دارند این است که اولین محیط افسر داری در جنگ نرم، خود دانشگاه و حفاظت این محیط از ورود دشمن است؛ شما باید سنگر خودتان را خود درست کنید؛ اگر بنا شد تشکل‌های دینی، انقلابی و ارزشی، دانشجویان و اساتید به امید این باشند که سنگر حرکتشان در جنگ نرم را دیگری حل کند، چطور می‌توانند سنگر خود را پیش ببرید؟

دانشجویان در برابر جریان‌های ضد ارزشی ایستادگی کنند

وی در خصوص جهت‌گیری‌های دولت و دانشگاه، اظهار کرد: دولت نیز همچون تمام جریان‌های سیاسی با یک بینش خاص سرکار آمده و مردم نیز با مطالباتی خاص به آنان رأی داده‌اند؛ مدیریت‌ها در این جریان فکری رنگ خاصی به خود می‌گیرد که مدیریت دانشگاه نیز از دیگر دستگاه‌ها مستثنی نیست و نمی‌توان انتظار داشت که مدیریت دانشگاه جدای از این جریان باشد اما در جایی که بناست این رنگ‌های مدیرتی ارزش‌ها را تغییر دهد و در آن تأثیرگذار باشد، شما باید در مقابل آن بایستید.

امام‌جمعه مشهد مقدس به استفاده برخی از کلمه «تولیت فرهنگی» اشاره کرد و عنوان داشت: این را یک انحراف می‌دانم، فرهنگ در تمام اقشار و قسمت‌ها دین ماست و از آن جدا نیست؛ آیا می‌توان گفت تولیت دینی دانشگاه با کیست؟ همه مسلمان‌اند، نماز می‌خوانند، خواهران باعفت هستند و برادران نیز باعفت نظر و عمل هستند، فرهنگ ما، دین ماست که در محیط دانشگاه نیز وجود دارد.

وی تأکید کرد: اگر تمام جریان‌های علمی مبتنی بر اخلاص و خلوص حرکت نکنند، ضد فرهنگی هستند اما این‌که بگوییم که فرهنگ دانشگاه به معاون فرهنگی دانشگاه و یا به نهاد رهبری مربوط است، اشتباه کرده‌ایم.

خطر حضور سکولاریسم در دانشگاه‌ها

آیت‌الله علم‌الهدی به حضور تفکر سکولار در بین برخی هیأت ها و دانشگاه‌ها اشاره کرد و عنوان داشت: متأسفانه برخی هیأت های مذهبی در دانشگاه‌ها دارند سکولار می‌شود؛ یک نوع سکولار این است که سیاست ضد دین بشود و سکولار دیگر این است که دین ضد سیاست شود؛ اگر مسائل سیاسی در دین مطرح نشود تجزیه دین است زیرا مسائل سیاسی و اجتماعی از مسائل دینی ماست، اگر بنا شد در مسائل حلال، حرام و احوال شخصی عمل کند دین را تجزیه کرده‌ایم و این کار کفر است./9315/پ202/ف

ارسال نظرات