۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۳۳۹۸۷
کارشناس مسائل آمریکا:

توافق یا عدم توافق تأثیری در عزم ایران برای نابودی اسرائیل نخواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی از گروه های مخالف رژیم صهیونیستی حمایت خواهد کرد و توافق یا عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای تاثیری در این روند نخواهد داشت.
فؤاد ايزدي کارشناس مسائل آمريکا
فؤاد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تحلیل سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مجمع عالی بسیج گفت: عدم توافق برای جمهوری اسلامی ایران بدون ضرر نخواهد بود ولی ضررهای بیشتری را برای آمریکا به همراه خواهد داشت.
وی دلیل شروع مذاکرات توسط آمریکا را سه دلیل اساسی عنوان کرد و گفت: نخست سرعت بسیار زیاد جمهوری اسلامی در دستیابی به علوم هسته ای و پیشرفت علمی آن بود که آمریکا به قصد متوقف کردن آن پا به مذاکرات گذاشت.
وی در بیان دلیل دوم اظهار داشت: آمریکایی ها در نظر داشتند افزون بر توقف رشد ایران در مسائل هسته ای به صورت عملی تأسیسات و تجهیزات ایران را برچینند و به اصطلاح ایران را به عقب برگردانند.
وی آخرین و مهم ترین هدف آمریکا از برگزاری مذاکرات را سست شدن تحریم ها دانست و گفت: کاخ سفید پیش از توافق ژنو متنی منتشر کرد که مطالبی از سست شدن تحریم های تصویب شده بر ضد ایران در آن به چشم می خورد و اوباما هم در سخنرانی خود از این سست شدن یاد کرده بود و هر دو به وضوح از کلمه fray به معنی سست شدن و بی تأثیر شدن استفاده کرده بودند.
این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: آمریکایی ها تحریم های ایران را برنامه ریزی کرده بودند و در این مرحله تحلیل کرده بودند و می دانستند که طولانی شدن تحریم ایران، از تحمل کشورهای ثالث و ممانعت تحریم ها از داد و ستد با ایران و تحریم شرکت های تابعه شان خارج است و همین مطلب تحریم ها را سست خواهد کرد.
وی اضافه کرد: توافق ژنو به آنها کمک کرد تا یک نوع انسجام در حوزه تحریم بر ضد ایران بین کشورهای دیگر به وجود آید.
ایزدی ابراز داشت: در صورت عدم توافق بین ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا برای جمهوری اسلامی مشکلاتی به وجود خواهد آمد ولی ضرر طرف مقابل بسیار بیشتر خواهد بود، چرا که آنها به هیچ یک از اهدافشان دست نیافتند در صورتی که ایران حسن نیت خود را به جهانیان نشان داد و در صورت عدم توافق، همین دستاورد برای جمهوری اسلامی کافی است.
وی اضافه کرد: افزون بر موارد ذکر شده در وضعیت کنونی آمریکا برای دستیابی به اهداف خود در منطقه به همکاری جمهوری اسلامی ایران نیاز زیادی دارد که در صورت عدم توافق به این خواسته مهم نیز نخواهد رسید.
این استاد دانشگاه با مد نظر قرار دادن شرایط داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی گفت: از یک سو جمعیت یهودی نشین رژیم صهیونیستی با آن دولت مشکلات فراوانی دارند و از سوی دیگر مردم فلسطین دنبال گرفتن حقوق خود هستند. افزون بر این مشکلات، سیاست های غلط خارجی این رژیم، روز به روز آن را تضعیف خواهد کرد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی از گروه هایی که بر علیه صهیونیست ها فعالیت کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از گروه های مخالف رژیم صهیونیستی حمایت خواهد کرد و این سیاست هیچ ارتباطی به توافق یا عدم توافق هسته ای با کشورهای اروپایی و آمریکا نخواهد داشت هر چند اسرائیل با همان سیاست های غلط مذکور در حال فروپاشی است. /836/ت302/ج
ارسال نظرات